Sunday ADucation september 2024.archív
StoryEditor

Sunday ADucation: Kristína Pavlendová, Ted Lasso a 30 rokov starý humor Toma Bodetta

Mesiac sa s mesiacom snúbil a nikoho už asi neprekvapí, že aj prvá septembrová nedeľa bude na Stratégiách patriť formátu Sunday ADucation. Dnes je tu päť tipov kreatívnej riaditeľky Wiktor Leo Burnett, slávna reklama, ktorá sa stala ešte slávnejším seriálom a copywriting par excellence.

Dokonalé rádio neexist...

Ak má copywriter pre niečo v reklame naozaj slabosť, určite to je dobre napísaný rádiospot. Ideálne, ak to nie je one-hit wonder, ale svoju výnimočnosť dokazuje koncept dlhodobo. Jeden z najlepších takýchto audio seriálov vznikol v roku 1986 pre americkú sieť motelov Motel 6.

Kľúčovým, pre jeho úspech bolo obsadenie rádiového moderátora Toma Bodetta, známeho svojím prejavom, vykosteným o každý náznak citového zafarbenia. K znudenému hlasu stačilo už "len" pridať trefný insight ako napríklad jeden z týchto a geniálna reklama s cynickosťou ktorej sa stotožní každý šofér kamiónu po prejdení 297. kilometra bola na svete.

Ešte aj ikonický claim We‘ll Leave the Light On For You náhodou na prvom nahrávaní vyslovil práve Bodett. V rámci druhého vyskúšali slogan pridať ku kreatíve, no a ostal tam ďalších 38 rokov.

Aby tých trafení do čierneho nebolo málo, veľký úspech mala aj hudba, ktorú počujete v pozadí. Odkazovať má na staré rozhegané auto, blížiace sa k motelu. Pôvodným zámerom bolo najmä, aby robila submisívne garde dominantnému voiceoveru. Stala sa však takou populárnou, že poslucháči žiadali rádiá, aby ju hrali v blokoch medzi normálnymi piesňami.

Všetko to bolo rozprávkovo dokonalé až do roku 2021. Klient po vyše troch dekádach spolupráce kvôli nevhodnému vyjadreniu prepustil svoju dvornú agentúru a celý reklamný svet sledoval, ako sa novým kreatívcom podarí na koncept nadviazať. Well, suchý humor vymenili za sentiment a hlas Toma Bodetta, ktorý bol 30 rokov korením spotov za...

Ale nie, voiceoveristu našťastie nevymenili.:) Lenže v kontexte emotívneho vydania reklám na Motel6 znie teraz tak trocha syrovo.

Nič sa nedá robiť. Ak vás príbeh Motel6 zaujal, tu je super podcast, v ktorm sa dozviete viac.

Reklama, ktorá vyhrala Emmy aj Golden Globe

Predstavte si, že ste majiteľ reštaurácie niekde na severe Poľska a rozhodnete sa, že do menu zaradíte bryndzové halušky. Nie sú veľmi vzdialené od obľúbených pierog a ľuďom by mohli chutiť. Ale ako im nové jedlo predať?

Podobnú dilemu možno riešili v americkej NBC, ktorá v roku 2013 kúpila práva na britskú futbalovú Premier League. O čo dementnejšia je moja analógia s haluškami, o to elegantnejšie sa vám bude zdať riešenie problému, s ktorým nakoniec prišli.

Natočili bezmála 5 minútové video, s komikom Jasonom Sudeikisom stvárňujúcim trénera amerického futbalu, angažovaného koučovať tím najvyššej anglickej súťaže.

Spravili to tak vtipne a insightersky, že 22 mega views, ktoré tento virál vytočil sa mi ešte zdá málo.

O rok neskor prišla televízia s jednodielnym pokračovaním.

Opäť úspech ako hrom. Cieľ splnený. Už tu by sme mohli napísať, že takto to skončilo a žili šťastne, až kým nepomreli. Nikto by sa nečudoval.

Nuž ale boli by sprostí. O pokračovanie príbehu Teda Lassa totiž prejavili záujem streamingové platformy. Prešlo 6 rokov a deal s Apple TV+ bol na stole. Za zisk z práv na charakter Teda Lassa v NBC zarobili viac, ako stála celá pôvodná kampaň no a zvyšok už zrejme poznáte. Seriál Ted Lasso na Apple TV+ získal 11x Emmy, 2x Golden Globe a stal sa jedným z najlepších komediálnych počinov desaťročia.

V roku 2023 jeho popularitu využilo EA Sports, aby z neho zase na chvíľu urobilo reklamu. Ted Lasso sa so svojím AFC Richmond objavili v hre FIFA23 a kruh sa uzavrel.

Ako hovorí moja obľúbená postava Dani Rojas, football is life

Sunday ADucation feat. Kristína Pavlendová

Chcete vedieť, aké zdroje inšpirácie používa na prácu aj neprácu moja supertalentovaná& supermilá kolegyňa Kristína Pavlendová? Chcete!

Ako hovorí Michal Truban, užívajte.

1️⃣Absyntovka Impérium bolesti od autora Keefe Radden Patrick.

Okrem zaujímavého príbehu opioidného analgetika OxyContin, ktorý mal v krvi pri neúmyselnom predávkovaní aj herec Heath Ledger a rodiny  Sacklerovcov, ktorá na tomto lieku brutálne a bez hanby zbohatla, je tu zachytený aj pohľad na základy farma marketingu. Dôležitá ukážka toho, ako sa dá reklama zneužiť a aké následky to môže mať. Komu sa nechce čítať, na Netflixe je na túto tému aj seriál Painkiller.

A potom celkovo absyntovky ľúbim. Síce mimoreklamné, ale všetko zaujímavé témy, napríklad Nie je čo závidieť, Sto pod nulou, Ľad, Dve sestry, Černobyľská modlitba, Vitajte v raji, Ríša a Storočie chirurgov... No skrátka absynt mám rada.

2️⃣Praktický tip, ktorý nám v práci posunul náš traffic Riško Richard Hanzlík na web plný AI toolov pre zjednodušenie života.

3️⃣Toto už asi bolo veľakrát, ale zopakujem, výsledky z Cannes Lions na webe. 

Tento rok som vďaka AfterCannes na Tyršáku a našim Young Lions učastníkom, ktorí hovorili o svojich súťažných zadaniach a vypracovaní, prelustrovala aj práce Young Lions (nájdete na linku úplne dole, ako mi poradil Jakub Svetlík, za čo mu opätovne ďakujem)

4️⃣Instagramy, ktoré ma bavia a vždy potešia:

@scorpiondagger

@nobodysausage

@andwalsh

@stefansagmeister

@Davidshrigley

@thomaslelu

@mcfriendy

@warlatt

5️⃣A ďalšie nereklamné inšpi sú pre mňa filmy. Špeciálne tie, ktoré hrajú v Lumieri, Kine Europe a Nostalgii, a teda filmové festivaly ako SCANDI, Crème de la Crème, Be2Can a v septembri sa už teším na MFF Cinematik v Piešťanoch. Filmy sú pre mňa dôležitým zdrojom na precítenie a prežívanie tých najrôznorodejších tém, príbehov, emócií, cieľových skupín... A to si myslím, že je dôležité v reklame, ale aj v živote ako takom, o to viac v aktuálnom spoločenskom nastavení.

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
21. september 2024 17:23