"Pre mňa nikdy nie je ľahké odpovedať na otázku: „Čo čítaš?“ Čítam vždy, keď čo len trochu môžem a vždy niekoľko kníh súčasne," hovorí Pavol Minár z Inspirations Minar. "Najkrajšie sú pre mňa tie veľmi vzácne dni, keď môžem čítať nepretržite. Tým sa vôbec nechválim, práve naopak. Je to závislosť, ktorú nemám pod kontrolou, ale ktorá kontroluje mňa a veľmi tým trpí môj rodinný a sociálny život a samozrejme to má nepríjemný dopad aj na náš rodinný rozpočet," priznáva Minár.
Pavol Minár je známy tým, že číta. A veľa. "Ak ale mám možnosť odpovedať na túto otázku pre Stratégie, spomeniem niekoľko skvelých kníh, ktoré vyšli v roku 2020. Malé upozornenie: ak čakáte tipy na tie typické reklamné a marketingové „must read“ knihy, sklamem vás. Tým pádom môžete skončiť čítanie tohto textu," prekvapuje.
"Vám, ktorí a ktoré ste ostali, ďakujem a chcem vám povedať, že samozrejme čítam aj špecificky profesnú literatúru." Pavol Minár si ale myslí, že marketing a reklama sú natoľko zviazané so spoločnosťou a kultúrou, že dobrý marketér, adman, marketérka a adwoman by mali čítať aj – a možno najmä – knihy, ktoré nie sú primárne marketingové, lebo tie skôr či neskôr môžu každého uzavrieť do od života odtrhnutej bubliny a ľudia z brandže môžu kvôli tomu stratiť zdravý úsudok. Rovnako, ako Don Quijote prišiel o rozum pri čítaní rytierskych románov a potom realitu vnímal ako uskutočnenie fikcie týchto románov.
Takže, ak ste pripravení - pripravené na jazdu skvelými knihami roku 2020, môžeme začať.
1. Objemná kniha Catherine Belton Putin’s People. How the KGB took back Russia and then took on the West (Williams Collins 2020) je vynikajúcou sociologicko-kultúrno-strategickou príručkou nielen vládnutia a politiky, ale aj manažmentu, strategického myslenia, marketingu a má aj mnoho inšpirácií pre každého, kto chce porozumieť nástupu populizmu do súčasnej politiky a kto sa chce „insightovo“ priblížiť tej línii myslenia, ktorú „samozrejmý“ a „správny“ liberálny diskurz vytesňuje.
2. Thomas Piketty svojou tehlou Kapitál v 21. storočí ukázal, že aj ekonomická knižka plná grafov, tabuliek a čísiel môže byť bestsellerom. V jeho najnovšej – ako inak – tehle Capital and Ideology (Harvard University Press, 2020) provokatívne zneisťuje naše zabehané vzorce myslenia o politike, ideológii, a histórii. Ukazuje, že trhy, kapitál, zisk a podobne. Nie sú „prirodzenými“ a „nemennými“ faktami, ale sú to ideologické konštrukty, ktoré v vznikli v konkrétnej dobe a ich význam vždy zodpovedá prevládajúcim vzorcom myslenia aktuálnej doby. Veľmi poučné pre pochopenie, ako sa menia významy kľúčových slov našej civilizácie a ako tieto zmeny významov ovplyvňujú politiku a ekonomiku.
3. Rutger Bregman v knihe Human kind. A Hopeful History (Bloomsbury Publishing, 2020) prináša fascinujúci pohľad na ľudskú históriu. Ak nás Machiavelli, Hobbes, Smith, Freud, Dawkins a iní učili a učia, že ľudia sú poháňaní sledovaním vlastného prospechu a ovládaní prosperitou svojho egoistického „self“, Bregman prichádza s argumentom, že ľudia sú dobrí, že inštinkt kooperovať a dôverovať je v ľuďoch silnejší ako súťaž a nedôvera a že takéto správanie má evolučné základy v samotných počiatkoch nášho druhu. A súčasne ukazuje, že myslenie si toho najhoršieho o druhých nemá len vplyv na to, ako vnímame iných ľudí, ale ovplyvňuje aj politiku a ekonomiku.
4. John Bolton bol v administratíve prezidenta Trumpa poradcom pre národnú bezpečnosť. A napísal „first-hand“ svedectvo The Room Whete It Happened. A White House Memoir (Simon & Schuster, 2020). Sú to zatiaľ najkomplexnejšie memoáre od najvyššie postavenej osoby v hierarchii Trumpovho vládnutia. Bolton pracoval aj pre Reagana, Busha a Busha Jr., preto má s kým porovnávať. Je to fascinujúce rozprávanie o politike, diplomacii, stratégii vyjednávania, ale aj o tom, ako sa politika stáva zábavným priemyslom a jej podobu určujú televízie a sociálne médiá. Treba čítať.
5. Skvelému literárnemu vedcovi Jonathanovi Cullerovi vyšiel český preklad jeho knihy z roku 2015 Teorie lyriky (Karolinum, 2020). Culler je vynikajúci znalec literatúry a som veľmi rád, že tentoraz sa zameral na lyriku. Literárna veda je už dlho vychýlená v prospech teórií príbehov a preferuje naratológiu. To je dobre, príbehom treba rozumieť a najmä v marketingu a reklame. Ale naša práca je o komunikácii a teda pracujeme s významami, kde záleží na každom slove, jeho podobe a vzťahu k iným slovám. A práve o tom je Cullerova Teória lyriky, skvelo a čitateľne veľmi prístupne napísaná knižka o vzrušujúcej téme vytvárania a obmeny významov pomocou slov. V súčasnej dobe, keď dobrý copywriting prehráva s súťaži s robotmi a AI, je to pre našu branžu veľmi podnetná a potrebná kniha.
6. Román Neistota (Slovart, 2020) od ruského spisovateľa Alexeja Slapovského sa odohráva medzi rokmi 1917 – 2017 v Rusku. Je to storočná biografia nielen jednej ruskej rodiny, ale celého Ruska. Fascinujúce čítanie.
7. Richard Chataway pripravil v The Behaviour Business. How to apply behavioural science for business success (Harriman House, 2020) veľmi inšpiratívne zhrnutie a podnety ako využiť najnovšie poznatky behaviorálnych vied pre podnikanie, marketing a reklamu. Nie je to populárny úvod do behaviorálnej ekonómie, ale je to dôležitá odborná kniha plná relevantných informácií.
8. Nórsky spisovateľ Karl Ove Knausgard napísal 6 dielnu ságu o svojom živote Môj boj. Jej záverečná časť vyšla len nedávno (Odeon, 2020) a takmer 1000 strán, ale každá jedna stojí za to, rovnako ako predchádzajúcich 5 dielov. Ak hľadáte román o súčasnosti, plný vynikajúcich myšlienok a k tomu skvelo napísaný, čítajte celú Knausgardovu ságu Môj boj. PS. Podobnosť s názvom Hitlerovej knihy nie je náhodná a je to súčasť pointy celej ságy.
9. Nárast populizmu v politike a aj vo voličských preferenciách je znakom dnešného sveta. A je aj hádankou, ktorú sa snaží pochopiť množstvo politológov, sociológov a kulturológov. Väčšina z nich je však zo Západu a na populizmus strednej a východnej Európy uplatňujú západnú optiku. Kniha Ivana Krasteva a Stephena Holemsa Světlo, které pohasínalo: vyúčování (Karolinum, 2020) je výnimkou – v osobe I. Krasteva je v nej zastúpený aj východoeurópsky background a preto je to veľmi cenná pomôcka pre porozumenie nielen súčasnému svetu a aj súčasnému slovenskému svetu. V marketingu pracujeme so stavom ľudských duší. Preto musíme chápať, čo sa deje vo svete. Světlo, které pohasínalo: vyúčování je kniha, ktorá nám v tom veľmi pomôže.
10. Slepé skvrny. O chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti (Host, 2020) od Daniela Prokopa je odpoveďou na dôvody dopytu po populizme v Čechách. Prokop svoju odpoveď dokladá dátami, demo a psychografickými analýzami a faktami. Maximálne poučné a dôležité čítanie.
11. Veľmi zaujímavým príspevkom k porozumeniu, prečo súčasné Slovensko často vyzerá, akoby tu vedľa seba paralelne žili rôzne a nijako sa neprelínajúce skupiny obyvateľstva, ktoré okrem jazyka a občianstva nemajú nič spoločné, je kniha Miloslava Szabóa Potraty. Dejiny slovenských kultúrnych vojen od Hlinku po Kuffu (Knižná edícia Denníka N, 2020).
12. Životopis Milana Kunderu od Jana Nováka Kundera. Český život a doba (Argo/Paseka, 2020) už stihol vzbudiť škandál. Literárna kritika sa pustila do Nováka a obvinila ho zo zámernej dehonestácie, kritickosti a útočnosti voči svetovo najznámejšiemu súčasnému českému spisovateľovi. Je zaujímavé čítať Novákov text a klásť si otázku, či by túto knihu kritici tak jednohlasne odmietali, ak by išlo o niekoho iného a nie práve o Kunderu. Kundera, keďže je skvelý spisovateľ, je pre mnohých totiž skvelý aj ako človek. Ale spisovateľské majstrovstvo nemusí mať nijaký vzťah k ľudským kvalitám. Pre mňa je táto kniha a dianie okolo nej dôkazom, že žijeme vo svete, kde sa niektoré veci o niektorých ľuďoch jednoducho „nemôžu“ hovoriť a o niektorých sa „môžu“.
13. Stratený raj Johna Miltona (Modrý Peter, 2020) v preklade Mariána Andričíka je vôbec prvým slovenským prekladom tejto barokovej básnickej skladby zo 17. storočia, ktorá patrí do kánonu svetovej literatúry. Stratený raj je prebásnením biblického príbeh od prvotného hriechu, pokúšania Adama a Evy padlým anjelom Satanom až po ich vyhnanie z Raja. Úžas z tejto poémy je o to väčší, že Milton bol v čase jej skladania už viac ako 10 rokov slepý.
Nabudúce si môžeme niečo povedať zase o iných knihách.