Vo svete financií sa v najbližších rokoch očakáva užšia spolupráca bankových domov a technologických spoločností pri zavádzaní inovácií. Stále viac firiem bude využívať cloud.
Podľa výsledkov Indexu digitálnej ekonomiky a spoločnosti Európskej komisie za rok 2022 skončilo Slovensko v oblasti digitalizávie, spomedzi krajín Európskej únie, na piatom mieste od konca, pričom horšie sa umiestnili len Poľsko, Grécko, Bulharsko a Rumunsko. Naopak premiantmi na prvých miestach sú: Fínsko, Dánsko, Holandsko, Švédsko a Írsko.
Tradične medzi odvetvia kde digitalizácia pokročila najviac patria bankovníctvo a finančné služby. V posledných rokoch sme svedkami vzniku nových digitálnych bánk, ktoré vďaka poskytovaniu virtuálnych služieb na digitálnej platforme poskytujú svojim zákazníkom komfort okamžitých platieb, ako aj množstvo ďalších služieb bez čakania v rade na kamennej pobočke. Za posledných päť rokov klesol počet zákazníkov v kamenných pobočkách bánk v Európe o viac ako tretinu. Zhodli sa na tom odborníci na podujatí spoločnosti IBM - Pozrime sa na to digitalne!.
Optimalizácia kamenných pobočiek
V mnohých západoeurópskych krajinách preto banky optimalizujú sieť pobočiek a podobný trend budú kopírovať aj banky na Slovensku. Automatizácia a využívanie umelej inteligencie sa stávajú v bankovníctve štandardom. „Služby virtuálnych asistentov postavených na platforme IBM Watson využívajú už dnes aj zákazníci Českej sporitelne, či banky Air Bank, ako aj mnohých ďalších bánk po celej Európe. Rovnako rastie aj využívanie cloudových služieb, čo mnohokrát súvisí s transformáciou IT systémov bankových domov, pretože aj tradičné banky si uvedomujú, že digitalizácia je pre ne dnes nevyhnutnosťou,“ povedal na panelovej diskusii „Pozrime sa na to digitálne“ riaditeľ spoločnosti IBM Slovensko Fridrich Matejík.
Nová konkurencia
Už pri prepuknutí pandémie covid-19 sa ukázalo, že digitalizácia dokáže nahradiť kamenné prevádzky. Výrazné zmeny digitalizácia prináša aj v obchode, výrobe a distribúcii tovarov a služieb, ktoré spolu vytvárajú nové konkurenčné prostredie. „Digitálne technológie znižujú náklady pri vstupe na nové trhy a expanziu do zahraničia. Digitalizácia výrazný spôsobom znižuje náklady na rozšírenie výroby a distribúciu a umožňuje aj veľmi malým firmám prenikať na zahraničné trhy,“ uvádza report OECD.
Širšia ponuka tovarov a služieb
„Prostredníctvom nových predajných kanálov, ktoré priniesla digitalizácia majú zákazníci prístup k širšej ponuke tovarov a služieb od rôznych poskytovateľov, čo prináša spotrebiteľom nové výhody a vyššiu konkurenciu v odvetviach ako doprava, ubytovanie, maloobchodné služby a iné,“ dodáva Fridrich Matejík. Ekonomiky a firmy, ktoré v digitalizácii pokročili najviac oveľa menej podliehajú nečakaným výkyvom v tržbách a krátkodobým krízam. Aplikácie poskytujúce finančné služby vyvinuté fintechmi sú zároveň príležitosťou ako osloviť na trhu zákazníkov, ktorí bankové služby ešte nevyužívajú, pretože práve vstupujú na trh práce, alebo sú len pasívnymi užívateľmi bankových služieb.
Chýbajú zručnosti
Aj krajiny EÚ, ktoré v digitalizácii urobili doteraz najväčší pokrok majú nedostatky v kľúčových oblastiach ako sú miera zavádzania vyspelých digitálnych technológií (napr. umelá inteligencia a tzv. veľké dáta) zostáva na úrovni pod 30 %, čo je ďaleko od cieľovej hodnoty 75 % stanovenej na rok 2030. A boľavým miestom je aj veľký nedostatok digitálnych zručností samotných obyvateľov, uvádza Index digitálnej ekonomiky a spoločnosti Európskej komisie za rok 2022.
„Medzi najvýraznejšie benefity digitalizácie patrí zjednodušenie vnutrofiremných procesov, vyššia produktivita, nižšie náklady na prevádzku, zvýšenie transparentnosti a kvality, jednoduchšie riadenie, rýchlejšie zavádzanie potrebných zmien a lepšie rozhodovanie,“ hovorí transformation manager spoločnosti IBM Slovensko Ján Kyseľ.
Fintechy čaká rast
Raketový vzostup fintechov v posledných rokoch pomohol rýchlemu nástupu nových technológií v odvetví bankových a finančných služieb s dôrazom na bezpečnosť. S cieľom riešiť rýchlo rastúci dopyt po digitálnych platbách vyvinul slovenský fintech Payout platobnú bránu postavenú v IBM Cloude, ktorá poskytuje podnikom vo viacerých odvetviach, vrátane telekomunikácií, vzdelávania, automobilového priemyslu a farmácie efektívny spôsob spracovania transakcií, od platieb kartou, cez bankové prevody a platby cez QR kód až po okamžité platby vo všetkých slovenských bankách.
„Payout je určený pre podniky, ktoré potrebujú rýchlejší, jednoduchší a spoľahlivejší spôsob presunu peňazí. Bezpečnosť je našou prioritou pri zavádzaní nových technológií a s IBM sme vedeli, že môžeme dosiahnuť najlepšiu kybernetickú bezpečnosť vo svojej triede. Potrebovali sme infraštruktúru, ktorá môže rásť s nami. Cloudová technológia nám poskytuje flexibilnú kapacitu pre našich súčasných aj budúcich klientov. Našimi službami pomáhame klientom zosúladiť stav ich platobných operácií v reálnom čase s účtami vedenými v rôznych bankách a iniciovať platbu z akéhokoľvek účtu. A to všetko priamo z ich informačného systému. Platobná brána Payout poskytuje malým a stredným podnikom nástroje na prijímanie platieb, odosielanie platieb a efektívnu prácu s nimi,“ hovorí výkonná riaditeľka Payout Jana Hmírová.
„Spolupráca fintechov s bankami, väčšia konkurencieschopnosť v oblasti nových predajných kanálov a otvorené bankové systémy ovlyvnia dianie v bankovníctve v najbližších rokoch najvýraznejšie. Banky budú nútené inovovať oveľa viac ako doteraz, pretože ich zákazníci budú od nich očakávať nové produkty šité na mieru ich potrebám. Aj to bude jedným z kľúčových dôvodov rozvíjajúcej sa spolupráce medzi bankami a fintechmi,“ vysvetľuje managing partner fintechu Payout Peter Stražovec.
Samozrejme svoju rolu tu zohrá aj dostupnosť sietí piatej generácie 5G. „Pre klientov v rýchlo sa rozvíjajúcom finančnom odvetví je agilné fungovanie životne dôležité. Cloud pomáha finančným spoločnostiam dostať ich produkty na trh rýchlo, prispôsobiť sa novým trendom alebo požiadavkám trhu,“ dodáva Fridrich Matejí k, riaditeľ IBM Slovensko.
Ešte väčšie sústredenie bankových služieb do digitálneho priestoru zadávateľom reklamy prinesie nové príležistoti v podobe širšieho využitia interkativity pri kretívnych kampaniach.