Svoje postavenie na trhu, finančné zdroje, inovácie či veľké odhodlanie zamestnancov i dodávateľov využíva k tomu, aby sa mu dlhodobo darilo prinášať krajine pozitívne zmeny vo viacerých oblastiach svojho pôsobenia.
Kvalita a čerstvosť je na prvom mieste
Nutné napríklad je, aby boli dodávatelia držiteľmi medzinárodne uznávaných certifikátov v oblasti bezpečnosti a kvality potravín. Dôležitá je tiež interná a externá kontrola kvality, pretože čím je potravina citlivejšia, tým musí byť jej analýza intenzívnejšia. V prípade, že sa zistí akýkoľvek nesúlad, príjmu sa nápravné opatrenia. Navyše, Lidl pristupuje k potravinám aj nad rámec toho, čo vyžaduje slovenská legislatíva.
Ciele Lidla pre zdravšie potraviny s menším obsahom prídavných látok:
- snaha o redukciu pridaného cukru a soli o 20 percent
- len nevyhnutné používanie farbív – uprednostňovanie ich prírodných verzií (napríklad červená repa)
- zákaz karmínu a erytrozínu
- snaha o používanie nevyhnutných konzervačných látok s ohľadom na bezpečnosť potravín
- primerané používanie aróm pokiaľ možno prírodných
- obmedzenie používania kukuričného sirupu s vysokým obsahom fruktózy
- redukovanie a nahrádzanie palmového oleja
Reťazec upravuje receptúry a znižuje obsah soli a cukru vo svojich výrobkoch
Dobrou správou je, že v predajniach už teraz nájdete rožky a chlieb bez éčok. Drevorubačský chlieb ide rovnako príkladom v stanovených cieľoch – s 23 percentnou redukciou soli. Aj so svojim dodávateľom MECOM pracuje Lidl na najlepších riešeniach pri redukcii soli v mäsových výrobkoch.
„Všeobecne platí, čo sa týka množstva soli v hotových mäsových výrobkoch, že legislatívne je daný iba limit na jej maximálny obsah. Pre Lidl sme za posledný polrok ponížili soľ vo všetkých výrobkoch v rozmedzí od 5 až do 24 percent. Pri Vysočine a Paprikáš saláme sme okrem redukcie soli navyšovali aj podiel hovädzieho mäsa. Z pôvodných 6 gramov sme ho upravili na aktuálnych 15 gramov v hotovom výrobku. Taktiež je potrebné spomenúť, že v celej našej výrobnej prevádzke nepoužívame žiaden alergén a na výrobu mäsových výrobkov používame iba koreniace zmesi zložené z prírodných druhov korenín. Umelé dochucovadlá ako: E 621 glutaman sodný či umelé farbivo E 120 karmín, nepoužívame,“ vysvetľuje prevádzkový riaditeľ MECOM – Miroslav Matvija.
Okrem redukcie soli sa usiluje reťazec so svojimi dodávateľmi, okrem iného, aj o redukciu cukru. Príkladným je aj výrobca nealkoholických nápojov s dlhou históriou – Budiš, ktorý pre Lidl vyrába od júna 2021 obľúbené minerálne vodypod privátnou značkou Saguaro. Do tohto roku sa nápoje Saguaro vyrábali z pitnej vody v príchutiach citrón, pomaranč, grapefruit, lesné plody. Aktuálnu situáciu s redukciou cukru priblížila manažérka kvality Budiš Martina Bodiová: „V príchutiach citrón, pomaranč, grapefruit a malina sa redukcia cukru vyvíjala nasledovne: do 1.3.2020 obsahovali tieto nápoje 5,1 percenta cukru, a teda 52 g na liter. V rozmedzí rokov marec 2020 – január 2022 sa ho podarilo znížiť o približne 9 percent - čo predstavuje 47,5 g na liter. Je skvelé, že začiatkom februára sme sa s cukrom dostali o ďalších 5 percent nižšie, čo v praxi znamená, že 1l obsahuje 45g cukru.“Diskont zaradil do ponuky aj jogurty, ktoré majú exkluzívnu receptúru, neobsahujú éčka a ani rafinovaný biely cukor. Ten je nahradený zdravším – trstinovým cukrom, ktorý obsahuje vyššie množstvo zvyškovej melasy bohatej na cenné minerály, ktoré naše telo vrelo privíta a absorbuje. Hovoríme oPilossmotanových jogurtoch od Zvolenskej mliekarne, v ktorých sa podarilo znížiť cukor o približne 14%. Jogurty majúvynovený aj papierový obal. Z téglika, na ktorom je, ho viete bez problémov odstrániť a každú jednu časť vyseparovať podľa návodu ukrytého z vnútornej obalovej strany.
Obaly dostali vďaka Lidlu nový život
Spoločne s environmentálnou divíziou Schwarz Group – PreZero sa Lidlu podarilo vdýchnuť nový život použitým obalom z domácností. Nájdete na nich označenie PreZero. Ak teda budete držať v ruke výrobok s týmto označením, môžete si byť istý, že bol vyrobený zo 100 percentne recyklovaného materiálu.
Dlhodobá stratégia RESetPlastic, ktorej sa Lidl drží, stojí na piatich dôležitých pilieroch:
- redukcia,
- redizajn,
- recyklácia,
- odstraňovanie
- a výskum.
Primárny cieľ a vízia RESetPlastic stratégie je „Menej plastov – uzavreté cykly“. Lidl v obaloch svojich privátnych značiek redukuje a nahrádza plasty, a teda z nich robírecyklovateľné. Takýmto spôsobom sa spoločnosti podarilo v porovnaní s rokom 2017 ušetriť viac ako 20% plastov a svoj cieľ splniť o 3 roky skôr, ako sa pôvodne plánovalo v rámci stratégie REsetPlastic.
Do roku 2025 bude obľúbený obchodný reťazec na Slovensku používať vo svojich obaloch privátnych značiek priemerne 20 percent recyklovaného materiálu. Z dlhodobého pohľadu má ale ambíciu dosiahnuť maximálnu recykláciu úplne všetkých obalov privátnych značiek. Už teraz nájdete v predajniach ako aj v Lidl e-shope výrobky, ktoré sú recyklované zo starých obalov, alebo ich obal z veľkej časti tvorí plastový recyklát. Ide napríklad o minerálnu vodu perlivú Saguaro či SitiCola. Zmenami zatiaľ prešli obaly produktov akonapríklad obaly – orechov, sušených plodov, plienok, pracích gélov a ďalších.