MUW Saatchi & Saatchi bola dlhodobo spájaná s jej zakladateľmi Jurajom Miškovom, Rasťom Uličným, Robertom Weberom a neskôr aj Rasťom Michalikom. Dnes agentúra pracuje napríklad pre klientov ako Slovak Telekom, ČSOB či Kooperativa a z pozície Managing Directora ju vedie jej bývalý stratég Kamil Charvát.
Kamil pre Stratégie hovoril o tom, ako dnes funguje vedenie agentúry, aké sú jej ciele, čo bude pre ňu challenge roka, ale aj o tom, prečo sa zapojili minulý rok do vakcinačnej kampane. Rozhovor vznikal na prelome júna a júla, preto v prvej otázke nadväzujeme na Cannes.
Našli ste si tohto rokuv Cannes pre seba nejakú inšpiráciu? Hovorí sa, že do Cannes by sa minimálne raz mal ísť pozrieť každý, kto robí v reklame.
Najdôležitejšie je, aby sa tam dostali kreatívni riaditelia a aby tam nasali atmosféru a namotivovali sa. V dnešnej digitálnej dobe však človek nemusí ísť nevyhnutne do Cannes, aby si pozrel tie najlepšie caseky. Najlepších reklám je tam vždy niekoľko desiatok, tie sme si pozreli a pri niektorých zaplakali – preboha, prečo nám to nenapadlo?
Čo vás bavilo tento rok?
Ak by som mal vybrať jednu, tak na základe insightu určite kampaň pre Visit Sweden s názvom Discover the Originals, ktorá vychádzala z celosvetovej popularity značky IKEA a namingu jej ikonických produktov založenom na skutočných miestach vo Švédsku. Choďte si pozrieť skutočné originály – jednoduché, človek si sám pre seba povie, že to museli vymyslieť za päť minút... Ale to si uvedomíte až ex post.
Ocenili ste stratégiu, vy ste stratég...
Už taký dosluhujúci v tom zmysle, že moja rola v agentúre sa postupne mení. Ale nikdy sa od toho nedá odísť, to, ako vnímam a hodnotím reklamu, bude navždy determinované pozíciou, na ktorej som začínal.
Ako vnímate dnes úlohu stratéga, je docenená?
Určite je doceňovaná. Aj keď úloha stratéga sa menila a vyvíjala v čase. Kedysi to bolo skôr o tom, urobiť úvod ku kreatíve a dať ju napríklad na základe dát do kontextu a podporiť ju. Dnes je rola stratéga komplexnejšia – je viac involvovaný do kreatívneho procesu. Stratégia sa tvorí spoločne s kreatívnou ideou a navzájom sa ovplyvňujú. Stratég už nie je iba „obhajovač“, je už plnohodnotný spolutvorca ideí a stratégovia sú už súčasťou Art Directors Clubu. A či to zadávatelia doceňujú? Ak sa na to pozriem z hľadiska dopytu po stratégoch na trhu, tak určite hej. Mimochodom, aj ja jedného teraz k sebe hľadám.
Aké naňho máte nároky? Neštuduje sa to...
Budem osobný. V mojom prípade si ma Robert Weber našiel v TNS SK, kde som po škole robil tracking finančných reklám. Hoci som rozumel výskumom a číslam a mal pocit, že viem, prečo ktoré reklamy fungujú, vôbec som nevidel do kreatívneho procesu. Poznal som len jednu stranu mince a druhú ma musela doučiť agentúrna prax. S týmto vedomím, že stratégom sa človek postupne stáva, ak má určité predpoklady, si vyberám a hľadám ľudí teraz. Nemám konkrétne kritériá, skôr si robím chemistry check, či a ako to kandidátovi myslí, ako rozmýšľa, či sa mi s tým človekom bud...
Zostáva vám 85% na dočítanie.