Cenotvorba nespočíva iba v určovaní cien produktov alebo služieb, ale zohľadňuje celkové vnímanie ich hodnoty pre zákazníkov. Jej základom je stanovenie cenovej úrovne, ktorá sa dynamicky mení podľa toho, v akej fáze životného cyklu sa nachádza váš produkt alebo služba. Ovplyvňuje ju aj to, aký je po nich dopyt, aká je vaša ponuka, či majú konkurenciu na trhu a či o nich zákazníci prejavujú záujem.
Súčasný marketing je viac o značke než o samotnom produkte. Vezmime si ako príklad značku, ktorá ponúka luxusné autá. Je ťažké vytvoriť prémiový brand, ak ho ponúkame za nízku cenu. Ak to preháňame so zľavami, devalvujeme tým produkt, čo môže značne uškodiť jeho reputácii. V prípade, že vás inflácia alebo akákoľvek kríza prinútia zvyšovať ceny, uchopte to ako príležitosť. Zamyslite sa nad cenotvorbou nanovo.
Zvážte všetky náklady, ktoré súvisia so zvyšovaním. Dokonca aj tie, ktoré ste revidovali dávnejšie. Zahrňte do nej aj všetky ponúkané zľavy a ceny konkurencie. Častou chybou podnikateľov pri cenotvorbe je, že pri spočítavaní nákladov zabúdajú na investície do marketingu. Z marže však nestačí iba vyžiť, ale potrebujete si zarobiť aj na ďalšiu investíciu do vášho biznisu – či už ide o marketing, vývoj produktu, alebo o vzdelávanie vašich ľudí.
Potrebujete zvýšiť cenu? Pomôže vám 4P
P...
Zostáva vám 85% na dočítanie.