Vedeli ste si ešte v roku 2019 predstaviť, že sa raz na eventoch budeme stretávať online?
V roku 2019 určite nie. Mali sme vtedy množstvo práce s fyzickými eventmi, keď naša spoločnosť vozila klientov zo zahraničia na Slovensko a v teambuildingovej či v konferenčnej forme im predstavovala našu krajinu. Väčšinou Bratislavu a okolie, výnimočne aj Tatry. A skutočne by si vtedy žiadny z týchto klientov nevedel predstaviť cestovať na Slovensko vo virtuálnej forme.
Sektor HORECA pandémiu takmer neprežil, no farmaceuti rátali zisky v miliardách. Kde medzi tým sa ocitol sektor eventov?
Určite bližšie k sektoru HORECA ako k tomu farmaceutickému. Eventy boli totiž pandémiou zasiahnuté rovnako alebo horšie ako gastro či hotelierstvo. Eventy sú hromadné podujatia a tie boli zakázané ako prvé a povolené ako posledné. HORECA segment je dodávateľom služieb pre eventový a cestovný ruch.
Spomínajú sa najmä negatívne následky pandémie, mali však posledné dva roky na eventy aj pozitívny vplyv?
Určite áno. Situácia totiž celý sektor prinútila k tomu, aby prišiel s novými kreatívnymi spôsobmi stretávania sa, z ktorých sa vyvinuli hybridné eventy, o ktorých sa dnes rozprávame. Podnikatelia sa snažili vymyslieť spôsob, ako spojiť fyzický a online event dohromady, a z toho vznikli rôzne kreatívne riešenia.
Zmenila pandémia konferencie nenávratne alebo sa aspoň sčasti vrátia do predpandemického obdobia?
To dnes ešte nikto nevie, podľa mňa sa však eventy sčasti do predpandemického obdobia vrátia. Uvediem jeden konkrétny príklad z našej firmy. Pre jedného klienta z oblasti finančníctva organizujeme vzdelávacie konferencie, na ktorých ide vyslovene o to, aby na nich ľudia za tri-štyri hodiny nasali vedomosti v špecifickej oblasti. V minulosti sa museli všetci stretnúť, usporiadateľ pre všetkých zúčastnených musel zaobstarať ubytovanie či stravu, prenajať konferenčnú miestnosť. Dnes pošle link na graficky kvalitne spracovanú online konferenciu organizovanú zo štúdia, ich spolupracovníci sa pripoja online bez nutnosti kamkoľvek cestovať a za pár hodín majú absolvované to, čo by predtým trvalo minimálne deň.
Navyše, trúfam si povedať, že za polovicu až tretinu sumy, ktorú by to stálo, ak by sa všetci mali stretnúť osobne. Takýto typ konferencií v budúcnosti pretrvá aj naďalej. Je tu však aj segment iných eventov ako zákaznícke eventy, rôzne vyhlasovanie súťaží, predstavovanie rebríčkov najlepších zamestnancov a podobne, kde „podávanie rúk“ cez rôzne platformy skrátka nie je možné. Takýto typ konferencií sa preto vráti naspäť. Ľudia majú stále veľkú chuť sa stretávať.
Pandémia taktiež priniesla inovácie hádam do každej oblasti života. Boli eventy výnimkou?
Opäť môžem uviesť konkrétny prípad z nášho portfólia. V minulosti sme pre našich klientov zo zahraničia často organizovali ochutnávky vína. Najprv si nikto nemyslel, že by sa čosi také dalo robiť aj na online platforme. Zistili sme však, že to ide. Uvedomili sme si, že ak sa urobí kvalitný obsah a scenár, ľudia budú ochotní stretnúť sa aj pri obrazovkách a popíjať nápoj, ktorý im doručí kuriér.
Začali sme preto organizovať virtuálne ochutnávky piva, vína či rumov, kde ľudia dostali balíček domov a stretli sa na konkrétnej platforme. Súčasťou programu bol aj someliér, ktorý im všetko odborne vysvetlil a zabavil ich. Naším rekordom bola online ochutnávka piva, na ktorej sa zúčastnilo takmer 200 ľudí. Ide teda o inováciu, ktorá by nám bez covidu nenapadla.
Je v rámci takýchto stretnutí témou aj bezpečnosť? Ako sa vyriešila téma po prechode do digitálneho sveta?
Bezpečnosť na online konferenciách rieši platforma, prostredníctvom ktorej sa celé podujatie koná. Áno, zo začiatku sa hovorilo o tom, že boli nejaké bezpečnostné chyby či nedostatky, neskôr sa však všetko vyriešilo. Na bežných online podujatiach však otázku bezpečnosti nikto zásadným spôsobom nerieši, veríme, že toto je už vyriešené bezpečnosťou použitej platformy.
Zatiaľ hovoríme o hybridných konferenciách. Aké riešenia ich môžu zmeniť na plne digitálnu formu? Smerujeme k tomu?
Úplne nie, to by musela nastať situácia, keď by sa ľudia už nikdy nemohli navzájom stretávať. To sa však hádam nikdy nestane a nestanú sa z nás „avatari“, ktorí sa vidia len virtuálne.
Hlavnému mestu dlhodobo chýba kongresové centrum, ktoré by malo vyrásť na mieste bývalého Istropolisu. Môžeme povedať „konečne“?
Ja osobne to veľmi vítam. Akékoľvek kongresové centrum Bratislave pomôže. Hlavnému mestu veľmi chýba, pričom z tohto dôvodu prichádza o množstvo stredných a väčších konferencií a kongresov, ktoré sa skrátka do Bratislavy momentálne nedokážu zmestiť. Pokiaľ bude nové kongresové centrum profesionálne vybudované – o čom nepochybujem –, tak môže Bratislava získať nový veľký segment návštevníkov, z čoho môže profitovať.
Ktoré mestá na Slovensku by sa mohli v budúcnosti dočkať rovnakého centra?
Budeme radi, ak sa takéhoto centra dočká Bratislava, čo ešte pár rokov potrvá. V žiadnych iných také čosi rozhodne nebude a ani to nebude rozumné. Košice ani napríklad Vysoké Tatry nemajú takú kapacitu, ako má Bratislava. Konferencie sa totiž konajú na miestach, kam viete veľmi rýchlo prepraviť veľké množstvo ľudí zo všetkých krajín v rámci Európy, čo sa Bratislave darí, aj vďaka blízkosti letiska vo Viedni.
Prečo Bratislava takéto miesto doteraz nemala a vlastne stále nemá?
Zodpovední si totiž neuvedomujú význam kongresového centra. Nesledujú prínos konferenčného a incentívneho cestovného ruchu (v zahraničí má skratku MICE), ktorý ani nepovažujú za extra dôležitý. Preto predtým pri takýchto projektoch nebola zo strany vlád žiadna podpora. Všade v zahraničí pritom projekty existujú a sú úspešné len vtedy, keď tam existuje partnerstvo verejného a súkromného sektora, čo sa u nás doteraz nepodarilo.
V kontexte témy hybridných online konferencií má kongresové centrum stále taký istý zmysel ako pred pandémiou?
Určite áno, a to aj napriek tomu, že sa môže sčasti zmeniť charakter konferencií, ktoré sa tam budú konať. Budú viac hybridné, zvýši sa ich technologická úroveň, čím sa zvýši interaktivita. Ľudia sa však stále chcú stretávať, takže zmysel kongresového centra sa počas pandémie a ani po jej skončení nestratil.
Čo bude čakať eventy v horizonte troch či štyroch mesiacov a čo ich bude čakať v horizonte najbližšieho roka?
Na prostredie pôsobí niekoľko faktorov. Tým prvým je covid. Pokiaľ bude ďalšia vlna koronavírusu vnímaná ako niečo, čo nebude nebezpečné, prípadne ani nebude existovať, tak by to bolo pre eventy veľmi pozitívne. Druhým faktorom je vojna na Ukrajine. Zahraničné spoločnosti totiž u nás nechcú plánovať väčšie podujatia, pretože sa boja.
Kto je Marek Farkaš: Je zakladateľom cestovnej kancelárie ENJOY SLOVAKIA DMC, zameranej na incoming v oblasti konferenčného cestovného ruchu. Cez pandémiu spustil projekt EventNaDialku.sk, ktorý ponúka organizáciu online konferencií či ochutnávok. V Bratislava Tourist Board je predsedom dozornej rady.