Medzinárodný festival reklamy Cannes Lions odstránil Rusko z ich globálnej schémy udeľovania cien. Rozhodol sa tak po ruskej invázii na Ukrajinu.
Agentúry a značky z krajiny sa tak v roku 2022 nebudú môcť uchádzať o ocenenie na najvýznamnejšom reklamnom festivale. Na festival majú tiež zákaz vstupu ruskí delegáti.
“Stojíme pri našich priateľoch z Ukrajiny – a pri mnohých našich partneroch a členoch komunity v Rusku, ktorí dôrazne protestujú proti činom ruskej vlády,” vyjadrili sa organizátori podujatia. “Napriek našej túžbe osláviť kreativitu bez ohľadu na to, odkiaľ pochádza, sme sa v rámci Cannes Lions alebo s ním spojených programov na udeľovanie cien rozhodli neprijať súťažné príspevky alebo delegácie z ruských organizácií.”
Ich materská spoločnosť Ascential a Lions zároveň okamžite vyhlásili, že humanitárnym charitám pracujúcim v zasiahnutom regióne venujú výraznú finančnú pomoc. Ukrajinskí súťažiaci budú mať aj refundované poplatky pre akékoľvek kategórie, do ktorých sa tento rok zapojili. Na podujatie budú mať zadarmo vstup “akíkoľvek a všetci” kreatívci z Ukrajiny, ktorí sa ho v júni budú môcť zúčastniť.
Okrem svojich vlastných sankcií uvalených na ruské súťažné príspevky založil Lion aj digitálnu platformu, ktorá bude hľadať talenty medzi kreatívcami zasiahnutými vojnou. V tejto súvislosti žiada medzinárodnú marketingovú komunitu, aby sa zapojila a podporila tieto osoby. Ukrajinci a Ukrajinky, ktoré chcú predviesť ich prácu, tak môžu urobiť tu.
Rozhodnutie Cannes Lions prichádza v čase, keď sa organizátori pripravujú na prvé osobné udeľovanie cien a festival od roku 2019. V dôsledku opatrení voči pandémii Covid-19 boli ročníky 2020 a 2021 obmedzené.
Ďalšie celosvetové odovzdávanie cien D&AD oznámilo, že tento rok bude naďalej prijímať ruské súťažné príspevky. Všetky poplatky z týchto prihlášok však budú venované Art Directors Club of Ukraine.
Invázia na Ukrajine odštartovala globálne ekonomické sankcie voči Rusku a jeho spojencovi Bielorusku, ale aj ich vykázanie z medzinárodných športových podujatí, reštrikcie v rámci leteckej prepravy a poškodené vzťahy s rozsiahlym množstvom korporácií.
Značky tiež prisľúbili finančnú pomoc a podporu v snahe pomôcť Ukrajine. Príkladom je Ikea, ktorá sa stiahla z ruského trhu a venovala 22 miliónov dolárov na humanitárnu pomoc či Netflix, ktorý pozastavil všetky budúce projekty a svoje obchodovanie s Ruskom, a prestal poskytovať štátne vysielanie z Kremľa.