Získali ste najviac ocenení Zlatý klinec, stali ste sa Agentúrou večera. Aký to bol pocit stáť na pódiu s celým svojim tímom?
Perfektný. Ako som tam povedal, neviem, či sme už niekedy mali prihlásený najväčší počet prác v ročníku. Nedemonštrujeme silu cez počet prihlášok, no naozaj to bol rok, keď sa nám darilo zo všetkých strán. Okolnosti vychádzali - projekty, nálada, nastavenie klientov. Rovnako schopnosti v tíme priali tomu, aby sa urobilo veľa peknej roboty.
Odnášate si celkovo tri z piatich zlatých klincov. Kategórií bolo 10, v mnohých sa prvé miesto neudelilo. Nepriala vám aj slabšia tohtoročná konkurencia?
Ťažko povedať. Je rozhodnutím poroty a najmä jej predsedu, ako nastaví latku. Pamätám si, ako mi raz jeden človek z prieskumnej agentúry, ktorý sa stal súčasťou poroty Zlatého klinca hovoril, že sa cítil stratený. Nevedel, ako má veci hodnotiť, keďže ako človek „od dát“ nemal na porovnávanie prác bázu. Hodnotenie kreativity je veľmi špecifická vec. Porotcovanie v kreatívnej súťaži je náročný džob. Špeciálne, ak ste jej predsedom, nakoľko je to on, kto nastaví benchmark, na čo sa v danom ročníku prihliada. Vždy sú nejaké témy - odvaha klientov, práca pre veľké značky, nové médiá, „goodvertising“ a podobne. A rovnako, fakt, či je udelených menej alebo viac ocenení nemusí ešte vypovedať o sile konkurencie. Práve naopak. Kto sa prelúskal prihlasenými prácami do aktuálneho Zlatého Klinca videl, že slovenská reklama má dobré obdobie. Veria jej veľké značky a príležitosť s aktuálnym rastom spotreby vidia aj tie menšie, lokálne. To je pre slovenskú reklamu veľmi dobý signál.
Aktuálne nebolo udelené Grand Prix, teda najvyššia cena. Bola podľa vás niektorá z vašich prác na takej úrovni, aby si ho zaslúžila?
To je vždy, samozrejme, ťažko hodnotiť. Pohľad tvorcu je iný, ako pohľad zvonku. Ten, kto nápad tvoril, pozná aj pozadie, zadanie, jeho alternatívy. Na Slovensku je trend, že sa Grand Prix udeľuje za skutočne veľký počin, niečo prelomové. Čiže ide skôr o výnimku ako pravidlo. Pamätám si, keď sme Grand Prix, ako historicky prvé v rámci Zlatého Klinca, dostali za kampaň Dunaj.sk: Mesto plné kníh. Zachytili sme vtedy trend nástupu integrovaných kampaní. Podobne to bolo za našu prácu pre zdravotnú poisťovňu Union, čo bolo, myslím, druhé Grand Prix udelené na Zlatom Klinci. Kampaň pre Union obrátila klišé, ktoré bolo v danej kategórii zaužívané. Čo sa týka tohto roka, všetko je to na rozhodnutí porotcov. Ja ich názor plne rešpektujem.
Mala podľa vás šancu získať toto ocenenie Kofola?
Fofola je v dnešnom „multimediálnom, screenovom svete“ bezpochyby moderne uchopená kampaň. Samozrejme, pri posudzovaní reklamy je veľmi dôležité zvažovať, v akej kategórii je spravená. Nealko nápoje, teda FCMG produkty (Fast Moving Consumer Goods - rýchloobrátkový tovar, pozn. autora) sú úplne iná liga, ako napríklad banky či finančné produkty. Keď môžu byť napríklad digitálne kanály pri finančných produktoch zároveň aj predajnými, pri FMCG ich úloha začína aj končí pri tvorbe awaraness a engagementu. Fofola je z pohľadu typu reklamy čistý entertaining, čo vie byť pre túto kategóriu veľmi dobrý model. Ten efektívne penetruje digitálne kanály a dokáže tak zarobiť skutočne veľa. Ide o nový spôsob tvorby reklamy možno podobne, ako to bolo pri našej kampani Žihadielko pre Lidl – skrátka ponúknete ľuďom tému, ktorú si prevezmú a sami šíria. Aj tu sa do hlasovania o detské ihriská zapojilo viac ako 600-tisíc ľudí. Takýto entertaining však na druhej strane samotnú značku mnohokrát veľmi nerieši. Je tak možné, že porota hľadala v oboch kampaniach ešte viac.
Stali ste sa najoceňovanejšou agentúrou za uplynulý rok. Aké máte plány do toho ďalšieho?
Tento rok Wiktor Leo Burnett oslavuje 30. rokov. Keď sme k tomuto výročiu hľadali nejaký leitmotív, vybrali sme si veselú animáciu so skákajúcim psom na skateboarde. Ako sa hovorí - starého psa vraj novým kúskom nenaučíš. WLB má toho za sebou mnoho. Boli sme päťkrát agentúrou roka, pred dvoma rokmi sme na Zlatom Klinci získali titul agentúra dvadsaťročia, niekoľkokrát sme vyhrali súťaž EFFIE. Máte veľa agentúr, ktoré si od začiatku nastavia svoj rukopis. Ale ako trefne hovorí jeden z našich spoluzakladateľov, „náš štýl je, že nemáme štýl.“ To je naša jedinečnosť od úplného začiatku. Nemyslím si, že budeme niekedy agentúrou, ktorá vyjde z módy – to nastavenie neustáleho hľadania, experimentovania, je v našom DNA. Náš benchmark je byť neustále na špici reklamného trhu. Je to kvôli tomu, že nás tá práca fakt baví.
Wiktor Leo Burnett - z 15 shortlistov premenil až 8 prác, čím získal aj ocenenie „Véčko“, teda titul Agentúry večera. Celkovo získal 3 zlaté, 3 strieborné a 2 bronzové klince. Agentúra bodovala prácami pre klienta Heineken Slovensko – Zlatý bažant a Periskopy pre klienta Správa slovenských jaskýň.