StoryEditor

Vianoce vrátili slovenský e-commerce v 4. kvartáli k rastu, no minulý rok nedobehol

09.01.2024, 11:11
Autor:
redred

Slovenský e-commerce po troch extrémne rastových rokoch (2019-2021) už druhý rok po sebe klesal, v minulom roku 2023 to bolo o -4 %. Dlhoočakávané zlepšenie priniesol až kľúčový posledný kvartál s rastom +5 %. Vyplýva to z analýz nákupného poradcu Heureka.

Ročný obrat dosiahol 1,74 miliardy eur a darilo sa najmä veľkým hráčom. Či sa slovenský e-commerce dostane k opätovnému rastu bude závisieť predovšetkým od toho, ako sa budú vyvíjať obavy spotrebiteľov. Tie negatívne ovplyvňujú spotrebiteľské správanie už takmer dva roky.

V susednom Česku, ktoré má síce vyššiu životnú úroveň, no zdražovanie energií zasiahlo reálne príjmy obyvateľov, bola korekcia na podobnej úrovni -6 % a posledný kvartál rovnako priniesol známky oživenia.

image

E-commerce - obrat v 2023.

Pandémia v rokoch 2019 až 2021 e-commerce výrazne pomohla. Narástol počet nakupujúcich aj objem internetových nákupov, a zároveň sa výrazne zmenila aj skladba nakupovaných produktov. Výsledky roku 2023 sú pre mnohých internetových obchodníkov sklamaním, pretože neočakávali až takú dlhú dobu korekcie.

„Dočkali sme sa najlepšieho výsledku v roku a všetko nasvedčuje tomu, že očakávaná korekcia sa blíži ku koncu. Ľudia na tohtoročných Vianociach už toľko nešetrili,” hovorí David Chmelař, CEO Heureka Group a dodáva: „Väčšina e-shopov zvládla prejsť obdobím korekcie, avšak niektoré e-shopy sú stále v situácii, keď sa rozhoduje, či budú schopní pokračovať alebo svoju činnosť budú musieť ukončiť. Stále dôležitejšie je preto hľadisko udržateľného podnikania, ktoré je jedným z kľúčových faktorov, ktorý rozhodne o úspechu v budúcnosti.”

image

E-commerce - počet eshopovv 2023.

Podiely jednotlivých kategórií sa prakticky nezmenili

Kým v minulých rokoch rástli netradičnejšie kategórie, v tomto roku sa situácia stabilizovala. Najvýraznejší podiel 24 % si zachováva elektronika, ktorá dokonca symbolicky o jeden percentuálny bod narástla. Výraznejší nárast zaznamenala len kategória kozmetika a zdravie, ktorej podiel sa zvýšil zo 6 na 8 %.

image

E-commerce - podiely kategórií v 2023.

Zaujímavým skokanom roka sú sedacie súpravy, ktoré narástli o +66 %. Za nimi nasledujú prášky na pranie s nárastom +55 % či krmivá pre mačky o +20 %. Po dlhšej dobe poklesu záujmu tento rok rástli aj sušičky o +9 %.

image

E-commerce - skokani v 2023.

Naopak prepadákom roka sa stali elektrocentrály, ktoré klesli o 69 %. Hneď za nimi skončili krbové vložky -55% a kotle -47 %, všetko produkty, ktoré patrili v minulom roku medzi skokanov v súvislosti s neistotou vyvolanou vojnou na Ukrajine a následnou energetickou krízou. Výrazný prepad zaznamenali aj automatické kávovary -34 % či počas pandémie populárne a už druhý rok prepadajúce sa bicykle -33 %.

image

E-commerce - prepadáky v 2023.

Aké sú očakávania e-commerce v roku 2024?

Obavy spotrebiteľov vzhľadom na stále vysokú infláciu pretrvávajú, aj keď ceny energií v tomto roku peňaženky slovenských spotrebiteľov nezasiahnu. Ďalší vývoj e-commerce sa bude odvíjať okrem nálad v spoločnosti aj od celkového vývoja slovenskej ekonomiky, keďže e-commerce je dnes už neoddeliteľnou súčasťou maloobchodu.

„Spotrebitelia sa stále budú vyhýbať impulzívnym nákupom a o svojich nákupoch budú viac rozmýšľať. Takéto spotrebiteľské správanie je však v súlade s výhodami online nakupovania, ktoré umožňuje dobre sa zorientovať v ponuke a vybrať si to najlepšie riešenie za výhodné ceny,” uzatvára David Chmelař.

01 - Modified: 2024-07-24 09:09:44 - Feat.: - Title: Online nakupovanie opäť rastie. Byť online však už e-shopom zďaleka nestačí 02 - Modified: 2024-04-12 10:38:05 - Feat.: - Title: E-commerce si s PPC (ne)vystačí. Čo si vyžaduje zmena správania spotrebiteľov a inovácie? 03 - Modified: 2024-02-12 08:00:00 - Feat.: - Title: Rita Harnett: Spomalenie nákupnej cesty môže zvýšiť efektivitu predaja 04 - Modified: 2024-01-18 09:59:51 - Feat.: - Title: Toto bude 5 najsilnejších trendov v e-commerce pre rok 2024 05 - Modified: 2023-12-04 12:41:08 - Feat.: - Title: Chceme byť pre našich zákazníkov viditeľní, hovorí marketingová riaditeľka Billy
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
22. november 2024 01:54