Internetoví Slováci stále sledujú slávne osobnosti najviac na Facebooku. Oproti minulému roku sa ale podiel týchto sledovateľov mierne znížil a podobný pokles nastal aj na YouTube. Dôvodom pre sledovanie známych osôb sú najčastejšie zaujímavé témy alebo zvedavosť. To, čo Slováci naopak odrádza, sú neúprimné alebo kŕčovité príspevky alebo príliš veľa sponzorovaných príspevkov za sebou, uvádza vo svojej najnovšej tlačovej správe Nielsen Admosphere Slovakia.
Kde sledujeme influencerov
Dve tretiny Slovákov používajúcich internet sledujú známe osobnosti alebo influencerov na niektorom zo svojich profilov na sociálnych sieťach – najčastejšie na Facebooku, kde niekoho takého sleduje polovica (49 %) internetových Slovákov. To je však zároveň o 6 percentných bodov menej ako minulý rok.
Na druhom mieste je aktuálne Instagram (38 %) a YouTube je tretí (34 %). Tieto dve siete si od minulého roku vymenili poradie – YouTube bol na druhom (40 %) a Instagram na treťom mieste (37 %).
Počet užívateľov TikToku, ktorí na tejto sieti sledujú nejakého influencera, od minulého roka vzrástol o 4 percentné body (na 12 %), stále ale platí, že ide predovšetkým o najmladších užívateľov do 24 rokov. To platí aj pre Instagram, YouTube a Twitter, kde najmladšia veková kategória (15 až 24 rokov) známe osobnosti sleduje oveľa častejšie než zostávajúci respondenti. Podiel tých, ktorí influencerov sledujú na Pintereste (8 %) a Twitteri (5 %), zostáva rovnaký ako minulý rok. Podiel ľudí, ktorí žiadne vplyvné osobnosti na sociálnych sieťach nesledujú, je 30 %, s rastúcim vekom ich počet stúpa.
Zaujímavé čísla z výskumu:
- najčastejším dôvodom pre sledovanie influencerov na sociálnych sieťach je ten, že sa vyjadrujú k zaujímavým témam (45 %)
- zo zvedavosti influencerov sleduje 40 % internetových Slovákov
- kvôli inšpiratívnym príspevkom sleduje influencerov 38 %, čo platí častejšie pri ženách (45 %) než pri mužoch (29 %)
- pre 35 % Slovákov sú dôvodom k sledovaniu fotky, ktoré zdieľajú
- 22 % Slovákov sleduje influencerov preto, že chce využiť zľavy a špeciálne ponuky na produkty, ktoré propagujú – to opäť platí vo väčšej miere pre ženy (26 %) než pre mužov (16 %)
Čo Slovákom prekáža na influenceroch:
- keď sú ich príspevky príliš silené a neúprimné (46 %)
- keď sú fotky príliš upravované a retušované (35 %)
- keď zdieľaná aktivita alebo fotka nezobrazuje reálny život (35 %), alebo keď je veľa príspevkov po sebe sponzorovaných (35 %), čo bolo v podobnej frekvencií uvádzané aj v minuloročnom výskume
- 30 % Slovákom prekáža, keď influenceri vo svojich príspevkoch neoznačujú reklamy,
- 22 % respondentov nemá rado príliš dlhé príspevky
- veľký počet príspevkov za sebou v krátkom čase odrádza 19 % respondentov
- 16 % respondentom prekáža, keď majú pocit, že sa výrobok nehodí k životnému štýlu osobnosti
Výskum realizovala spoločnosť Nielsen Admosphere Slovakia metódou online zberu na vzorke päťsto respondentov z internetovej populácie Slovenského národného panela starších ako 15 rokov.