StoryEditor

Medusa: Chráňme zákazníkov, nelikvidujme gastrobiznis

21.08.2020, 11:55
Autor:
redred
Opatrenia proti pandémii by mali byť lokálne cielené a zamerané na najčastejšie miesta šírenia nákazy.

Medusa, najväčšia slovenská gastro spoločnosť s viac ako 40 prevádzkami a 1000 zamestnancami, upozorňuje na možné ďalekosiahle dopady na gastro sektor, ak sa zrealizujú plošné a príliš radikálne obmedzenia hromadných podujatí v interiéroch a zatváranie podnikov už o 23. hodine, o ktorých vláda uvažuje.

Táto podmienka je napríklad pre nočné kluby, z ktorých väčšina sa otvára o 22. hodine a zatvára skoro ráno, likvidačná.

Celoplošné obmedzovanie podnikania je cesta do pekla

„Žiaden z potvrdených prípadov slovenskej nákazy nebol z nočného podniku či reštaurácie,“ upozorňuje Peter Štecko, CEO skupiny Medusa a pokračuje: „Ak sa už musia zaviesť mimoriadne opatrenia, mali by byť geograficky cielené a po stabilizácii situácie okamžite uvoľňované. Ďalšie celoplošné obmedzovanie podnikania je cesta do pekla.

Podľa dostupných informácií väčšina nových prípadov pochádza z cestovania a prostredia cudzineckých ubytovaní a ich nárast zjavne vychádza z lepšieho dosledovávania ohnísk nákazy oproti minulosti.

Prísne ochranné a dezinfekčné opatrenia

Skupina Medusa pravidelne dezinfikuje všetky svoje prevádzky a  všade postupne inštaluje špeciálne Germicidal UV žiariče, ktoré v dvoch režimoch (dennom a nočnom) likvidujú všetky vírusy.

V obľúbenom bratislavskom nočnom podniku Trafo majú všetci zamestnanci pri práci nasadené FFP2 respirátory a zamestnávateľom majú nariadené každé dva týždne povinné PCR testy.

Medusa ďalej každý týždeň testuje šiestich vybraných pracovníkov každej svojej prevádzky. Zamestnanci, ktorí boli na dovolenke, hoci aj v krajine, ktorá je označená ako bezpečná, sa môžu vrátiť do práce až po absolvovaní PCR testu, ktorý im, samozrejme, zamestnávateľ prepláca v plnej výške.

DPH patrí v EÚ medzi najvyššie

Reštaurácie a gastro sektor sa stále nedostali na svoju predkrízovú úroveň. V Meduse sú na tom najhoršie prevádzky v biznis centrách a v bratislavskom Starom Meste, ktoré je a ešte asi aj dlho bude bez turistov. Aktuálne za tento júl skupina nedosiahla ani 80 percent tržieb z minulého roka, pritom relevantný plán aj vzhľadom na rast nákladov bol na úrovni 108 percent.

„Zvykáme si na novú realitu a chystáme sa na ťažké jesenné a zimné časy. Tu by nám, okrem nehysterických, presne cielených a rozumných opatrení proti šíreniu pandémie, veľmi pomohla plošná pomoc od štátu v podobe zníženia slovenskej reštauračnej DPH, ktorá v Európskej únii patrí medzi ďaleko najvyššie. To by bola skutočný pozitívny impulz pre domácu spotrebu a množstvo drobných gastropodnikateľov, ktorí z mnohých dôvodov nepožiadali alebo nemohli požiadať o štátnu pomoc,“ uzatvára Peter Štecko.

Slovenská DPH v reštauráciách je zákonom stanovená na 20 percent. Susedné Rakúsko a Maďarsko majú túto daň len 5 percent, Poľsko 8 a Česká republika 10 percent.

Mapa s výškou DPH v EÚ pre reštaurácie

​Medusa vznikla v roku 2003 otvorením legendárneho podniku Medusa pod Michalskou bránou. Postupne rozšírila svoje pôsobenie o ďalšie prevádzky na Slovensku, v Prahe a v Rakúsku. Do jej portfólia patrí napríklad sieť mediteránnych reštaurácií Primi a Kubu, reštaurácia a bar Rio, trattoria La Pala, sieť pivární Klubovňa, ale aj Áziou inšpirovaný franchise wagamama či nočné hudobné kluby Trafo či Barrock. Na denné business stravovanie v Bratislave aj Prahe je zameraná sieť samoobslužných kantín Presto. Spoločnosť zamestnáva viac ako 1.400 zamestnancov vo viac ako  40 prevádzkach na Slovensku, v Čechách a Rakúsku, v siedmich mestách.

Viac o situácii v HORECA segmente si môžete prečítať v augustom vydaní magazínu Stratégie, ktoré sú práve v predaji.

01 - Modified: 2020-07-01 11:07:15 - Feat.: 0 - Title: Situácia v gastronómii a hotelierstve je mimoriadne kritická, tvrdí asociácia 02 - Modified: 2020-08-18 10:03:43 - Feat.: 0 - Title: Štát diskriminuje, avizovaná 11 miliónová pomoc situáciu nerieši, tvrdia pracujúci v kultúre 03 - Modified: 2020-07-06 08:55:00 - Feat.: 0 - Title: Eventové agentúry sa opatrne nadýchli. Ani po uvoľnení opatrení však nemajú vyhraté 04 - Modified: 2020-06-01 06:24:50 - Feat.: 0 - Title: Priniesla nám korona novú príležitosť? Áno aj nie
01 - Modified: 2023-03-03 14:36:07 - Feat.: - Title: Víťaz kategórie Vizuál: Aj offline print môže byť interaktívny 02 - Modified: 2020-09-03 08:07:57 - Feat.: - Title: Z Medusy odchádza marketingová riaditeľka 03 - Modified: 2019-10-30 07:55:31 - Feat.: - Title: Medusa Group mení názov aj logo
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
05. november 2024 15:31