Pravda nemusí byť príjemná, ale ak ju neakceptujete, riadite iba svoje predstavy, hovorí Daniel Bradáč, riaditeľ brandingovej agentúry Generations.
Aká bola situácia počas koronakrízy vo vašej firme?
Projekty a portfólio našich klientov nám umožnili pracovať ďalej na rozbehnutých projektoch, hoci aj my sme, samozrejme, čelili rýchlym zmenám a prispôsobovaniu sa novej situácii. Bolo to zložitejšie o to, že u každého klienta bola situácia iná, ale my sme sa museli prispôsobiť všetkým a ešte aj riešiť vlastný chod. Našťastie sa v takýchto situáciách cítim pomerne dobre a mozog mi pracuje na 110 percent. Jednoducho okamžite riešim a hľadám, čo sa dá urobiť. A popritom sa snažím všetkých naokolo upokojiť. Keďže sme menší tím a dobre sa poznáme, išlo všetko jednoduchšie.
Ako ste vnímali situáciu u vašich klientov?
S príchodom koronakrízy sa u klientov stala mimoriadne dôležitou interná komunikácia. Pribudli rôzne usmernenia, vládne, firemné alebo nadnárodné, bezpečnostné opatrenia a výrazne vzrástla dôležitosť ľudí v prvej línii v kontakte s klientmi. Toto všetko kládlo na firemnú kultúru a internú komunikáciu veľké nároky. Po jari, keď nastal všade očakávaný pokles v priemysle i službách, sa práve v lete dostala do popredia potreba podpory employer brandingu a budovania firemnej identity. Týmto témam sa venujeme dlhodobo. Máme nielen veľké know-how a výsledky, ale množstvo vecí vieme aj porovnávať a benchmarkovať voči trhu a iným firmám.
Situácia bola nervózna, chaotická a každý deň sa menila. Preto sa dôležitým prvkom firemnej kultúry okrem upokojenia ľudí stalo aj vnesenie určitého prvku zábavnosti s cieľom odľahčenia situácie. Vymysleli sme formáty a komunikácie, ktoré naši klienti ocenili a používali na dennej báze. Keďže kríza pokračuje, okrem employer brandingu teraz riešime už aj definovanie nových značiek, redefinovanie brand stratégií, prípadne riešime repositioning existujúcich značiek. Lídri v mnohých firmách si už totiž uvedomujú, že táto situácia bude trvať dlhšie obdobie, a nečakajú so založenými rukami, vytvárajú nové produkty, služby alebo značky a k tomu potrebujú skúseného partnera. Mňa teší, že vďaka skúsenostiam máme aj v tomto období nových klientov, dokonca medzinárodných.
Pocit istoty je dnes iluzórny, lebo nikto nevie povedať, čo bude. Lídri však neochvejne veria, že kormidlujú loď dobrým smerom.
Je pre lídrov v dnešnej situácii, keď sú mnohé firmy viac či menej poznačené krízou, jednoduché vniesť do firemnej kultúry aj prvok zábavy?
Lídri musia rozmýšľať aj takto. Ich úlohou je udržať náladu a motiváciu vo firme čo najvyššie. Nadchnúť ľudí je možno ťažšie, ale odľahčiť atmosféru je viac ako potrebné. Potvrdzuje mi to aj moja skúsenosť z práce s klientmi alebo z rozhovorov so CEO vo firmách (Generations vytvára vlastný formát rozhovorov so CEO pod názvom Generations CEO podcast, pozn. red.).
Zamestnanci sú najdôležitejší. V novej situácii je na všetkých vyvíjaný veľký tlak. A nie je to len tlak na dodanie čo najlepších biznis výsledkov, ktorý je veľký vždy. V kríze sa začne prepúšťať a veľmi šetriť, čo zmení atmosféru v každej firme. Ľudia sú zrazu nesvoji, cítia neistotu a očakávajú, že aj oni sa budú musieť vzdať mnohých vecí. Každá akcia vyvoláva reakciu a keď ľuďom niečo beriete, začnú sa brániť. Špecifikum je, že dnes sa to deje súbežne aj v rodinách. Záťažové situácie sú znásobené situáciami v rodine, pocit ohrozenia je vypuklejší a ešte nástojčivejšie chcete naspäť svoje pocity istoty a stability.
Doba kladie obrovské nároky na správanie každého z nás, nielen na lídrov. Pocit istoty je dnes iluzórny, lebo nikto nevie povedať, čo bude. Lídri však neochvejne veria, že kormidlujú loď dobrým smerom. Ak dajú ľuďom aspoň pocit istoty a dokážu zmeniť mysle...
Zostáva vám 85% na dočítanie.