Odmietame platiť Facebooku, znie titulok slovenskej firmy, ktorá sa pridala k zahraničnej iniciatíve Stop Hate for Profit - Zastavme nenávisť pre zisk. Podľa prieskumu Svetovej federácie reklamných zadávateľov (WFA) výdavky na reklamu na sociálnych sieťach pozastaví kvôli nedostatočnej regulácii nenávistných prejavov takmer tretina veľkých svetových značiek. K tejto iniciatíve sa pridal slovenský WebSupport.
Šéf WebSupportu, Ján Cifra vo svojom blogu píše: "V Spojených štátoch má iniciatíva Stop Hate for Profit súvis najmä s vlnou masívnych protestov proti rasizmu a s priestorom, ktorý najväčšia sociálna sieť dáva prejavom nenávisti. Šírenie facebookového hejtu sa však netýka len Ameriky, ale je problémom aj u nás na Slovensku. Facebook používa 2,6 milióna Slovákov a táto sociálna sieť prispieva k polarizácii a radikalizácii spoločnosti aj u nás."
Vo WebSupporte sa niky netajili tým, že ich trápila téma šírenia nenávisti a dezinformácií. "Vyvinuli sme niekoľko aktivít, ktoré rezonovali v komunitách a opakovanie sme otvárali verejnú diskusiu na tieto témy," píše Cifra. "V roku 2017 sme v spolupráci s projektom Konšpirátori.sk vyvinuli rozšírenie do internetových prehliadačov, ktoré upozorňuje na sporný obsah (nie, nezakazuje vstup na stránku)."
Na rozdiel od Facebooku nie je v silách WebSupportu, aby nebezpečný obsah cielene monitoroval na svojich serveroch. Cifra však priznáva, že vedia o ojedinelých weboch, ktoré hosťujú zavádzajúci obsah na serveroch WebSupportu, avšak tieto príjmy venujú každý rok na vzdelávanie.
Pridanie sa k iniciatíve Stop Hate for Profit je dôležitá aj v našich končinách, pretože "aj na Slovensku prispieva facebook svojou nečinnosťou a nešťastnými algoritmami k polarizácii spoločnosti," píše Cifra. "Avšak, aj keby sa pridali všetky banky, mobilní operátori či poisťovne pracujúce s veľkými rozpočtami, aj tak by zrejme individuálne voči facebooku veľa nezmohli. Spoločne by však za Slovensko boli schopné minimálne vyslať jasný signál a principiálny postoj." A to je dôvod, prečo WebSupport dvíha vlajku a vypína všetku inzerciu na facebooku.
WebSupport nie je jediný v tomto rozhodnutí. Ešte začiatkom júla reklamu na sociálnej sieti pozastavila spoločnosť Volkswagen Finančné služby Slovensko spolu s materskou firmou a všetkými sesterskými firmami či značkami skupiny Volkswagen.
“Bohužiaľ, neustále sme svedkami zvyšovania napätia v spoločnosti vďaka šíreniu falošných správ, nenávistných a diskriminačných prejavov. Som presvedčená, že akákoľvek aktivita, ktorá pomôže zvýšiť tlak na sociálne médiá, aby obmedzili ich voľné šírenie je dobrá, povedala Linda Lipková špecialistka pre komunikáciu spoločnosti Volkswagen Finančné služby Slovensko.
Spoločnosť je jednoznačným zástancom rovnakých práv pre všetkých a šírenie falošných správ a nenávistných prejavov je pre ňu absolútne neprijateľné, píše sa vo vyhlásení spoločnosti. Bojkot sa začal 1. júla a bude trvať mesiac. Týka sa zverejňovania plateného obsahu na facebooku a všetkých jeho platformách. Spoločnosť je naďalej v kontakte so zákazníkmi, ktorí firmu naďalej môžu žiadať o radu k prebiehajúcim akciám, alebo ak potrebujú vysvetlenie k produktom a službám.