”Udržte si tú energiu,” odkazuje slovenským kreatívcom Roman Biath z českej Zaraguzy.
StoryEditor

Roman Biath o Zlatom klinci: Zažil som niečo, čo už dlho nie

21.10.2024, 09:00
Autor:
lezlez

"Myslím, že by prácam prospelo viac humoru. To je ale niečo, čo chýba prácam v reklame všeobecne," zdôrazňuje člen multi channel poroty Zlatého klinca a  Head of Creative & Strategy Zaraguza CZ Roman Biath. 

Čo si od účasti v porote očakával? Sleduješ vlastne slovenský trh?

Samozrejme, sledujem. O slovenskom reklamnom trhu sa u nás často hovorí ako o odvážnom. Dokonca pri porovnávaní s tým českým ako o tom ďaleko viac odvážnom trhu. Na našu obranu by som dodal, že na trhu s oveľa väčšími rozpočtami na marketingové aktivity, kde je aj väčšia zodpovednosť a politika zo strany zadávateľov, je to asi pochopiteľné. Aspoň tak si to tu odôvodňujeme.

Odvaha je teda tá vec, ktorá ťa zaujala najviac?

Ani zďaleka nie. To, čo ma dostalo do kolien, je energia, ktorú som videl nielen v miestnosti pri porote, ale vlastne aj cítil z celého trhu prostredníctvom prác, ktoré boli prihlásené do súťaže. Dokonca mi prišlo, že v tomto neexistuje rozdiel medzi agentúrou a klientom. Chvíľami som si pomyslel, žijú títo ľudia aj pre niečo iné? 

Ak by sme boli viac konkrétni?

Už prvá hodina diskusie nad tým, čo skončí na shortliste, nabrala také rozmery, že ma prinútila znovu si prejsť svoje hodnotenie z longlistu. Na veľa prác som dostal nový, nečakaný pohľad. Do diskusie sa zapájal každý a bavili sme sa aj o tom, ako práce posunúť, ako možno feedbacknúť agentúry k tomu, aby bola aj tá najmenšia nejasnosť vysvetlená a prácu teda čakal úspech aj medzinárodne. Nepamätám sa kedy som toto naposledy zažil v takejto atmosfére. 

Ktoré práce ťa zaujali najviac?

Môj vkus je zohľadnený v tých, ktoré dostali kov. Ak by som bol konkrétny, tak to boli Správy, ktoré nikto nechce čítať, Slovník odcudzených slov, Menštruačné šaty či Nezomri taška. Sú originálne, otvárajú tému, majú posolstvo a sú aj odvážne. Čo ma fakt nadchlo, je to, ako bola väčšina agentúr ocenená s viacerými klientmi na viacerých projektoch. To je fantastické, že sa tá energia sa prepisuje do všetkého, čo agentúry a klienti robia.

Čo ti naopak chýbalo najviac?

Myslím, že by prácam prospelo viac humoru. To je ale niečo, čo chýba prácam v reklame všeobecne. Okrem toho mi v niektorých prípadoch chýbala lepšia exekúcia či dokonca case study. Videl som dobrý nápad, ktorého prevedenie bolo horšie. Toto bude asi problém rozpočtu, preto to chápem. Nechcem si ale predstaviť, čo by v tom najlepšom zmysle narobili Slováci s rozpočtami, ktoré sa objavujú v Česku. 

Je ešte niečo, čo by si chcel kolegom na Slovensku odkázať?

Udržte si tú energiu. Možno už ani nepridávajte, len udržte. Odovzdajte ju do prác pre komerčné značky ale tiež do NGO a prác, ktoré bojujú za veľké veci - demokraciu či rovnoprávnosť.

Ako fungovala porota, na čom si dala záležať a čo boli jej najväčšie úskalia, hovoria v podcaste Stratégií OK360°jej predsedovia Martin Woska a Juraj Kováč. 

Partnermi 30. ročníka súťaže Zlatý klinec v roku 2024 sú:

Shutterstock - partner kategórie VISUAL

Tatra banka - partner kategórie CRAFT

ŠKODA AUTO Slovensko - partner kategórie DESIGN

Eallin Nomad - partner kategórie FILM

Allfred.io - partner kategórie DIGITAL

TV JOJ - partner kategórie MEDIA

Ticketportal - partner kategórie PROMO & ACTIVATION

Slovnaft - partner kategórie CAMPAIGN

Súťaž Zlatý klinec je najvýznamnejšou súťažou o najkreatívnejšiu reklamu na Slovensku a súčasťou slovenského reklamného priemyslu každoročne, už od roku 1994. Je organizovaná spoločnosťou Ad Awards Association, s. r. o. a pod záštitou Klubu reklamných agentúr Slovenska (KRAS), Art Director‘s Club Slovensko (ADC) a mesačníka Stratégie.

 

 

01 - Modified: 2024-10-29 15:04:48 - Feat.: - Title: Pátrať po originalite reklamy je fakt napínavé 02 - Modified: 2024-10-28 08:07:24 - Feat.: - Title: Filip je pre nás veľký motivačný booster 03 - Modified: 2024-10-25 13:29:59 - Feat.: - Title: Rešpekt všetkým tvorcom reklamy za posúvanie hraníc kreativity a zadávateľom za odvahu 04 - Modified: 2024-10-24 12:30:51 - Feat.: - Title: Zlatý klinec potvrdil, že naše kreatívne riešenia sú svetové, slovenské 05 - Modified: 2024-10-19 08:54:10 - Feat.: - Title: Každá prihlásená práca do Zlatého klinca mala byť podrobená dôslednej kritike. Už v agentúre
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
08. november 2024 22:11