Značka ABSOLUT spustila na začiatku februára kampaň Každá láska je láska z dielne agentúry JANDL. Jej názov je zároveň hlavným posolstvom, reklama má byť oslavou rovnosti, tolerancie a lásky, ktorú prežívame všetci rovnako, bez ohľadu na farbu pleti či orientáciu.
Ústredným nositeľom posolstva „Každá láska je láska“ je hlavný spot, v ktorom sa v krátkych portrétoch predstavujú rôznorodé zaľúbené páry. Spoločne dokazujú, že láska je silnejšia než pochybnosti a nikoho nesúdi. Každý z párov prezrádza kúsok zo svojho pohľadu na lásku.
Krátko po uvedení kampane dostala Rada pre reklamu sťažnosti od troch fyzických osôb.
Podľa prvého sťažovateľa reklama zneužíva Hymnus na lásku od Sv. apoštola Pavla a nevhodne parafrázuje čo je láska. Sťažovateľ vyjadruje názor, že ak autor chcel použiť svoje vlastné definície lásky, nemal začínať slovami „láska je trpezlivá“, na základe ktorých je všetkým jasné, že ide o hymnus na lásku. Sťažovateľ ďalej uvádza, že „láska v zmysle „vyspi sa s kým chceš“ nie je láska, je to len sex, ktorý nech si ľudia užívajú, ale nech to nenazývajú láskou.“
Druhý sťažovateľ je toho názoru, že reklama sa snaží poukázať na bezstarostný život mladých ľudí v sprievode alkoholu. V reklame sú použité citáty z listu apoštola Pavla Korintského Korinťanom, ktoré nepriamo spojili kresťanské myšlienky a posolstvo s alkoholom a LGBT komunitou. Ako uvádza RPR na svojej stránke: „Sťažovateľ má za to, že reklama je v rozpore s pravidlami pre čestnosť reklamy a morálnu zodpovednosť a snaží sa mladým naznačiť, že život je len zábava, alkohol a bezstarostnosť, pričom reklama je prípustná aj maloletým divákom.“
„Tretí sťažovateľ má za to, že reklama je zameraná na propagáciu alkoholu neplnoletým osobám a spôsob akým je kampaň spracovaná ukazuje, že cieľovou skupinou sú primárne teenageri,“ uvádza Rada pre reklamu.
Arbitrážna komisia RPR sťažnosti preskúmala, s námietkami sa nestotožnila a vyhodnotila ich ako neopodstatnené.
„Vo vzťahu k účinkujúcim v reklame, Komisia má za to, že osoby zobrazené v rámci spotu sú v adekvátnom veku a nevyzerajú, a ani svojim výzorom nepripomínajú maloletých. Komisia sa nedomnieva, že v rámci reklamy, táto obsahuje prvky alebo výrazové prostriedky, ktoré by boli zamerané na maloletých resp. by ich mohli zaujať, či povzbudiť ku kúpe / konzumácii predmetného alkoholického nápoja a reklama sa tejto cieľovej skupine primárne ani neprihovára,“ uvádza Rada.
AK RPR tvrdí, že v reklame nie sú zobrazené osoby, ktoré by boli v stave opitosti. Nie je v nej dokonca ani zachytená priama konzumácia predmetného produktu. Reklama čiastočne zachytáva ľudí, ktorí sa zabávajú, takéto správanie je však v rámci párty bežné a v reklame nie je zobrazené žiadnym extrémnym spôsobom.
Komisia sa nestotožnila ani s námietkami, ktoré poukazujú na správanie, ktoré je podľa sťažovateľov nevhodné z hľadiska morálky a slušnosti. Reklama nezobrazuje správanie a ani neobsahuje prvky, či zobrazenia, ktoré by boli v rozpore so všeobecnými pravidlami slušnosti či mravnosti. Páry, ktoré účinkujú v rámci spotu si prejavujú určitú formu náklonnosti a lásky, avšak nie spôsobom, ktorý by bol vulgárny, či neslušný, či napríklad explicitne sexuálny.
Komisia sa zaoberala aj námietkami, ktoré súvisia s parafrázovaním biblického textu. Použitie uvedených výrazových prostriedkov však v predmetnom prípade nepovažuje za neetické. Motív spotu a text reklamy nie je spracovaný tak, že predmetný biblický text zneužíva spôsobom, ktorý by mohol byť napríklad neslušný, či urážlivý alebo voči predmetnému biblickému textu znevažujúci, a nie je ani toho názoru, že reklama obsahuje výrazové prostriedky, či zobrazenia, ktoré by urážali napríklad náboženské cítenie spotrebiteľov.
Stanovisko zadávateľa reklamy je uvedené na stránke RPR.