Posledné dva roky posunuli nákupy na internete na úrovne, kde by sa za štandardných podmienok dopracovali o 7 rokov. Zásluhu na tom mala predovšetkým pandémia, ktorá zásadným spôsobom zmenila nákupné správanie Slovákov.
Po 29 % raste za rok 2020 a 19 % raste v roku 2021 prišla v prvom štvrťroku tohto roka očakávaná korekcia v podobe 28 % poklesu.
Druhý štvrťrok priniesol ďalší pokles, ktorý je na úrovni len 11 %. Stojí za ním predovšetkým neistota z vojenského konfliktu a skokového nárastu cien energií, keďže v takýchto situáciách ľudia inštinktívne odkladajú svoje nákupy. V Česku bol pokles na úrovni 9 %.
eCommerce Insider za druhý štvrťrok 2022 prináša nákupný poradca Heureka.
„Situácia sa začína stabilizovať a pokiaľ nenastanú nepredvídateľné udalosti, v 3. kvartáli by sme sa už mohli dostať približne na úroveň minulého roka. Kľúčovým faktorom v ďalších mesiacoch bude vývoj aktuálnej situácie a výška zdražovania, ktorá nám všetkým odkrojí z peňaženky,” predpovedá Tomáš Braverman, CEO Heureka Group.
Čo sa aktuálne predáva na internete najlepšie?
Pandémia zásadným spôsobom zmenila jeho štruktúru internetového obchodu. Kým v prvých úspešných rokoch dominovala elektronika či biela technika, dnes sa jej podiel znížil o polovicu. Pre obchodníkov to znamená, že pri správnom rozširovaní ponuky vedia prilákať nových zákazníkov a zvýšiť svoje tržby.
Priemerná hodnota objednávky v druhom štvrťroku je 70 eur
V porovnaní s 2. kvartálom minulého roka ide o pokles 5 %. „V Česku je aktuálna priemerná výška objednávky okolo 60 eur. Čím je e-commerce v krajine populárnejší, tým viac ho využívame aj na drobnejšie nákupy. Rovnako nárast možností doručenia cez výdajné miesta či automaty, spolu s rozvojom kuriérskych služieb počas pandémie, majú tendencie priemernú cenu objednávky znižovať. Paradoxne teda za klesajúcou priemernou cenou objednávky netreba hľadať žiadne negatíva,” hovorí Tomáš Braverman.
E‑shopy si držia vysokú kvalitu, „customer satisfaction” je 95,2 %
V porovnaní s 2. kvartálom minulého roka nenastala zmena, keďže spokojnosť zákazníkov s kvalitou so službami e-shopov bola 95,3 %. Jedinou jednorazovou výnimkou bol pokles pod 95 % počas prvej vlny pandémie, keď neboli e‑shopy pripravené na výrazný presun zákazníkov na internet
Služby ako same day delivery, vynesenie tovaru na poschodie alebo možnosť vybrať si zo siete tisícov výdajných miest nie sú vo svete štandardom. Vďaka nim e-commerce v našom regióne určite porastie ešte rýchlejšie.“
Skokani a prepadáky 2Q 2022
Napriek celkovému poklesu e-commerce a krízovej situácii zaznamenali kľúčové segmenty Elektroniky a Bielej techniky rast. Darilo sa dôležitým kategóriám ako sú práčky (+48 %), televízory (+27,5 %), chladničky (+27 %), ale i mobilným telefónom (+21 %). Skokanom v segmente sú variče, ktoré narástli o takmer 550 % a dostali sa aj do TOP 3 skokanov druhého kvartálu. Výrazný nárast zaznamenali aj čoraz populárnejšie drony (+167 %) či výrobníky sódy (+107 %).
Jedným z rastúcich segmentov za 2. kvartál tohto roka na Slovensku je aj Auto-moto. Napríklad pneumatiky na osobné autá, najsilnejšia kategória, narástla o vyše 17 %. Veľmi úspešný štvrťrok má aj segment Kozmetika a zdravie, ktorá rovnako rástla aj vďaka najsilnejšej kategórii parfémov o vyše 33 %.
Segment Šport, ktorý bol počas pandémie jedným z najrýchlejšie rastúcich, sa v tomto kvartáli sa síce nevyhol poklesu. Nedarilo sa bicyklom, ktoré po minuloročnom extrémnom náraste klesli o takmer 41 %. Zaujímavý je nárast kategórií kolieskových korčulí (+36,5 %) či elektrokolobežiek (+29 %). Prekvapujúco sa však druhým najlepším skokanom kvartálu stali kuše.
Nedarilo sa ani ďalším segmentom Dom a záhrada a Hobby, ktoré v minulom období takisto ťahala pandémia. V segmente Hobby najvýraznejšie poklesla kategória investičného zlata (-88 %), ktorá tak získala „ocenenie” prepadák kvartálu. Paradoxne v tomto segmente máme aj skokana tohto kvartálu, ktorým sú prekvapujúco piána. Do TOP 10 sa dostali ešte aj elektronické cigarety.
„Investičné zlato vystrelilo v online nákupoch na začiatku pandémie pre obavy z ďalšieho vývoja. Pri opätovnom poklese ceny či negatívnom vývoji očakávame návrat nakupujúcich,” hovorí Tomáš Braverman a dodáva: „v segmente Hobby však stále rastie najsilnejšia kategória krmív pre psov (+8 %). Podľa našich zistení veľa nakupujúcich napriek otvoreniu kamenných predajní zostalo pri online nákupoch. Majitelia doprajú svojim miláčikom to najlepšie v akejkoľvek dobe.”