StoryEditor

PR sa darí ako nikdy predtým. Odvetvie hovorí o nových výzvach

29.11.2022, 16:45

Dvojciferný rast tržieb aj udržanie kľúčových talentov. To sú výsledky vyplývajúce z prieskumu Asociácie public relations Slovenskej republiky. Viac o výzvach a nových impulzoch v brandži hovoria riaditelia členských agentúr.

Globálne dáta ukazujú, že po pandemických mesiacoch sa PR trh naštartoval. Analytici PRovoke media odhadli rast z výsledkov 250 top PR firiem, podľa ktorých medzi rokmi 2020 a 2021 dosiahli firmy v sektore o 11 percent vyššie honoráre.

Podobné výsledky prinieslo májové zisťovanie Asociácie public relations Slovenskej republiky (APRSR). Do zisťovania sa zapojilo 16 top PR agentúr pôsobiacich na slovenskom trhu. Z tržieb zapojených PR agentúr vyplýva, že kým medzi rokmi 2019/2020 trh poklesol približne o 7 percent v období 2020/2021 vzrástol o 17 % a dostal sa nad úroveň roku 2019.

image

Soňa Lexmanová

Managing Director, SKPR STRATEGIES

„Oživenie trhu sa ukázalo aj v kvalite a vo variabilite projektov, ktoré najlepšie reflektuje súťaž PROKOP. Ročník 2021 priniesol rekordný počet prác v celej dvanásťročnej histórii súťaže,“ hovorí Soňa Lexmanová, Managing Director SKPR STRATEGIES a prezidentka APRSR. Ako však upozorňuje, očakávaná ekonomická recesia má zásadný vplyv na sentiment zadávateľov. „Uvedomujeme si, že komunikácia musí pre zadávateľov ostať relevantnou aj v časoch ekonomického poklesu. Práve pandémia nám ukázala, že kvalitná komunikácia – interná aj externá – pomáha firmám a organizáciám preniesť sa ľahšie cez obdobie neistoty.“

Podľa komunikátorov geopolitická aj energetická kríza je príležitosťou pre efektívnejšie zapojenie komunikácie do strategického smerovania firiem, ale aj štátu a samospráv.

image

Michaela Benedigová
Managing Director & Partner, SEESAME Communication Experts

„Sme realisti a vieme, že ekonomický tlak bude mať vplyv na vývoj tržieb v PR sektore. Na druhej strane treba pripomenúť, že sociálne, environmentálne a politické zmeny sú tu a práve dobre zvládnutou komunikáciou sa s nimi vieme zodpovedne vyrovnať. Otvorená a komunikujúca firma je organizáciou novej doby,“ pripomína Michaela Benedigová, Managing Director Seesame.

Stabilné tímy, variabilné kompetencie

V prieskume APRSR sa zapojené agentúry vyjadrovali aj k otázke zamestnanosti. Pandémia výrazne nezasiahla do počtu konzultantov v PR agentúrach.

image

Peter Chalmovský
Managing Director AMI Communication

„Vo väčšine oslovených agentúr sa vekový priemer konzultantov nemení, prípadne sa znižuje. Darí sa nám teda priťahovať nové talenty, čo je dôležité pre sledovanie nových trendov. Zároveň, na rozdiel od reklamných agentúr, je fluktuácia v PR oveľa nižšia. Pre kvalitný servis je v PR dôležitá dlhodobá orientácia v téme klienta, a preto je stabilita tímu dôležitá,“ všíma si na zisteniach Peter Chalmovský, Managing Director AMI COMMUNICATIONS.

Z prieskumu vyplýva aj zmena v charaktere služieb v PR sektore. V roku 2019 tvorili vo väčšine agentúr tradičné media relations viac ako polovicu celkových služieb. O dva roky neskôr sa výrazne zvýšili digitálne služby.

image

Miroslava Jarošová
Account Director, PR.Konektor

„Dnes sa komplexná komunikačná stratégia nedá nastaviť bez zapojenia online kanálov, sociálnych sietí, influencerov. To má prirodzene vplyv aj na skladbu zamestnancov. PR agentúry pracujú v strategických alianciách s digitálnymi špecialistami a v mnohých tímoch sú dnes interní konzultanti zodpovední za online distribúciu obsahu,“ hovorí Miroslava Jarošová, Account Director PR.Konektor.

Novým kompetenciám v oblasti PR sa venuje v otvorenom dokumente ICCO, ktoré združuje 41 národných PR asociácií. Dokument pripomína, že nástup nových technológií bude mať zásadný vplyv na komunikáciu už v blízkej budúcnosti. Pochopenie nových technológií a druhov komunikácie, ktoré prináša umelá inteligencia a algoritmy sociálnych sietí, je pre prácu PR kľúčové. PR konzultanti majú rozumieť dosahom nových technológií a zúčastňovať sa na širšej odbornej diskusii.

Zhoda na etických štandardoch

Jedným z dôležitých poslaní APRSR je presadzovanie etiky v komunikácii a kultivácia prostredia medzi zadávateľmi a agentúrami.

image

Katarína Remiáš - 1st CLASS AGENCY (PR agentúra)

„V prieskume sme zapojeným agentúram kládli aj otázky súvisiace s etickými princípmi v podnikaní. Napríklad aj to, či by boli ochotní prestať servisovať klienta, ak by mali pochybnosť o etike jeho podnikania. Veľmi ma teší skutočnosť, že členovia APRSR majú zhodu v základných etických princípoch. Jedným z cieľov asociácie je vytvárať zhodu v tom, čo je etické, a, naopak, čo ohrozuje etiku komunikácie,“ hovorí Katarína Remiáš, Managing Director 1st CLASS AGENCY, ktorá zároveň vedie prácu etickej komisie APRSR.

Zoznam členov Asociácie public relations Slovenskej republiky

1. 1st CLASS AGENCY
2. 10/10 COMMUNICATIONS
3. AMI Communications
4. Black Apple
5. casual

6. DIVINO
7. DYNAMIC RELATIONS
8. event2all
9. GETLIKE
10. Grayling Slovakia
11. HUGO BACH

12. MEDIA CENTRAL
13. Neopublic

14. PA Matters
15. PR Konektor
16. PRime Time
17. Seesame
18. SKPR STRATEGIES

      

01 - Modified: 2024-09-20 06:53:10 - Feat.: - Title: Značky sú rezervovanejšie v komunikácii celospoločenských tém. Nechcú polarizovať spoločnosť 02 - Modified: 2024-08-02 07:00:00 - Feat.: - Title: Špeciálny projekt APRSR: Rastúca komplexita a výzvy prajú komunikačným lídrom 03 - Modified: 2024-01-17 11:15:16 - Feat.: - Title: Agentúry využívajú AI nástroje prevažne na analýzu dát a zlepšenie cielenia kampaní 04 - Modified: 2023-12-11 13:21:38 - Feat.: - Title: Iniciatíva Férového tendra: Férovosť šetrí čas aj peniaze 05 - Modified: 2023-08-17 07:24:23 - Feat.: - Title: Asociácia PR agentúr plánuje rast a hľadá nových členov
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
22. november 2024 03:14