S advokátom Dušanom Nitschneiderom sme sa rozprávali, ako sa pravidlá pre reklamu dodržiavajú na Slovensku, a aj o tom, aké regulácie platia pre porovnávaciu reklamu a kedy už môžeme hovoriť o klamlivej reklame.
Ako sme na tom na Slovensku s dodržiavaním pravidiel týkajúcich sa reklamy?
Myslím si, že situácia je skôr lepšia ako horšia, bez akýchkoľvek štatistík cítim, že reklamné pravidlá sa väčšinou rešpektujú. Skôr to vnímam tak, že aj keď sústavne prebiehajú rôzne konania alebo sú podnety na Radu pre reklamu od konkurentov alebo verejnosti, je to nevyhnutný samočistiaci proces. Ak istej skupine Slovákov prekáža, že v reklame je obnažená žena a dajú podnet na Radu pre reklamu, neznamená to, že sa reklama nedrží etického kódexu alebo zákona o reklame. Rada pre reklamu ako orgán reklamnej samosprávy nie je štátny orgán, a preto nemá právo na udeľovanie pokút, ale zabezpečuje proces čistenia a dodržiavania morálky v reklame. Nejde o striktné pravidlá a je dobre, že sa formujú spolu s tým, ako sa vyvíja spoločnosť. Ak Arbitrážna komisia RPR nález označí za opodstatnený, jej názor zadávatelia väčšinou rešpektujú a upravia reklamu podľa odporúčaní. Ak by som to mal zhrnúť, čo sa týka predpisov a regulácie v rámci reklamy, dovolím si tvrdiť, že sme na tom dobre.
Ak sme na tom dobre, mohli by sme byť o niečo lepšie, čo by tomu pomohlo?
Paradoxne si myslím, že tomu, aby sme na tom boli ešte lepšie, by mohlo pomôcť viac podnetov a konaní na Rade pre reklamu. V ich nálezoch by bolo viac názorov a informácií do budúcnosti. Pokiaľ ide o súdnu obranu a ochranu, tam by jednoznačne pomohlo zrýchlenie a skrátenie konaní. To je však problém všetkých oblastí práva, nielen oblasti reklamy.
Ako majú procesy regulácie reklamy nastavené iné krajiny?
Napríklad v Maďarsku a Bulharsku plní funkciu s...
Zostáva vám 85% na dočítanie.