StoryEditor

Prieskum: Vianoce chceme stráviť hlavne s rodinou

24.12.2016, 08:00
Autor:
rmrm
Na všetky radosti Vianoc sa tešia viac ženy ako muži. Tí sa zase viac tešia na sviatočné jedlo a pitie.

Vianoce na Slovensku oslavuje takmer každý. Ľuďom sa na týchto sviatkoch najviac páči, že strávia čas s rodinou a priateľmi, celková atmosféra Vianoc, ale aj sviatočné jedlo a pitie. Pre takmer 90 percent ľudí sú Vianoce časom, kedy kupujú darčeky pre svojich blízkych a stavajú si vianočný stromček.

Skorý príchod vianočných výzdob, komercializácia Vianoc, ale aj preplnené obchody - to je to, čo sa ľuďom naopak na týchto sviatkoch páči najmenej. Vyplýva to z prieskumu GfK Slovakia.

Až 95 percent ľudí na Slovensku Vianoce oslavuje.

Vyše tretiny obyvateľov považuje Vianoce hlavne za náboženské sviatky a ďalšia tretina ich považuje za náboženské a zároveň kultúrno-spoločenské sviatky. Za náboženský sviatok považujú Vianoce najviac ľudia žijúci v Prešovskom kraji a obyvatelia v obciach do 1 000 obyvateľov.

GfK Slovakia

Najviac ľudia preferujú čas strávený s rodinou (77 %).

Takmer dve tretiny respondnetov prieskumu GfK Slovakia sa tešia na príjemnú atmosférou Vianoc - ozdoby, piesne či TV program, viac ako polovica ľudí sa teší na vianočné jedlo a pitie. 48 percent respondnetov sa zase teší z toho, že ľudia sú k sebe počas Vianoc milí a vyše dve pätiny sa teší hlavne na darčeky. Na všetky radosti Vianoc sa tešia viac ženy ako muži, len na sviatočné jedlo a pitie sa viac tešia muži (55 versus 53 percent).

Naopak, takmer polovica ľudí  (49 percent) nemá rado komercializáciu a materializmus, s ktorými sú Vianoce spojené, ako aj preplnené obchody pred Vianocami (o málo viac muži ako ženy). Ako ukázal prieskum, vyše jedna tretina (36 percent) nemá rado Vianoce pre finančnú náročnosť, ktorú si Vianoce vyžadujú. Takmer rovnako sa vyše jednej pätine ľudí nepáči vianočný stres a skorá vianočná výzdoba, viac to vadí ženám ako mužom.​

​​Pre takmer 90 percent ľudí sú Vianoce časom, keď kupujú darčeky pre svojich blízkych a rodinu a stavajú si vianočný stromček vo svojej domácnosti.

Darčeky nakupujú viac ženy ako muži a hlavne vo vekovej kategórii 20 - 29 rokov a potom od 50 do 59 rokov. Postaviť a ozdobiť si doma vianočný stromček je tiež dôležitejšie pre ženy ako mužov.

„Zistili sme, že pre vyše 80 percent ľudí je prioritou stretávať sa svojimi blízkymi, širšou rodinou, ale aj priateľmi počas Vianoc,” povedal Rastislav Kočan, obchodný riaditeľ GfK Slovakia. Táto vianočná tradícia je dôležitá pre všetkých ľudí bez ohľadu veku, pohlavia, či regiónu, v ktorom bývajú. Najviac plánujú čas stráviť s rodinou mladí ľudia vo veku 20 – 29 rokov, ktorí s ňou nie sú až toľko počas bežného roka.

GfK Slovakia

Dodržujeme náboženské zvyklosti?

Počas týchto Vianoc sa plánuje nejakej bohoslužby zúčastniť 46 percent ľudí (pričom žien je o 10 percent viac ako mužov) a vyše polovica z nich je vo vekovej kategórii nad 50 rokov. Špeciálne slávnostnej polnočnej  omše sa tento rok plánujú zúčastniť necelé dve pätiny ľudí, pričom opäť sú viac zastúpené ženy a z regiónov dominuje východné Slovensko.

Koledovať, plánuje ísť tieto Vianoce len 13 percent ľudí, najmä mladých do 18 rokov. Najviac koledníkov bude v obciach do 5000 obyvateľov.

V čase mobilných telefónov a elektronickej komunikácie už len jedna tretina ľudí dnes posiela tradičné vianočné pohľadnice. Tento zvyk dodržiavajú dve pätiny žien a až polovica ľudí má nad 60 rokov.

A ako to bolo v našom detstve?

Keď ľudia spomínajú na Vianoce v detstve, tak najdôležitejšie pre nich (85 percent) bolo stráviť čas s blízkymi a mať doma postavený vianočný stromček (82 percent) a naopak vianočné pohľadnice posielali kedysi až tri pätiny ľudí.

V detstve chodilo viac ľudí na bohoslužby ako dnes (64 percent), takmer tri pätiny ľudí chodilo v detstve na polnočnú omšu a vyše polovica ľudí v detstve koledovala.

O prieskume GfK Slovakia: Všetky uvedené informácie pochádzajú z reprezentatívneho prieskumu uskutočneného v novembri 2016, na vzorke 1000 respondentov vo veku od 15 do 79 rokov.

01 - Modified: 2022-06-22 13:11:36 - Feat.: - Title: Prieskum: Čo tvorí online košík Slovákov? 02 - Modified: 2020-04-08 14:21:06 - Feat.: - Title: Zatvorené obchody v nedeľu najmenej ovplyvnia seniorov. O profit prídu najmä hypermarkety 03 - Modified: 2018-06-04 08:40:20 - Feat.: - Title: GfK na Slovensku utlmuje svoju činnosť 04 - Modified: 2018-03-29 18:39:13 - Feat.: - Title: Slováci pred Veľkou nocou najviac nakupujú alkohol, nealko a sladkosti 05 - Modified: 2018-01-03 11:38:32 - Feat.: - Title: Slováci očakávajú, že rok 2018 bude lepší
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
14. november 2024 04:39