V predchádzajúcom roku boli tradičné nákupné zvyky výrazne narušené a v dôsledku obmedzení museli spotrebitelia prechádzať na nové formy nákupov – online obchody s donáškou alebo výdajným miestom. "Aj vďaka
tomu vzrástli platby v slovenských e-shopoch v roku 2020 medziročne o 80 percent," uvádza Matej Horňák, analytik Slovenskej sporiteľne.
Podľa Horňáka sa rastúci význam elektronických obchodov prejavil už počas prvých týždňov pandémie a veľkonočného lockdownu v apríli minulého roka. Počas tohto obdobia klienti Slovenskej sporiteľne zaplatili o 145 percent viac než v apríli 2019.
Veľmi výrazné medziročné nárasty však slovenské e-shopy zaznamenávali počas celého roka, v priemere to bolo až o 83 percent viac za mesiac. "Dôležité je však poznamenať, že hovoríme o desiatkach miliónov eur mesačne, čo je pri
obrovských objemoch platieb kartou v kamenných predajniach či stámiliónoch vybraných z bankomatu pomerne nízka suma, a preto boli aj nárasty v percentuálnom vyjadrení také razantné," upresňuje Horňák.
Zmena v objeme nákupov v internetových obchodov (medziročne, 2020 vs. 2019, klienti SLSP):
Vianočné nákupy
Ku koncu roka nastalo opäť posilnenie najmä domácich, ale aj zahraničných internetových obchodov, keď sa naplno rozbiehalo predvianočné nakupovanie . V novembri a decembri bol objem platieb smerujúcich do domácich e-shopov až o tri štvrtiny vyšší než v rovnakom období 2019, do zahraničia sme zaplatili asi o jednu tretinu viac.
"Ani tieto významné nárasty v prospech domácich internetových obchodníkov nenarušili dominanciu zahraničných predajcov, ktorí v roku 2019 z každých sto zaplatených eur v internetových obchodoch vzali dve tretiny. Pandémia koronavírusu tento pomer upravila o desať percentuálnych bodov v prospech slovenských e-predajcov," uvádza Hornňák.
V roku 2020 tak z každých 100 eur zaplatených v internetových obchodoch smerovalo 57 eur zahraničným obchodníkom.
Tento pomer bol výrazne narušený iba v čase najprudšieho aprílového lockdownu, kedy boli spotrebitelia nútení nakupovať na internete aj také druhy tovarov, pre ktoré predtým chodili do lokálnych kamenných obchodov. Namiesto toho začali viac využívať online predajne týchto obchodov a domáce internetové obchody tak stúpli výraznejšie ako zahraničné. V apríli sa
objemom takmer vyrovnali svojej zahraničnej konkurencii.
Platby v internetových obchodoch (klienti SLSP, 2020):
Aj keď boli akékoľvek zmeny spotrebiteľského správania poháňané prebiehajúcimi reštrikciami a opatreniami zameranými na zamedzenie šírenia koronavírusu, trend rastu nákupov v internetových obchodoch je veľmi silný (a bolo ho vidieť už pred pandémiou). "Práve rok 2020 firmy prinútil, aby svoje procesy zoptimalizovali a pripravili ich na fungovanie bez osobného kontaktu – či už hovoríme o vylepšených funkciách e-shopov, rýchlej príprave na expedíciu tovaru či samotné doručenie napríklad vo výdajnom mieste," dodáva Horňák.