Distribúcia má v marketingovom mixe dôležité miesto. Po produkte (product) a cene (price) ide o ďalšie marketingové P, ktoré poznáme aj ako miesto (placement). Distribúcia však nie je len o mieste predaja. Zahŕňa oveľa viac. Napríklad predajné kanály, pokrytie trhu, logistiku, prepravu, skladový manažment a balenie, doručenie či miesto predaja, ktorým môže byť e-shop alebo konkrétna predajňa. Dobrá distribúcia je základom predaja každej úspešnej značky a spočíva v sprístupnení a rozptýlení produktov a služieb na trhu a v ich dopravení ku konečným zákazníkom. Môžete sa k nim dostať buď priamo, alebo cez rôznych členov odbytového kanála.
Ak by výrobca realizoval distribúciu sám, značne by tým stúpli jeho náklady i cena produktov. Na distribúciu sa môžeme pozerať z hľadiska výrobcu (dodávateľa), ale aj samotného distribútora. V prvom rade spočíva vo vytvorení predajných kanálov a ich riadení. Problémom je, že mnohé firmy na to nemyslia. Neovládajú ani dôležitú distribučnú zásadu, ktorá znie: Kým nemáte vybudovanú distribúciu na základe stanoveného cieľa, nechoďte do komunikačnej kampane. Zbytočne by ste komunikovali niečo, k čomu sa zákazníci nebudú môcť dostať.
Firmy si môžu vybrať z niekoľkých odbytových ciest
Pre manažment každej spoločnosti by malo byť rozhodovanie o využití odbytových kanálov prioritou, pretože má vplyv na všetky strategické rozhodnutia. Aj na nastavenie cenovej politiky, keďže je rozdiel, ako sa nastaví cena produktov pre predaj cez veľkoobchod a mal...
Zostáva vám 85% na dočítanie.