Rada pre reklamu posudzovala na svojom poslednom zasadnutí okrem sťažnosti na kontroverzné bilbordy propagujúce homeopatiu aj ďalších 7 prípadov. Len pri dvoch však Arbitrážna komisia ako orgán etickej samoregulácie v oblasti reklám uznala sťažnosti za opodstatnené a reklamy označila ako neetické.
Pôžička, ktorá splní detské sny
Na televízny spot Keď ti nepožičia Ľubka, požičia ti VUBka podali sťažnosť štyri fyzické osoby, ktorým prekáža účinkovanie dieťaťa v spote. Sťažovatelia sú toho názoru, že reklama navádza deti na požičiavanie peňazí a vytvára dojem, že pôžičky môžu vyriešiť životné problémy a splniť sny.
Arbitrážna komisia sa nestotožnila s názorom sťažovateľov a dospela k záveru, že sťažnosti nie sú opodstatnené.
V odôvodnení komisia uvádza, že vystupovania dieťaťa v reklame je v tomto prípade súčasťou reklamného príbehu. Komunikačné posolstvo je, že pomocou pôžičky si dospelá osoba môže splniť svoje detské sny. Komisia dospela k záveru, že reklama nemá negatívny dopad na maloletého diváka.
Topmodelka môže vyvolať závislosť a depresie
Ďalším prípadom, ktorým sa Rada pre reklamu zaoberala, bola vonkajšia reklama Calzedonia - Italian beachwear s topmodelka Adriana Lima. Sťažovateľ považuje reklamu za pohoršujúcu, povzbudzujúcu k nevere a myslí si, že môže viesť aj k závislosti na pornografii. Reklama podľa sťažovateľa môže viesť u osôb s pocitmi menejcennosti a so sklonom k depresiám k zhoršeniu zdravotného stavu.
Pri tejto reklame komisia tiež dospela k záveru, že sťažnosť nie je opodstatnená a reklama nie je neetická.
Pri posudzovaní vychádzala Arbitrážna komisia z toho, že modelka je v reklame vyobrazená v produkte, ktorý propaguje. Vizuál kampane nie je neslušný a modelka nie je zobrazená v polohách a spôsobom, ktorý by bol vulgárny. Komisia sa zhodla, že reklama nezobrazuje sexuálne stimuly a ani nevykresľuje ženu ako sexuálnu atrakciu.
Slovná hračka bez nápadu
Dvaja ľudia sa sťažovali na bilbordy Pozerajú ti len do očí?, ktoré propagujú zväčšenie poprsia. Dôvodom sťažností je, že žena je v reklame prezentovaná len ako sexuálny objekt a slogan naznačuje, že si získa pozornosť okolia len vtedy, ak bude mať „silikónové“ prsia.
Pri tejto reklame sa komisia stotožnila s názorom sťažovateľov a dospela k záveru, že reklama je v rozpore s Etickým kódexom.
Komisia zdôvodnila svoje rozhodnutie tým, že headline „Pozerajú sa ti len do očí?“ je dvojzmyselný a komunikačné posolstvo reklamy považuje za sexistické. V našej spoločnosti nie je štandardné a slušné „pozerať“ sa ženám inam ako do očí. Text reklamy však naznačuje, že je správne, pokiaľ bude žena vnímaná a hodnotená na základe veľkosti svojho poprsia.
Lacná a nevkusná reklama
Dvaja ľudia sa v júni sťažovali na bilbord erotického klubu Babylon Erotic Night Club – akcia: ceny od 50 eur. Sťažovateľom sa nepáči, že reklama zobrazuje modelku vo vulgárnej a lascívnej polohe. Bilbord je umiestnený pri petržalskej hrádzi, po ktorej denne prechádzajú aj rodičia s deťmi. Podľa sťažností tento druh reklamy na verejné priestranstvá nepatrí.
Aj pri tejto reklame sa komisia stotožnila s názorom sťažovateľov a dospela k záveru, že reklama je v rozpore s ustanoveniami Etického kódexu.
Komisia uznala, že reklama porušuje všeobecné normy mravnosti a slušnosti. Navyše suma 50 eur cez telo modelky robí zo ženy tovar, ktorý je možné si za túto cenu zakúpiť. Reklama je sexistická a pôsobí diskriminačne a urážlivo.
Ženské plavky tentokrát na Facebooku
Ďalším prípadom bola sťažnosť na propagačné video na Facebooku Bikini & Swimwear Relleciga. Sťažovateľ v nej namieta, že zobrazenie ženy v spote pôsobí sexisticky. Problémom je podľa neho aj to, že reklama môže u mladších spotrebiteliek spôsobiť, že budú svoje telá budú vystavovať ako sexuálny objekt, čo môže ohroziť ich psychický vývoj.
Túto sťažnosť neuznala komisia ako opodstatnenú a reklama nie je podľa nej neetická.
V tomto prípade komisia uznala, že plavky bezprostredne súvisia s ľudským telom a preto má zobrazenie modelky svoje opodstatnenie. Spracovanie videa nie je neslušné a spôsob zobrazenia modelky nie je vulgárny či dehonestujúci. Zadávateľ predložil komisii dôkazy, že kampaň bola cielená len ne ženy staršie než 18 rokov.
Nanuky kódex pochopili
V prípade TV spotov To pochopíte, keď budete malí na nanuky sťažovateľ namietal, že deti sú v reklame zobrazené bez dozoru a ešte sa aj kontaktovali sa s neznámymi ľuďmi. Navyše chlapec v reklame jazdí na bicykli bez prilby a dievča sa nehrá na detskom ihrisku, ale na ulici, po ktorej môžu prechádzať autá.
Túto sťažnosť neuznala komisia ako opodstatnenú a reklama neporušuje Etický kódex reklamnej praxe.
Reklamný príbeh podľa vyjadrenia komisie pracuje s metaforou, v rámci ktorej sa dospelí vracajú do detstva. Pointa reklamy je z oboch spotov zrejmá a scény, v ktorých vystupujú deti, nie sú dominantné, ale len dotvárajú zámer zadávateľa „vrátiť dospelých do sveta detí“.
Svišť je dospelý, keď má bradu
Poslednou sťažnosťou, ktorú Arbitrážna komisia na svojom zasadnutí riešila, bola komunikácia Medzinárodného dňa borovičky na Facebooku. Sťažovateľovi sa nepáči, že alkohol komunikujú animované postavičky cez kresby, ktoré pôsobia detsky.
Ani túto sťažnosť neuznala komisia ako opodstatnenú a reklamu ako neetickú, pretože animované zvieracie postavičky nepripomínajú deti. Sú graficky upravené a vyzerajú dospelo – majú fúzy, kabelky, klobúky, brady... Okrem toho bola reklama zacielená na osoby staršie ako 18 rokov.