Ľudia svojimi nákupmi reagujú na spoločenskú situáciu, podobne ako tomu bolo aj počas pandémie covidu-19. Vtedy napríklad dochádzalo ku krátkodobému nedostatku respirátorov a rúšok. „Krátkodobo boli vybrané druhy tovaru horšie dostupné. Na rozdiel od pandémie však teraz nezaznamenávame problémy týkajúce sa zásobovania e-shopov či dodávok tovaru,“ hovorí Samuel Huba, výkonný riaditeľ spoločnosti Shoptet, vďaka ktorej má svoj online obchod už 30 000 podnikateľov.
Časť zákazníkov sa na prípadnú krízu pripravuje nákupom zlata, ktoré sa považuje za jednu z najbezpečnejších investícií. Záujem oň rástol následkom inflácie už dlhšie, ale v posledných dňoch sa zvýšil rapídne. Zlato sa v čase krízy považuje za bezpečný investičný prístav.
Dáta Shoptetu naznačujú stúpajúci záujem o produkty, ktoré by sa dali využiť pri prípadnom nedostatku plynu či elektriny. Stúpol záujem o variče (nárast o 122 %), sporáky na tuhé palivo (nárast o 80 %) či elektrocentrály (nárast o 115 %).
„Čo sa týka týchto aj ďalších tovarov, v krízových situáciách ide o pomerne bežnú prax. Dôležité však je, aby ho ľudia nevykupovali vo veľkom len pre istotu. Iní ho totiž môžu skutočne potrebovať už teraz,“ hovorí Samuel Huba zo Shoptetu.
Extrémny nárast v trendoch zaznamenali aj vlajky. Dopyt po nich sa na slovenskom trhu zvýšil o 580 %, na českom až o vyše 1 000 %. Vlajky vidno napríklad na zhromaždeniach na podporu Ukrajiny, ale aj v slovenskom parlamente.