Goldren Drum, medzinárodný festival kreativity, s okamžitým účinkom vylúčil Rusko a Bielorusko z prihlasovania príspevkov do tohtoročnej súťaže a nepovolí im mať predstaviteľov v porotách.
Hoci je festival politicky neutrálny subjekt, ktorý propaguje záujmy reklamného a komunikačného priemyslu, jeho organizátori sú presvedčení, že vzhľadom k výnimočným okolnostiam je potrebné zaujať pevný postoj. Rozhodnutie, ktoré učinila Board of the Slovenian Advertising Chamber a vedenie Golden Drum, bolo postavené na základe ruskej neodôvodnenej a ilegálnej invázii na Ukrajinu, čo označili za hrozné porušenie medzinárodného práva, a na základe podpory Bieloruska v týchto činoch.
“Rozhodnutie je vážne. Nesmieme ignorovať tých, ktorí trpia kvôli vojne. Uvedomujeme si, že mnohí ruskí a bieloruskí odborníci na kreatívu a komunikáciu sú proti činom ich vlády a majú našu podporu; zároveň výrazne odsudzujeme agentúry, médiá alebo iné spoločnosti, ktoré spolupracujú s ruskou vládou v páchaní jej nepredstaviteľných činov. Náš priemysel je len malou časťou väčšieho diania, ale je zjednotený vo svojich krokoch proti vojne,” vyjadrila sa Mojca Briščik, prezidentka Golden Drum a CEO Slovenian Advertising Chamber.
The Slovenian Advertising Chamber je nezisková organizácia, ktorá založila Golden Drum, medzinárodný festival kreativity, za účelom prepájania reklamných komunít v New Europe. Propaguje mier, dialóg a slobodu prejavu. Festival odsudzuje ozbrojený konflikt akéhokoľvek druhu.
“Odsudzujeme ruskú inváziu na Ukrajine. Zastávame sa mieru, demokracie a rovnosti, a odsudzujeme akékoľvek akty agresie. Ako komora troch subjektov - agentúr, marketérov a médií -, od ktorej sa očakáva, že bude dodržiavať princípy mierovej spolupráce, máme povinnosť voči našom členom a reklamnej komunite verejne protestovať proti činom Ruska v rámci porušovania medzinárodného práva. Za naším rozhodnutím je presvedčenie, že ľudské práva musia byť vždy rešpektované,” vyhlásil Urban Korenjak, prezident Slovenian Advertising Chamber.
V snahe pozdvihnúť hlasy svojich kolegov v Ukrajine sa organizátori zaviazali šíriť ich pravdu a v rámci symbolického gesta podpory sa vzdali nároku na ich poplatky za tento ročník festivalu. Vyhlásili, že stoja za Ukrajinou a jej obyvateľstvom.
Cannes Lions hľadá nové ukrajinské talenty
Aj medzinárodný festival reklamy Cannes Lions odstránil Rusko z ich globálnej schémy udeľovania cien. Rozhodol sa tak po ruskej invázii na Ukrajinu.
Agentúry a značky z krajiny sa tak v roku 2022 nebudú môcť uchádzať o ocenenie na najvýznamnejšom reklamnom festivale. Na festival majú tiež zákaz vstupu ruskí delegáti.
“Stojíme pri našich priateľoch z Ukrajiny – a pri mnohých našich partneroch a členoch komunity v Rusku, ktorí dôrazne protestujú proti činom ruskej vlády,” vyjadrili sa organizátori podujatia. “Napriek našej túžbe osláviť kreativitu bez ohľadu na to, odkiaľ pochádza, sme sa v rámci Cannes Lions alebo s ním spojených programov na udeľovanie cien rozhodli neprijať súťažné príspevky alebo delegácie z ruských organizácií.”
Ich materská spoločnosť Ascential a Lions zároveň okamžite vyhlásili, že humanitárnym charitám pracujúcim v zasiahnutom regióne venujú výraznú finančnú pomoc. Ukrajinskí súťažiaci budú mať aj refundované poplatky pre akékoľvek kategórie, do ktorých sa tento rok zapojili. Na podujatie budú mať zadarmo vstup “akíkoľvek a všetci” kreatívci z Ukrajiny, ktorí sa ho v júni budú môcť zúčastniť.
Okrem svojich vlastných sankcií uvalených na ruské súťažné príspevky založil Lion aj digitálnu platformu, ktorá bude hľadať talenty medzi kreatívcami zasiahnutými vojnou. V tejto súvislosti žiada medzinárodnú marketingovú komunitu, aby sa zapojila a podporila tieto osoby. Ukrajinci a Ukrajinky, ktoré chcú predviesť ich prácu, tak môžu urobiť tu.
Rozhodnutie Cannes Lions prišlo v čase, keď sa organizátori pripravujú na prvé osobné udeľovanie cien a festival od roku 2019. V dôsledku opatrení voči pandémii Covid-19 boli ročníky 2020 a 2021 obmedzené.
Ďalšie celosvetové odovzdávanie cien D&AD oznámilo, že tento rok bude naďalej prijímať ruské súťažné príspevky. Všetky poplatky z týchto prihlášok však budú venované Art Directors Club of Ukraine.
Invázia na Ukrajine odštartovala globálne ekonomické sankcie voči Rusku a jeho spojencovi Bielorusku, ale aj ich vykázanie z medzinárodných športových podujatí, reštrikcie v rámci leteckej prepravy a poškodené vzťahy s rozsiahlym množstvom korporácií.
Značky tiež prisľúbili finančnú pomoc a podporu v snahe pomôcť Ukrajine. Príkladom je Ikea, ktorá sa stiahla z ruského trhu a venovala 22 miliónov dolárov na humanitárnu pomoc či Netflix, ktorý pozastavil všetky budúce projekty a svoje obchodovanie s Ruskom, a prestal poskytovať štátne vysielanie z Kremľa.