Bezďák, somrák či alkáč. Týmito a podobnými hanlivými slovami sú ľudia bez domova nálepkovaní tak často, že iba málokto sa zamyslí nad deštruktívnymi dôsledkami kruto dehumanizujúceho wordingu. Depaul Slovensko v spolupráci s 2CREATE to chce zmeniť.
Výzva s hashtagom #somčlovek
Symbolické čistenie ulíc od sociek a alkáčov je v skutočnosti výzvou, aby verejnosť prestala vnímať ľudí bez stabilného bývania cez splošťujúcu optiku vlastných predsudkov. Nosné posolstvo kampane, že „za každým odsudzujúcim slovom sa skrýva človek,“ odznieva aj v sérii televíznych spotov.
Čierno-biela štylizácia spotu má byť podľa kreatívneho tímu referenciou na čierno-biele videnie problematiky bezdomovectva a najmä na všeobecne rozšírený postoj instantného odsúdenia.
Ako hovorí riaditeľ Depaul Slovensko Jozef Kákoš, humanizácia prehliadanej a sociálne vyčlenenej skupiny je nutný krok pre to, aby ľudia bez domova dostali šancu na dôstojný návrat do spoločnosti. „Chceme ukázať, že pod každou ponižujúcou nálepkou je reálny človek. Rovnako reálne je aj riziko, že neprežije zimu, pretože v očiach verejnosti ide o niekoho, kto si za svoju situáciu môže sám.“
Spot plný nehraných emócií
„Kampaň Strhnime nálepky je našou prvou spoluprácou s Depaul Slovensko. Veľmi dobre poznáme ich dobročinné aktivity, ale aj tak bolo pre nás spoznanie detailov každodennej práce ľudí v Depaul a najmä samotné nakrúcanie spotu k aktuálnej kampani drsným reality checkom,“ približuje bezprostrednú skúsenosť z nakrúcania Viera Prievozníková, account director z 2CREATE.
„Slová sú pre nás, ľudí z agentúrneho prostredia, pracovný nástroj. Je dôležité pripomínať, že tak ako vedia navodiť pozitívnu emóciu, môžu ničiť životy.“
Práca s nehercami je vždy výzvou. 2CREATE v spolupráci s produkciou ROADTRIP STUDIO a režisérom Jakubom Chebanom chceli dosiahnuť maximálnu autenticitu a naliehavosť kampaňového odkazu. Atmosféru spotu umocnili tvorivým rozhodnutím obsadiť do úloh ľudí bez domova nehercov, teda reálnych ľudí bez domova, ktorým Depaul Slovensko pomáha doslova prežiť.
„Sme veľmi radi, že kampaň podporili viaceré média, s ktorými spolupracujeme. Bez ich podpory by sme len ťažko dosiahli ciele, ktoré sme si v kampani pre Depaul Slovensko stanovili. Prvé ohlasy na novú komunikáciu sú veľmi dobré a pevne veríme, že sa nám spoločne podarí zapojiť do podpory aktivít čo najväčší počet prispievateľov a zároveň aktívne otvárať tému systémového riešenia vypuklého problému bezdomovectva, pred ktorým ako spoločnosť zatvárame oči,“ dodáva Eva Kupková, Head of Strategy 2CREATE.
Zaostrené na prehliadaný problém
Cieľom kampane je upozorniť na dlhodobé aktivity Depaul Slovensko, ktorých chod je v plnej miere závislý od poznateľnosti organizácie a solidarity jednorazových, ale najmä pravidelných prispievateľov.
„V našej nocľahárni poskytujeme klientom celoročne teplé jedlo, ošatenie, hygienu, základné ošetrenie, sociálne poradenstvo a to najdôležitejšie – nocľah v teple a ľudské prijatie od našich kolegov,“ hovorí Kákoš. „Žiaľ, naše finančné možnosti sú obmedzené a je pre nás takmer nemožné pomôcť každému. Adopciou postele na www.adoptujsipostel.sk sa ktokoľvek môže stať podporovateľom našich postelí formou jednorazového alebo pravidelného mesačného daru.“
Na margo spolupráce s 2CREATE Kákoš dodal: „Som rád, že agentúra spracovala naše zadanie citlivo a bez pátosu a zároveň nám dokázala nastaviť komunikačnú stratégiu na dlhšie obdobie s cieľom komunikovať našu misiu – systémovo pomáhať ľudom bez domova vrátiť sa späť do spoločnosti. Veríme, že aktuálna kampaň pomôže ukázať prehliadaný problém v ostrom svetle a že sa nám spoločne podarí zvýšiť zaangažovanosť tých, ktorým osudy ľudí bez domova nie sú ľahostajné.“
Vizitka kampane
Agentúra: 2CREATE
Produkcia: ROADTRIP STUDIO
Producent: Boris Šmotlák
Režisér: Jakub Cheban
DOP: Krisztián Ollári
1. asistent kamery: Lukáš Kačerjak
Produkčný: Tomáš Tomašek
Osvetlovač: Karol Bohrn
Grip: Rasťo Slezák, Lukáš Martinkovič
Kostýmy: Monika Koritko
Make-up: Mirka Baluchová
Fotograf: Peter Spurný
Animácie: Miroslav Vilček, Miro Tallo, Framehouse
Farebné korekcie: Boris Šmotlák
Zvukový dizajn: Tomáš Balák
Svetlá: KB shop
Kamerová technika: Filmarina