Rada pre reklamu ako orgán, ktorý má na Slovensku hodnotiť etickosť reklám, prijala v roku 2016 vyše 100 sťažností, ktoré podali fyzické osoby. Spolu posudzovala Komisia 66 reklám. 39 z nich neporušovalo Etický kódex, 24 porušovalo (v troch prípadoch Komisia nevydala nález, zväčša z dôvodu, že posudzovanie reklám nespadá do jej kompetencie, sťažnosť však bola podaná).
Najčastejšími dôvodmi, prečo sa ľudia sťažovali na reklamy, boli, že reklamy považovali za porušujúce normy mravnosti, evokovali sexizmus či degradáciu žien. Z tohto dôvodu prišlo 40 sťažností. Sťažovateľom v tomto prípade prekážalo aj médium – vonkajšia reklama či letáky vhadzované do schránok, a to najmä z dôvodu, že takto distribuované reklamy sú ľahko dostupné deťom a maloletým.
Druhým najčastejším dôvodom na sťažnosť bolo, že sa Slovákom zdali reklamy nepravdivé či zavádzajúce. Komisia dostala z tohto dôvodu 29 sťažností. To, že je reklama zdanlivo klamlivá, prekážalo takmer tretine sťažovateľov.
Tretím dôvodom bolo, že sa ľuďom zdali reklamy nepripravené z pocitu zodpovednosti.
A dokonca sa v priebehu roka objavila sťažnosť na známeho šušlajúceho psa z reklám Kofoly. Vraj môže deformovať reč maloletých.
Pozrite si, z akého dôvodu vyhodnotila Komisia reklamy za porušujúce Etický kódex:
Dôvod sťažnosti | |
nedostatočná pravdivosť reklamy | 14 prípadov/reklám |
nedostatočná slušnosť reklamy | 11 prípadov/reklám |
Zdroj: RPR
Voči minulému roku sa výrazne znížil počet reklám, na ktorých by ľuďom prekážalo, že používajú príliš veľa superlatív a neprimerane tak vyzdvihujú produkt. Taká reklama bola v roku 2016 len jedna. Rovnako „dobre“ na tom bola v roku 2016 reklama na alkohol. Komisia ani jednu reklamu na alkohol neoznačila za takú, ktorá by porušovala ustanovenia súvisiace s propagovaním alkoholických nápojov na Slovensku.
Naopak, mierne stúpol počet prípadov, kedy sa predmetom sťažnosti stala reklama internetových predajcov elektroniky a tiež mierne narástli sťažnosti na reklamy na Facebooku.
Celkovo v roku 2016 prišlo 101 sťažností, z toho 39 boli sťažnosti na záložne, poisťovne či banky (bankové služby), čo je najväčší počet. Z minulosti sú dobre známe prípady záložne Breva, ktorá niekoľko rokov používa vo svojich letákoch nahé ženy, inak tomu nebolo ani tento rok a zaradila sa medzi reklamy, na ktoré prišlo tento rok najviac sťažností.
Počet posudzovaných reklám v produktových skupinách v roku 2016
Produktová skupina |
Počet sťažností |
Finančné služby (banky, poisťovne, záložna) |
39 |
Služby (domácnosť, voľný čas, cestovanie, zábava ai. ) |
20 |
Telekomunikácie |
8 |
Potraviny/Nealko nápoje |
6 |
Internetový predaj (elektronika) |
5 |
Móda (oblečenie, doplnky) |
5 |
Zdravie (voľnopredajné lieky, zdravotné pomôcky, výživové doplnky) |
4 |
Automobilový priemysel |
2 |
Alkohol |
1 |
Ostatné |
11 |
Zdroj: RPR
REKLAMY, NA KTORÉ BOLO V ROKU 2016 PODANÝCH NAJVIAC SŤAŽNOSTÍ
1. „Záložňa Breva“
Zadávateľ: Breva s.r.o.
Médium: Letáky vhadzované do poštových schránok
Nálezy: pozitívne (je v rozpore s Kódexom)
Počet sťažností celkom: 24
Sťažovateľom prekážalo spojenie produktu s nahou ženou a neopodstatnené využitie nahého ženského tela.
2. „Night Club Kotva“
Zadávateľ: Salón Kotva
Médium: vonkajšia reklama
Nález: negatívny (nie je v rozpore s Kódexom)
Počet sťažností celkom: 5
Sťažovatelia považovali reklamu za vulgárnu.
3. „Pôžička s odmenou – keď ti nepožičia Ľubka, požičia ti VUBka“
Zadávateľ: Všeobecná úverová banka, a.s.
Médium: TV spot
Nález: negatívny (nie je v rozpore s Kódexom)
Počet sťažností: 4
Sťažovatelia si mysleli, že takéto účinkovanie detí v reklame ich môže navádzať k požičiavaniu peňazí.
4. Hymna včielky Maje
Zadávateľ: Lidl SR
Médium: TV spot
Nález: negatívny (nie je v rozpore s Kódexom)
Počet sťažností: 3
Sťažovateľom prekáža slovo "najsamfasa", ktoré je použité vo voiceoveri spotu a ktorý v maďarčine má mať hanlivú konotáciu.