V roku 2020 zaznamenali slovenské e-shopy mimoriadny nárast predajov, ktorý pokračoval aj v tomto roku. Napriek tomu, že im pandémia priniesla množstvo nových zákazníkov, problémom číslo jeden pre nich naďalej ostáva covid-19.
Slováci sa najviac obávajú koronavírusu
Hoci sú si slovenské a české trhy blízke, aktuálne problémy, ktoré majitelia e-shopov na Slovensku a v Česku riešia, sú rozdielne. „Kým českí e-shoperi covid-19 takmer neregistrujú a za problém ho považuje len 2 percentá z nich, Slováci sú na tom opačne. Medzi najväčšie problémy pri podnikaní s e-shopom zaradilo až 14 percent práve epidemickú situáciu,“ hovorí Ivo Mrena, produktový a marketingový manažér spoločnosti Shoptet, ktorá na svojej platforme združuje 28-tisíc českých, slovenských a maďarských e-shopov. Slovenských e-shopov je 3000, ich celkový obrat za minulý rok dosiahol 167 miliónov, čo predstavuje viac ako dvojnásobný medziročný nárast.
Biznis slovenským e-shoperom podľa aktuálneho prieskumu často komplikujú okrem koronavírusu aj legislatíva a logistika. Neistotu na trhu vnímajú aj z titulu viaznucich dodávok a nedostatočného naskladnenia tovaru.
Mnohí e-shoperi sa už teraz pripravujú na výrazný vplyv tretej vlny koronavírusu a ďalšie prípadné obmedzenia. Podľa výsledkov prieskumu posilňujú z obavy pred novou vlnou marketingové aktivity a komunikáciu so zákazníkmi. Hľadajú nové trhy, rozširujú si siete dodávateľov, predzásobujú sa tovarom a na najhoršie sa pripravujú aj vytváraním finančného vankúša.
Aj napriek tomu, že počas pandémie prudko stúpol počet objednávok a majitelia e-shopov tak museli podstatne viac komunikovať s kupujúcimi, nároční zákazníci nepredstavovali pre nich výrazný problém. A to platí tak pre český, ako aj pre slovenský trh. Problém pre väčšinu z nich nepredstavuje ani nedostatok času na podnikanie.