Rada pre reklamu kritizuje nedostatočné označenie komerčného obsahu
StoryEditor

Rada pre reklamu: Startitup nedostatočne označil reklamný článok. Čitateľ musí dostať jednoznačnú informáciu

11.05.2023, 09:59
Autor:
redred

Arbitrážna komisia Rady posudzovala sťažnosti na sedem reklám. Etický kódex porušila iba jedna z nich.

Portál startitup.sk zverejnil článok: "Slováci veria absurdným mýtom“, a práve voči nemu dostala Rada pre reklamu sťažnosť.  Sťažovateľ namieta, že podľa jeho názoru ide o jasnú propagáciu produktov Slovenskej sporiteľne, pričom nikde nie je uvedené, že je to reklama alebo platená spolupráca, čím dostávajú spotrebiteľa do omylu.

"Komisia po posúdení všetkých relevantných podkladov hlasovaním dospela k záveru, že sťažnosť je opodstatnená. Reklamný článok (zverejnený na portáli startitup.sk): „Slováci veria absurdným mýtom“, šíriteľa: Startitup, s.r.o. je v rozpore ustanovením čl. 12 ods. 2 Kódexu," skonštatovala Arbitrážna komisia. 

Kde je problém? 

Článok o investovaní obsahoval sponzorovaný odkaz Slovenskej sporiteľne. A podľa komisie ju šíriteľ, teda Startitup aj uviedol v článku. Urobil to cez svoju ikonku rúk v úvode článku. Následne sa čitateľovi vyroloval text v znení: „Sponzorovaný obsah Slovenskej sporiteľne“. 

Rada pre reklamu skonštatovala, že to nebolo dostatočné odlíšenie redakčného od komerčného obsahu. Priemerný spotrebiteľ si totiž takúto formu označenia vôbec nemusí všimnúť. "Respektíve na to, aby mu bola táto informácia explicitne zobrazená, musí na šíriteľom zvolený symbol označenia prejsť/ kliknúť. Šíriteľom zvolený symbol zároveň nie je automaticky pre čitateľa známy ako forma označenia reklamy, keďže v tomto prípade nejde ani o všeobecne zaužívanú formu označenia komerčného obsahu."

Zadávateľ si podľa Komisie môže označiť komerčný obsah aj vlastným symbolom, a tak sa to aj deje. Pre čitateľa by to však malo byť  dostatočne zrejmé, viditeľné a rozpoznateľné, bez toho, aby musel vynaložiť nejakú dodatočnú aktivitu aby sa k vysvetleniu/ označeniu reklamy dostal.

Ďalšie sťažnosti

Rada pre reklamu riešila ešte sťažnosti na TV spoty Jednotka čerstvosti pre Lidl, Ste odvážnejší, ako si myslíte pre Slovenskú sporiteľňu, Najlepšia sieť pre Orange, Mali ešte žiť pre Pozostalí za spravodlivosť, internetový banner Single dievčatá z okolia pre IntermaxGroup AG a online e-mailovú reklamu Meranie zraku zdarma pre Grandoptical Slovakia. 

 

Všetky sťažnosti na tieto reklamy vyhodnotila za neopodstatnené. Odôvodnenia si môžete prečítať na stránke Rady pre reklamu. 

 

 

 

 

 

01 - Modified: 2022-12-05 07:21:32 - Feat.: - Title: Eva Tiko Rajčáková: Teším sa úprimnej snahe otvárať spoločenské témy 02 - Modified: 2022-05-10 15:05:52 - Feat.: - Title: Arbitrážna komisia Rady pre reklamu má troch nových členov 03 - Modified: 2021-07-21 08:35:32 - Feat.: - Title: Rada pre reklamu vyniesla verdikt: Sťažnosť na reklamu SPP je čiastočne opodstatnená 04 - Modified: 2021-05-12 06:53:06 - Feat.: - Title: Advokát Nitschneider: Predpisy reklamného práva obsahujú veľa subjektivity 05 - Modified: 2021-03-26 11:40:12 - Feat.: - Title: Reklama Absolutky podľa sťažovateľov mladým naznačuje, že život je zábava, alkohol a bezstarostnosť
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
05. november 2024 12:38