Snapchat, Stories a podobné miesta, kde vaša reklama a vôbec všetko zmizne do pár hodín. Ich tvorba ale stojí nemalé peniaze.
Odborníkom z Asociácie digitálnych marketingových agentúr sme položili otázku mesiaca, či sa oplatí do podobného obsahu investovať.
Ak ste si niekedy túto otázku položili, tú su odpovede od 10tich expertov z ADMA:
|
Martin Rajec |
Je to nový formát, ktorý má svoje miesto v rámci online komunikácie. Ľudia vždy radi vítajú inovácie v komunikácii značky. Vie to výborne slúžiť napr. na live reporting, prípadne je množstvo príležitostí, ako to využiť kreatívne. Ide o ďalší typ média a je len na šikovnosti autorov, ako ho využijú. Napr. na americkom profile Bacardi ste mohli v rámci Instastories hrať na DJ-skom pulte.
|
Ján Urbančík |
Oplatí sa to, najmä pokiaľ má klient veľmi mladú cieľovú skupinu, ktorú môže byť náročné osloviť tradičnejšími formami reklamy. Dôležité je ponúknuť im obsah, ktorý ich môže naozaj zaujať. Pokiaľ si postupne inzerent vybuduje zaujímavý počet followerov, môže postupne klesať cena v prepočte za jedného osloveného človeka.
|
Matúš Lieskovský |
Takýto content, ktorý sa tvorí často a pravidelne, pomáha pri budovaní vzťahu k značke/osobe a pri vytváraní návyku sledovať najnovší obsah - podobne ako pri denných vlogeroch na Youtube. Fanúšikovia a zákazníci tak prepáčia aj občasne nižšiu kvalitu obsahu, ktorá však často dodáva autentickosť. Značka zároveň ukáže, že rozumie potrebám mladých ľudí a je ochotná komunikovať s nimi spôsobom, ktorý je im aktuálne blízky.
|
Andrej Knap |
Určite má zmysel investovať do tohto formátu, keďže mladí ľudia ho milujú. Instastories majú jednu obrovskú výhodu, a to že pri ich sledovaní zaberajú celú plochu mobilného zariadenia. Tým pádom im používateľ venuje celú svoju pozornosť. To, že je tento formát obmedzený len po určitú dobu, nepredstavuje len nevýhodu. Môžeme to vnímať, ako psychologický ťah. Mladí ľudia nechcú nič zmeškať, tak si tieto stories pozerajú, aby im nič neušlo. Každý správny marketér by mal určite rozmýšľať nad tým, ako zapracovať do svojho mediaplánu aj tieto médiá. Majú svoju budúcnosť. Uvidíme, ako sa s tým popasujú značky.
|
Peter Šebo |
Nie je podstatné, či obsah mizne alebo nie. Dôležité je, či trafí správnu cieľovku v správnom čase. Ani "nemiznúci" obsah, ktorý značky doteraz na sociálnych sieťach publikovali, si nechodili ľudia obzerať dni či týždne po jeho vypostovaní. A ak v minulosti platilo, že nie je nič staršie ako včerajšie noviny, dnes sa dá s pokojne konštatovať, že nie je nič staršie ako status vypublikovaný pred 4 hodinami. A z toho možno ťažia stále populárnejšie Stories.
|
Zuzana Tvarošková |
Stories alebo 24 hodinové príbehy idú s trendom, čo momentálne ľudí zaujíma a to je autentický a reálny obsah. To znamená, že okrem toho, že vidia napríklad dokonale upravenú a spracovanú fotku, ich v skutočnosti viac zaujíma celá príprava, ktorá sa za tým skrýva. Jednoducho povedané to, ako značka funguje v každodennom živote. S trendom Stories prišiel Snapchat. Instagram a Facebook sa museli taktiež prispôsobiť potrebám ľudí. Na Instagrame majú Stories skvelé umiestnenie v aplikácii a v sledovanosti sa im veľmi darí. V prípade Stories nejde o dokonalé zachovanie všetkých brandových prvkov značky, ale o to vidieť jej “ľudskú” tvár. Čo sa skrýva za výrobou produktu, ako sa pripravuje kampaň, spojenie so známou osobnosťou a jej bežným dňom… Je naozaj veľa spôsobov, čo sa dá vymyslieť. Jednotlivé fotky a videá nemusia byť náročné na produkciu. Vítané je skôr používanie stickers a dokresľovačiek, Boomerangov, preklikov na web... To, že Stories nie sú permanentné neznamená, že sa nedostanú k cieľovke. Práve naopak, značka bude prítomná formou, ktorú momentálne ľudia sledujú. V každom prípade sú jedným z najväčších trendov, pri ktorých by značky určite mali byť a tvoriť ich veľmi prirodzene.
|
Mária Slobodníková |
Odpoveďou na túto otázku sú samotné sociálne siete, ktoré s daným obsahom prichádzajú. Oplatilo sa Facebooku investovať do stories, keď ľudia mohli zdieľať svoj deň už na Instagrame? Keď Snapchat prišiel s týmto typom obsahu (a nielen s týmto typom, ale aj rôzne filtre pri fotení atď.), ostatné sociálne siete spozorneli a tiež investovali do vyvinutia aplikácie pre tvorbu obsahu, ktorý mladých ľudí zaujme. Slovo aktuálnosť momentálne v online svete naberá úplne iný význam. Spôsob akým ľudia chcú zdieľať obsah je omnoho vizuálnejší, zábavnejší a rýchlejší. Nie je vylúčené, že Instagram/Facebook stories môžu za deň zasiahnuť viac užívateľov, ako ten istý príspevok pri jednoduchom zdieľaní na wall.
|
Lukáš Sitár, Digital Marketing Specialist paravan interactive |
Odpoveď, prečo sa oplatí investovať do miznúceho obsahu nájdete už priamo v otázke :) („obľuba tohto formátu silnie“). Miznúci obsah (doplnený live videami) je novodobá verzia reality show, ktorú ľudia tak veľmi radi sledujú. Vďaka nemu viete budovať so svojimi zákazníkmi oveľa dôvernejší vzťah, ako tomu bolo doteraz. Navyše tento formát na Instagrame prináša úplne nové možnosti – v súčasnosti sa testuje preklik z Instagram stories priamo na web. Ak naučíte vašich followerov pravidelne konzumovať tento obsah, naskytnú sa vám nové možnosti jeho marketingového využitia. Moja predikcia je, že tento formát bude veľmi dôležitou súčasťou online marketingovej stratégie pre mnohé slovenské firmy. Čím skôr sa s ním zoznámite a stotožníte, tým rýchlejšie ho budete vedieť efektívne používať.
|
Róbert Lelkes |
Miznúci obsah sa dá využívať viacerými spôsobmi. Dnes veľa vlogerov využíva napríklad Patreon a podobné služby, aby poskytli užívateľom obsah dostupný napríklad o 2 dni skôr ako všetkým ostatným, a to za malý poplatok. Táto jedinečnosť (vidieť obsah skôr ako všetci ostatní) je natoľko silná, že užívatelia sú ochotní za to platiť. Túto unikátnosť by mohli značky využiť aj tak, že najskôr ponúknu obsah užívateľom, ktorí ich aktívne sledujú a až následne ďalším. Ďalší spôsob, ako využiť takýto obsah je odmena pre užívateľov, ktorí aktívne sledujú našu značku. Ak prejavujú zvýšený záujem, vie im značka ponúknuť špeciálne zľavy/akcie, ku ktorým sa dostanú iba cez miznúci obsah. Akcia bude platiť len 24 hodín a len obmedzený počet užívateľov sa k nej dostane. Takto môže značka budovať vzťah s klientom a odmeniť tých najvernejších. A navyše, nikde nie je napísané, že miznúci obsah nemôžeme použiť neskôr ako obsah, ktorý nezmizne.
|
Stano Várady |
Najprv treba ísť tam, kde je cieľovka. A potom, žiadna reklama nemá dlhú životnosť: spot v TV žije, kým sa vysiela, post na Facebooku "existuje", kým beží boost. Je pravda, že spot viem archivovať na Youtube a k minulomesačným postom na fanpage mi občas pribudnú dve interakcie. Od mladej cieľovky stories v dnešnom množstve contentu však takéto otočenia sa späť čakať ťažko. Preto stories áno, ale nech sa námaha (maximálne) rovná výsledku.