Ako následky zanechali na eventovom biznise dve kľúčové udalosti posledných rokov: pandémia koronavírusu a vojna na Ukrajine?
Ak by som to mal porovnať, tak pandémia koronavírusu je top líder v zanechaní následkov na eventovom biznise. Množstvo menších agentúr to zničilo. Väčšinu väčších, ak nezničilo, tak výrazne personálne zredukovalo a tak mnohé prišli o svoje zabehané a skúsené tímy ľudí, ktoré sa teraz pri opätovnom štartovaní trhu veľmi pracne nahrádzajú. Bolo to obdobie prehodnocovania služieb agentúr a čiastočnej zmeny ich portfólia.
Priniesli krízy posledných rokov so sebou aj pozitíva? Ako sa aj kvôli nim zlepšujú eventy?
Samozrejme, ako každá kríza. Aj keď aj táto priniesla niektoré pozitívne zmeny. Ostali tí, ktorí dokázali rýchlo reagovať na zmenu a mali dostatočné rezervy, ktoré ich dokázali podržať v najťažších časoch. Digitalizácia a automatizácia procesov sa stala tiež zásadná, pretože každá agentúra musela na začiatku redukovať svoje počty zamestnancov a zefektívniť proces.
Online a hybridné technológie sa stali súčasťou eventov. Tí, ktorým sa podaril tento druh transformácie čo najrýchlejšie, prešli týmto obdobím najlepšie.
Naživo, online alebo hybridne? Ešte si kladiete túto otázku? Alebo je už odpoveď jednoznačná?
Aj keď sme mali počas pandémie veľa online a hybridných podujatí, ktoré nám získali aj množstvo svetových ocenení, musím konštatovať, že všetkých to opäť ťahá k podujatiam naživo. Online však ostane ako jeden zo segmentov, ktoré sa budú aj naďalej využívať. Na druhej strane to do nášho segmentu prinieslo digitalizáciu aj do systému práce a fungovania v oveľa väčšej miere ako doposiaľ. Tá umožnila riadiť podujatia pri menšom tíme oveľa efektívnejšie a kvalitnejšie.
S akými problémami sa momentálne pasuje eventový trh?
Nedostatok kvalitných ľudí, ktorí počas krízového obdobia odišli do iných, stabilnejších odvetví. Nie všetci klienti naštartovali svoje marketingové aktivity na predkoronový stav.
Sme svedkami veľkého zdražovania a inflácie. Ako sa to prejavuje na rozpočtoch a cenotvorbe?
Samozrejme, má to vplyv na tvorbu rozpočtov. Keďže eventová agentúra vo veľkej miere využíva subdodávky tretích strán, musí zdražovanie na ich strane preniesť aj do konečného rozpočtu klienta. Ten sa samozrejme snaží udržať rozpočet na hodnotách predchádzajúcich období, čo však vo veľa prípadoch nie je možné.
Aké parametre by mal mať podľa vás férový tender?
Cena a kvalita musia byť vyvážené. Brať cenu ako jediný parameter môže dosť poškodiť finálny výsledok. Ďalší kľúčový parameter je rovnaká dostupnosť k informáciám vzhľadom k projektu/zadaniu. Okrem toho by mal mať zrozumiteľne a presne sformulované zadanie
Potrebuje Slovensko národné kongresové centrum?
Určite, už dávno tu malo byť. Je potrebné, aby sa začala konečne rozvíjať aj kongresová turistika na Slovensku. Samozrejme sa to nestane len postavením jedného nového kongresového centra, ale bol by to dobrý štart. Pomohlo by to nielen eventovému segmentu ale aj všetkým, ktorí sa živia turizmom a službami v ňom.