Robiť chyby je neoddeliteľnou súčasťou procesu učenia sa. Naučiť sa, ako k chybám pristupovať a poučiť sa z nich je jednou zo zručností, ktorej by sa mali slovenskí žiaci naučiť už v škole.
Škola je inštitúciou, v ktorej rok čo rok rastú nové generácie tých, ktorí budú ovplyvňovať (aj našu) budúcnosť. Popri základnom cieli školskej dochádzky – a to príprave na úspešné uplatnenie sa v spoločnosti, sa na jeden dôležitý aspekt edukácie zabúda.
Projektom robimchyby.sk ho chce pripomenúť Liga za duševné zdravie. V školách sa totiž často opomína nevyhnutná súčasť
napredovania a zužitkovania získaných vedomostí – duševná pohoda.
Kde sa stráca duševná pohoda?
Tá sa vytráca v prostredí, kde sú žiaci neustále vystavovaní neprimeranému tlaku na výkon a dokonalosťv prostredí, kde sú chyby dôvodom na hnev, tresty či posmech. Schopnosť vedieť sa adekvátne vysporiadať s chybami-či už vlastnými alebo s chybami, ktoré majú alebo robia ostatní ľudia je jedným z kľúčov, ktorý otvára dvere k celkovému pocitu duševnej pohody a well-beingu*, a to nie len v prostredí škôl.
Téma duševnej pohody naberá na intenzite práve v čase, keď žiaci i učitelia zahajujú nový školský rok. Rodičov, pedagógov i kolektívy žiakov chce nová kampaň Ligy za duševné zdravie robimchyby pripraviť na jeho lepšie zvládnutie. Cieľom kampane je utvrdiť sa v tom, že škola je prostredie, kde je bezpečné, prirodzené, ba priam žiadúce robiť chyby.
Preto Liga za duševné zdravie v spolupráci s mobilným operátorom 4ka vytvorila unikátny edukačný projekt. Prostredníctvom kampane a krátkych videí na stránke www.robimchyby.sk motivuje žiakov, pedagógov i rodičov k tomu, aby chyby nevnímali ako trestuhodné zlyhania, ale ako výborný nástroj na učenie sa.
Chyby nie sú slabosť
Tvárou kampane je pedagóg a mentor Dávid Králik, ktorý vlastnou praxou zhmotňuje myšlienku hodnú šírenia: „Jeden z najväčších rozdielov medzi mnou a mojimi žiakmi tkvie v počte chýb. Ja ich mám v práci i v súkromí za svoj doterajší život na konte mnohonásobne viac, než ktorýkoľvek z nich.
Učím vyše dvadsať rokov a ešte nikdy mi nebolo dopriate odučiť hodinu, v ktorej by som neurobil chybu. Myslím, že otázka neznie, či chybu spravím, alebo nie, ale ako sa vysporiadam s chybou, ktorá mi bola dopriata a tiež či dokážem prijímať seba i druhých nielen v čase víťazstva, ale aj vo chvíľach pádov, zlyhaní a chýb."
Robiť chyby je prirodzené. Poučiť sa z nich a naučiť sa vďaka nim niečo nové je užitočné. Vedieť k nim pristupovať ako k neoddeliteľnej súčasti napredovania a osobného rastu je oslobodzujúce. Ako na chyby reagovať? Príklady konštruktívnej i nekonštruktívnej reakcie na chyby a dlhodobé dopady takýchto reakcií si môžete pozrieť v sérii krátkych videí na stránke www.robimchyby.sk.
Na prevencii záleží
Liga za duševné zdravie spolupracuje s odborníkmi v rôznych oblastiach s cieľom zlepšiť stav duševnej pohody na Slovensku. Diskusiu na tému duševného zdravia a pohody má za cieľ rozprúdiť už na školách. Jednou z nadväzujúcich aktivít, ktoré Liga za duševné zdravie na slovenských školách rozbieha je Koalícia škôl za duševné zdravie, ktorá s kampaňou robimchyby úzko súvisí.
Slovenské školy majú možnosť zapojiť sa do Koalície za duševné zdravie a získať certifikovaný, štandardizovaný nástroj (Anna Freud Centre for Children and Families a CORC – Child Outcomes Research Consilium) na zmapovanie miery duševnej pohody v kolektíve žiakov i učiteľov. Nástroj je lokalizovaný na slovenské podmienky v spolupráci s Mgr. Kornéliou Ďuríkovou (Inštitút duševného zdravia a pozitívnej edukácie Konvalinka) a školy ho môžu členstvom v Koalícii škôl za duševné zdravie získať bezplatne.