Sociálne siete sa vyvíjajú v čase. To čo platí dnes, nemusí platiť zajtra. Jedno však vieme určite, a to fakt, že AI zamávalo celým marketingovým segmentom a ešte len zamáva. Sociálne siete už nie sú len miestom, kde si píšeme s kamošmi, kde scrollujeme feedom, či kde sledujeme naše obľúbené postavičky (celebrity, tvorcov obsahu ci influencerov).
Postupne, ale isto nahrádzajú prirodzené search engines. Na vyhľadávanie informácií už mladá generácia nepoužíva Google, ale Chat GPT, alebo práve spomínané sociálne siete. Stali sa zdrojom informácií, miestom, ktoré ovplyvňuje mienkotvornosť populácie a to tak výrazne, že pred desiatii rokmi by sme si to ani len neboli predstavili.
Influenceri už nie sú len doplnkom v komunikácií značiek, ale často tvoria aj 80 percent z celkovej online komunikácie. Z influencer marketingu sa stal regulérny marketingový kanál, ktorý podporuje aj Meta vo svojom Creator Marketplace, kde neustále vylepšuje algoritmy, aby značkám pomohla nájsť toho najlepšieho influencera.
Meta a TikTok sa snažia tvorcov s unikátnym obsahom odmeňovať, aby ich povzbudzovali k ďalšej tvorbe, aby tak udržali userov na svojich sociálnych sieťach aktívnymi. Zároveň sa stále viac otvára téma "influence" a teda reálneho vplyvu influencerov na spoločnosť. Bude potrebná regulácia a aj my na to reagujeme ako signatári kódexu influencer marketingu.
Aký vývoj sociálnych sietí očakávame?
Ak máme predikovať budúce trendy na sociálnych sieťach, na AI nesmieme zabudnúť. Nie je mesiac, kedy by Meta alebo TikTok neprišli s nejakou novinkou v oblasti reklamy alebo bežného contentu, ktorý by neobsahoval umelú inteligenciu. Čaká nás obdobie, kedy sa začne označovať obsah vytvorený AI, pričom až budúcnosť ukáže, ako veľmi dokáže generatívna AI pomáhať k vytváraniu vzťahov medzi značkami a publikom.
Očakávať môžme rovnako veľký dôraz na cross-platform prístup, čiže na široké spektrum taktík oslovenia ľudí, využívania rôznych platforiem a cross-posting. Samozrejme, tu si treba dať pozor na to, že každá sieť je unikátna. Majú rôzne publiká, tone of voice, trendy a hashtagy, vhodný počet slov v popisoch či formáty. Avšak všetko čo robíme, musí mať v konečnom dôsledku jeden rovnaký cieľ, ktorý meriame podľa správnych KPI.
Vidíme obroskú snahu sociálnych sietí o zvýšenie interakcie (ponúkajú možnosť hrania hier priamo cez IG livestream, private chat počas TikTok livestreamu, collabo duet na YouTube, logické hry na LinkedIne a podobne) a veľkú snahu venujú budovaniu komunít. Tieto kanály čakajú na využitie svojho potenciálu.
Zdá sa, že aj pri e-commerce výrazne narastie sila platených reklám na „sociálnych sieťach“. Pomohlo tomu aj partnerstvo medzi Amazonom a Metou. Už teraz (najmä v zahraničí) vnímame, že rozpočty e-shopov sa presúvajú z klasických reklám vo vyhľadávaní do sociálnych médií. Meta sa aktuálne snaží, aby reklamy, ktoré ukazuje užívateľom, boli čo najviac personalizované. A čo to znamená pre značky? Nákupná fáza – ako ju poznáme SEE-THINK-DO-CARE sa zlúči do jednej, čo urýchli celý nákupný proces.
AI versus personalizácia - kto vyhrá?
V oblasti personalizácie sa pravdepodobne budú diať zásadné zmeny, kde proti sebe bude stáť samotná AI a očakávané reštrikcie a obmedzenia personalizovanej reklamy. Je jasné, že pravidlá sa búdú skôr sprísňovať, ako naopak. Personalizácia má však vždy kľúčový vplyv na komunikáciu.
Vždy sa snažíme pri tvorbe stratégie (akejkoľvek) myslieť na rôznorodosť našich cieľových skupín. Vždy medzi našimi fanúšikmi nájdeme aktuálnych zákazníkov, ale aj tých budúcich potenciálnych, alebo tých stále nerozhodnutých. Personalizácia ponúka možnosť zlepšovať efektivitu a relevanciu celej komunikácie ako takej. Vo výsledku to vždy prináša lepšie výsledky kampaní, väčšiu spokojnosť zákazníkov a silnejšie “vzťahy”, aspoň tie onlinové.
Sociálne siete sa stávaju search-enginom. Už nie sú len priestorom na trávenie voľného času. A tento fakt netreba opomínať. Ak posilní slovenský online priestor aj Snapchat, môže zohrať kľúčovú rolu pre hráčov v oblasti AR a AI. Robia mnohé výskumy aj v oblasti e-commerce s orientáciou na zefektívnenie predaja a lepší užívateľský zážitok. Sústredia sa na technicky najzdatnejšiu skupinu (čo sú aktuálne používatelia Tik Toku). Zatiaľ na Slovensku nie sú silným hráčom, ale rozhodne túto sieť treba sledovať.
Po šesťročnom raste očakávame mierny pokles YouTube userov, ktorý je aktuálne kanálom s najväčším počtom užívateľov na Slovensku. Avšak či si najbližší rok prvenstvo udrží, uvidíme.
Podobne zaujímavý bude Facebook. Aktuálne je stále druhou najsilnejšiou platformou na Slovensku a podľa ich vyjadrení, je ich cieľom a jednou z dlhodobých priorít, prilákanie mladej generácie. Oblasti, na ktoré sa chcú orientovať nemajú podľa nás veľmi silný potenciál, ale rozhodne môžeme očakávať, že táto platforma bude stále na top priečkach minimálne z pohľadu reklamného.
Sociálne siete sú kráľmi vo svete zmien algoritmov. Slovensko je častokrát testovací trh a teda u nás sa algoritmi menia pomerne často. Nezostáva nám nič iné len sa im prisôsobovať. Kedysi boli sociálne siete postavené na facebookových aplikáciách a súťažiach, čiže o lajky a komenty nebola núdza. Dnes je to úplne inak, popularite sa teší videoobsah, influenceri, UGC a autenticita. Zároveň mladšie generácie preferujú interakcie s obsahom v súkromných správach s priateľom či skupinou priateľov, než verejne (priamo pod príspevkom).
Preto sa aj Meta sústredí na rozvíjanie a aktualizovanie súkromných správ na Instagrame, na Messangeri. V zahraničí sa začína dariť sociálnych sieťam, ktoré sú u nás pomerne neznáme - bavíme sa napríklad o sieti BlueSky, ktorú založil exCEO twittru, taktiež taký Mastodon alebo BeReal. Všetky tieto siete sú postavené na tom, že nezbierajú dáta a ich policy je safety first. To je parameter, na ktorom generácií Z veľmi záleží. Uvidíme, či niektorá z týchto sietí prerazí aj u nás.
Ako sa bude vyvíjať influencer marketing?
Rozhodne očakávame rast. Je to totiž najľahší a často najefektívnejší spôsob ako sa dostať k svojim potencionálnym zákazníkom, najmä pokiaľ sa jedná o špecifickú cieľovú skupinu. Rozdiel nastáva v tom, že ambasádor by mal byť prítomný pri tvorbe komunikačnej stratégie.
Značky a agenúry by s ním mali komunikovať a diskutovať – lebo len on pozná svoje publikum najlepšie a áno, autentická spolupráca naozaj zvyšuje predaje. Zdôrazňujeme slovo AUTENTICKÁ. Pokiaľ on sám produktu/službe neverí, odrazí sa to na výstupe, čo znamená negatívny dopad aj na značku samotnú. Práve preto výber správneho influencera/ambasádora bude každým rokom náročnejší. Odkláňame sa od makroinfluencerov k micro až nano. Sú autentickejší, spolupráca je efektívnejšia a v neposlednom rade aj podstatne lacnejšia.
Ako budú pomáhať sociálne siete v návratnosti investícií?
Značkám, ktoré nepoužívajú social-first prístup, výrazne klesajú dosahy a samozrejme aj interakcie. Značky to majú o niečo ťažšie, keďže sú vnímané spoločnosťou ako komerčné. Preto musia hľadať spôsoby ako organicky vniknúť do života ľudí. A teda otázka pri tvorbe content plánu „Má táto kreatíva/tento nápad potenciál stať sa súčasťou organického vyhľadávania?“ je veľmi dôležitá. Rovnako dôležitá je rýchla reakcia na aktuálne trendy – kým vaše výstupy sám algoritmus bude organicky boostovať. Je potrebné využívať všetky formáty (áno aj meme stále funguje). A toto platí aj pri platených príspevkoch.
Je potrebné uvedomiť si (najmä klienti, ktorí nerobia e-comerce), že sociálne siete sú o komunikácií s fanúšikmi a o tvorbe obsahu pre fanúšikov. Kvalitný obsah ide vždy ruka v ruke s návratnosťou investícií na strane klienta. Ale tento výsledok sa ukáže až v čase. Mnoho klientov si to uvedomuje a necháva agentúram „voľnejšiu“ ruku.
Naopak agentúry musia premýšľať pro-klientsky. Nie každý trend či prístup k „sociálnym sieťam“ je vhodný pre každú značku. Taktiež vždy máme určité bariéry, čo značka môže a nemôže komunikovať. Bolo by skvelé, ak by takouto formou mini workshopu klienti vedeli pomôcť agentúram na pravidelnej báze. Úspešná spolupráca bude iba tá, kde sa navzájom obe strany počúvajú, komunikujú a dôverujú si, nech sa už AI vyvíja akokoľvek.
Autormi článku sú ľudia z agentúry Socialists, ktorá je členom zoskupenia Kreator Group (Wiktor Leo Burnett, Starmedia, Data on Steroids, Leopard Production, DataConcept, Socialists)