Najhodnotnejšou značkou sveta je Amazon, za ním nasledujú Apple a Google. Vyplýva to z rebríčka 100 najhodnotnejších značiek sveta BrandZ, ktorý zostavuje výskumná spoločnosť Kantar. Rebríček tiež ukazuje, že sa výrazne zvyšuje hodnota čínskych značiek, ktorá už prekonala hodnotu najväčších značiek z Európy.
Internetový obchod Amazon, ktorý v roku 1994 založil Jeff Bezos, má teraz značku ocenenú podľa odhadov na 684 miliárd dolárov. Hodnota Applu, založeného v roku 1976, podľa spoločnosti Kantar činí 612 miliárd dolárov.
"Čínske značky pomaly, ale vytrvalo postupujú a dosiahli už významný pokrok. Stále viac firiem totiž využíva svoj vlastný technologický vývoj a preukazuje schopnosť prispôsobiť sa hlavným trendom, ktoré utvárajú Čínu a svetový trh," uviedol riaditeľ oddelenia globálnej stratégie v Kantar BrandZ Graham Staplehurst.
Piatim značkám sa podarilo viac než zdvojnásobiť hodnotu. Sú to čínski internetoví predajcovia Pinduoduo a Meituan, čínsky výrobca likérov Moutai, čínska sieť TikTok a americká automobilka Tesla.
Tesla, založená v roku 2003, je tiež najrýchlejšie rastúcou značkou a najhodnotnejšou automobilovou značkou. Medziročne zvýšila hodnotu o 275 percent na 42,6 miliardy dolárov.
Americké značky sa na celkovej hodnote značiek v rebríčku podieľajú 74 percentami. Čínske značky 14 percentami a európske ôsmimi percentami. Pred desiatimi rokmi mali čínske značky v rebríčku podiel 11 percent a európske 20 percent, upozornil Kantar.
Najväčšou európskou značkou je na 21. mieste značka luxusných doplnkov Louis Vuitton, ďalšia je na 26. mieste nemecká softvérová skupina SAP. Jedinou britskú značkou v zozname je Vodafone na 60. mieste, uviedla agentúra Reuters.