Vývoj Kofoly v 60. rokoch
StoryEditor

Legendárna československá značka takmer zanikla. Na nohy ju opäť postavila rodina Samarasovcov

27.12.2022, 13:10
Autor:
redred

Receptúru na Kofolu kúpila presne pred 20 rokmi. 

 

História jednej z najobľúbenejších tuzemských značiek sa začala písať pred viac ako šesťdesiatimi rokmi. Po období veľkej slávy zažila Kofola studené porevolučné roky. Až s novým miléniom došlo k jej znovuzrodeniu.

 

Mala konkurovať západným kolám

Kofola odštartovala svoju cestu československými dejinami v roku 1960 po tom, čo z najvyšších miest štátu prišlo zadanie vytvoriť rýdzo československý nápoj, ktorý bude schopný konkurovať západným kolám. Úlohy sa chopil docent Zdeněk Blažek, CSc., ktorý vytvoril tú správnu formulu pre sirup KOFO, ktorého základom je štrnásť bylinných a ovocných zložiek.

Originálna Kofola si čoskoro získala srdcia Čechoslovákov a jej sláva rástla. Až Nežná revolúcia vrazila do éry Kofoly klin… S opätovne nadobudnutou slobodou rástla chuť Čechoslovákov po predtým nedostupných zahraničných kolách. Nový život jej vdýchla až rodina Samarasovcov, ktorá sa zaslúžila o jej comeback.

image

Dievčatko z vianočnej reklamy na Kofolu je späť. Nová reklama sa hrá aj s claimom: Keď ju miluješ, "cirkulkuješ"

V roku 2002 kúpila registrovanú ochrannú známku a originálnu receptúru Kofoly od opavskej farmaceutickej firmy Galena rodinná spoločnosť Santa Nápoje, ktorá tento tradičný československý nápoj už tri roky vyrábala v licencii. Išlo o jednu z najväčších transakcií v oblasti duševného vlastníctva u nás v tej dobe.

„Túžili sme po vlajkovej lodi medzi našimi značkami. A keď sme začali viac komunikovať so spoločnosťou Galena, ktorá vyrábala KOFO sirup v Opave, došlo nám, že to pravé striebro máme za rohom. Na konci deväťdesiatych rokov bola síce Kofola vyhasnutou hviezdou, ale my sme verili, že v novom miléniu zažiari,“ spomína na tie časy Jannis Samaras, dnes generálny riaditeľ Skupiny Kofola.

Ich vtedajšia spoločnosť Santa Nápoje stála v roku 2002 pri znovuzrodení jednej z najobľúbenejších československých značiek. Z jedného zo skupiny licenčných výrobcov sa stal výhradný vlastník ochrannej známky a receptúry na tradičný nápoj, ktorý zo značky spravil nielen najobľúbenejší nealko čapovaný nápoj v gastre, ale zamiešal karty aj v maloobchode.

Stávka na Kofolu sa oplatila

Aj keď o receptúru mala záujem aj Coca-Cola, keď sa nový vlastník firmy Galena, americká spoločnosť IVAX, rozhodol svoju divíziu s nápojmi predať, Samarasovci boli prví, za kým jej zástupcovia išli. „Bol to asi najrýchlejší obchod, aký som kedy zažil. Kofolu sme získali za pár minút za 215 miliónov českých korún. Najťažšie na tom celom bolo zohnať banku, ktorá by nám pomohla s financovaním. Ale intuícia mi hovorila, že Kofola má potenciál,“ usmieva sa Jannis Samaras.

 

Hneď v roku 2002 sa v súvislosti s touto významnou akvizíciou spoločnosť Santa Nápoje premenovala na Kofolu a pustila sa do ďalšej práce. Postupne investovala do ďalších tradičných, českých aj slovenských značiek ako Vinea, Top Topic alebo Chito. Okrem sirupov Jupí prišla na trh s detskými nápojmi Jupík a začala plniť pramenitú vodu Rajec, ktorej prameň bol jedným z dôvodov, prečo prvý výrobný závod Kofoly na Slovensku stojí práve v Rajeckej Lesnej. Dnes do Skupiny Kofola patrí aj sieť Freshbarov a Salaterií UGO alebo spracovateľ byliniek a výrobca čajov Leros.

V pätách s plagiátormi 

Kofola so svojou originálnou bylinkovo-ovocnou receptúrou začala zažívať v rukách rodiny Samarasovcov novú éru. Už v roku 2002 vznikla prvá kampaň so sloganom „Keď ju miluješ, nie je čo riešiť“. Téma lásky sa Kofole stala vlastnou a neodmysliteľne k nej patrí dodnes.

Rodinnej spoločnosti sa podarilo z Kofoly urobiť atraktívny nápoj nielen na pultoch obchodov, ale aj v čapovanej verzii v gastre. A keďže po kúpe ochrannej známky a receptúry už Kofola nevyužívala na výrobu licenčných partnerov, lebo dokázala pokryť dopyt po nápoji vlastnými výrobnými kapacitami, na trhu sa začali objavovať napodobeniny Kofoly.

„Plagiátorstvo je potrebné považovať za nechcený dôkaz úspechu značky. Proti predaju nápojov neoprávnene označovaných ako Kofola začala firma bojovať. V rokoch 2009 – 2010 na to zareagovala okrem iného aj originálne poňatou kampaňou Pozor na Kofotiny,“ spomína Eugen Záthurecký, advokát, ktorý stál za značkou prakticky od kúpy ochrannej známky a stráži jej dobré meno aj v ďalších rokoch.

 

Originálne reklamy sú pre značku Kofola príznačné v celej jej novodobej histórii. Najobľúbenejšou reklamou Kofoly ale zostáva tá vianočná, v ktorej sa otecko s dievčatkom vydávajú do lesa pre stromček a namiesto zlatého prasiatka ich prekvapí naozajstný diviak. Kofola prasiatko zabojovalo svojimi „zubami zahnutými dohora“ o divácku priazeň už v roku 2003 a reklama sa u nás stala jedným zo symbolov Vianoc. Na dobre známy vianočný príbeh každoročne nadväzujú závery spotu, v ktorých sa odhaľujú limitované edície Kofoly.

 

 

01 - Modified: 2022-08-26 06:44:41 - Feat.: 0 - Title: Budúcnosť komunikácie vidím v offline priestore
01 - Modified: 2023-09-11 08:16:03 - Feat.: - Title: TV reklama: Najvyššie body získal Láskyplný piatoček 02 - Modified: 2022-11-24 11:23:02 - Feat.: - Title: Legendárna reklama Kofoly je späť. Predstavuje limitovanú edíciu s prekvapivou príchuťou 03 - Modified: 2022-08-26 06:44:41 - Feat.: - Title: Budúcnosť komunikácie vidím v offline priestore 04 - Modified: 2022-07-01 09:21:39 - Feat.: - Title: Dievčatko z vianočnej reklamy na Kofolu je späť. Nová reklama sa hrá aj s claimom: Keď ju miluješ, "cirkulkuješ" 05 - Modified: 2022-02-18 06:59:29 - Feat.: - Title: Jarná kampaň Kofoly: Menej cukrovania, viac lásky
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
22. november 2024 08:23