V ročenke PR agentúry sa bežne venujeme témam, ktoré najviac ovplyvnili PR odvetvie za minulý rok. Tohtoročná ročenka, podobne ako rok 2020, je však úplne iná. Najviac nás zaujímalo, ako PR agentúry prežívajú koronakrízu, aké dôležité je v čase korony PR a tiež, akú najlepšiu radu by dali PR odborníci zadávateľom. Ich odporúčania si môžete prečítať v našej ankete, celú ročenku PR agentúry si môžete stiahnuť na našom webe.
Keep going. Be good
|
Katarína Remiaš CEO 1st CLASS AGENCY |
Korona obdobie preverilo silné i slabé stránky spoločností – celkovo, a tiež z hľadiska komunikácie. Viac ako inokedy sa odhalila dôležitosť budovania dlhodobej reputácie, komunikácie smerom k zamestnancom a B2B partnerom.
Online a sociálne siete ešte viac ukázali svoju silu a význam dôveryhodnej, úprimnej a transparentnej komunikácie, ako aj neustáleho boja s fake news a útokov na negatívne emócie. Investície do trvalej udržateľnosti a spoločenskej zodpovednosti potvrdili nevyhnutnosť smerovania firemnej filozofie touto cestou. Konkurenti a rôzne sektory spojili sily a hľadali, ako pomôcť tým, ktorí sa dostali do problémov.
Mnoho našich klientov pocítilo viac alebo menej ekonomické dosahy korony, avšak u každého z nich bolo za rozhodnutiami a komunikáciou vidieť a cítiť ľudskosť, človečinu a empatiu, i napriek tomu, že nie vždy mali dobré správy. Hovorí sa, že všetko zlé je na niečo dobré. Zdá sa preto, z pohľadu PR bola korona viac na to dobro ako zlo. Keep going. Be good.
Citlivosť zákazníkov bude určite vyššia a „hodnotové nakupovanie“ porastie
|
Peter Chalmovský Managing Director AMI COMMUNICATIONS SLOVAKIA |
Sme v období transformácie a dá sa povedať, že od podlahy. V Taliansku sa podľa prieskumu až tretina ľudí rozhodla vyskúšať novú značku len vďaka jej prístupu k pandémii. A až 69 percent ľudí stratilo dôveru k značke, ktorá povýšila vlastný zisk nad empatiu a pomoc v kríze. Aj keď Slovensko je takým ostrovčekom bez korony, citlivosť zákazníkov bude určite vyššia a „hodnotové nakupovanie“ porastie.
Pre mnohé značky je teraz správny čas na prehodnotenie vlastnej misie, poslania, hodnotového dôvodu svojej existencie. Do nejakej miery dôjde k transformácii všetkých procesov a extrémne dôležitá bude interná komunikácia. Páči sa mi premenovanie CEO na Chief Empathy Officer – smerom k zamestnancom aj partnerom.
Strategicky kľúčová bude aj schopnosť značiek byť flexibilná, adaptabilná a odvážna. Dlhodobý komunikačný plán by mal byť plán flexibility, ukotvený okolo hodnôt, ale schopný pružne reagovať, spolupracovať, pomáhať.
Každá kríza mení priority
|
Veronika Deckerová Senior konzultant Bison&Rose |
Čo najlepšie využiť toto obdobie pre spoločnosť alebo značku. Každá kríza mení priority, aj tie komunikačné. Netreba preto ostať stáť, lebo práve tento čas je vhodný aj na rôzne inovácie, zásadnejšie zmeny alebo na tzv. projekty zo zásuvky.
Je to skvelá príležitosť zapracovať do bežných postupov to, čo sa dlhšie odkladalo, alebo sa práve v tomto čase ukazuje ako funkčnejšie, praktickejšie, užitočnejšie a lepšie. Určite to umožní rýchlejší a hladší pokrízový reštart.
Môže byť fatálnou chybou nechať sa zahnať do kúta
|
Karol Wolf CEO Dynamic Relations 2000 |
Koronakríza mnohých vystrašila a zahnala do kúta. Môže byť fatálnou chybou nechať sa takto zahnať do kúta a napríklad prerušiť komunikáciu. Naopak – komunikácia (všetky jej formy) sa práve počas krízy a počas karantény stala oveľa dôležitejšou.
Druhá rada je nepanikáriť. Pokiaľ som si istý, že mám dobrý produkt a v „normálnych“ časoch to všetko fungovalo, tú vieru netreba strácať. Ale zároveň s predstihom premýšľať, aká bude moja komunikačná stratégia pri odznievaní a postupnom ústupe krízy.
Pretože svet bude po kríze COVID-19 veľmi pravdepodobne iný ako pred ňou. Dodávatelia aj zákazníci budú „inak“ premýšľať a inak veci zvažovať. Do popredia vystúpia iné hodnoty a iné postupy. Premýšľať nad tým a pripravovať sa na to, je dnes úlohou každého, vrátane komunikačných konzultantov.
Poďme spolu nájsť niekoho, komu vieme pomôcť
|
Ľudovít Tóth Managing Director event2all |
Nezabudnite, že každá kríza prináša, okrem strašných vecí, aj príležitosti. Treba ich hľadať, identifikovať a využiť. A tiež dnes hovoríme každému, kto ešte nenašiel priestor pre svoje autentické CSR: poďme spolu nájsť niekoho, komu vieme pomôcť.
Ukážte svoju ľudskú tvár
|
Adam Bačkor Head of Public Relations GETLIKE |
Ukážte svoju ľudskú tvár. Na pandémiu týchto rozmerov nebol pripravený nikto z nás. Zaskočila každého. Spolupatričnosť a zodpovednosť sa stali novou známkou kvality a kredibility.
Definujte očakávania
|
Richard Fides Managing Director Grape PR |
Aby viac ako inokedy presne definovali očakávania, ktoré majú od komunikačného riešenia.
Značky by sa mali odpútať od floskúl a všeobecných PR fráz
|
Peter Fecko CEO Grayling Slovakia |
Firmy a značky by sa mali ešte viac ako normálne zamerať na relevantnosť a „ľudskosť“ komunikácie voči svojim cieľovým skupinám. Je dôležité sa odpútať od floskúl a všeobecných „PR fráz“ a komunikovať konkrétne aktivity, služby a produkty, ktoré sú pre zákazníkov v tomto období zaujímavé a relevantné.
Rýchlosť, flexibilita, kreativita s využitím digitálnych kanálov sú základnými princípmi komunikácie – pokiaľ firmy a značky dodržia tieto základné zásady, majú možnosť výrazne posilniť a rozšíriť komunitu svojich zákazníkov v tomto náročnom období.
Pripraviť sa na silnejúcu konkurenciu a zmenené správanie spotrebiteľov
|
Katarína Droppová CEO Media & Communication Consulting |
Aj keď sa môže zdať, že aktuálny vývoj je optimistický, je potrebné sa pripraviť na silnejúcu konkurenciu a zmenené správanie spotrebiteľov. Teraz je dôležitejšie ako kedykoľvek predtým prehodnotiť svoju ponuku a kvalitu tovaru a služieb, logistiku, dodávateľskú základňu, technickú podporu.
Venujte spotrebiteľom pocit bezpečia pri nakupovaní, podporujte inovácie vo vašom biznise, zvýšte interakcie so zákazníkmi – ponúknite im rady, inšpiráciu a odmeňte ich za vernosť. Pracujte na tom, ako byť viac online. Humanizujte vašu značku, sústreďte sa na etiku, sociálnu podporu či eko predaj.
A hlavne komunikujte v každej situácii aktívne – vďaka pravidelnej komunikácii upevníte dôveru zákazníkov vo vašu značku a súčasne zistíte ich potreby a očakávania. V akomkoľvek biznise sa nevypláca zostať na mieste, je dôležité prispôsobiť sa neustále meniacej situácii a hľadať nové príležitosti. Len tí, ktorí správne zareagujú, získajú.
Toto obdobie si ľudia zapamätajú do konca života
|
Roman Záhorec Managing Partner CZ & SK Neopublic |
Aj keď možno biznis nejde tak, ako má, neprestávajte komunikovať. Ľudia sú tu, len sú možno doma alebo opatrní míňať, zmenili sa ich komunikačné kanály a spotrebiteľské priority. Nemusíte možno do komunikácie investovať tak vo veľkom, ale zato si môžete vyskúšať komunikovať efektívne.
Teraz je čas experimentovať, byť v komunikácií odvážni a skúsiť to, čo ste sa doteraz nerobili alebo ste sa báli robiť v štýle „kto neskúša, nerobí chyby“. Byť ticho môže priniesť usporené náklady, ale môže znamenať aj stratu príležitosti, ktorú možno vaša konkurencia využije. Pamätajte, že toto obdobie si ľudia zapamätajú do konca života. A aj vašu komunikáciu. Ja si budem pamätať značku Dedoles.
Vypätá situácia je príležitosťou, ako posilniť dôveru a vybudovať bližší vzťah
|
Jaroslav Duroň CEO PR.Konektor |
Dôvera cieľovej skupiny je dlhodobo jedna z najvyšších hodnôt pre akúkoľvek značku. Dobré skutky nebudú zabudnuté. A ani tie zlé. Na budovanie dôvery majú najväčší vplyv získané (earned) médiá. Budovanie dôvery je vždy beh na dlhú trať. Strata dôvery je dielom okamihu. Ľudia viac veria značkám, ktoré majú svoj zmysluplný príbeh a aktivity.
Vypätá situácia je príležitosťou, ako dôveru posilniť a vybudovať bližší vzťah. Môže pomôcť ústretový krok, darček alebo zľava. Ponúknite dopravu zadarmo od nižšej hodnoty nákupu alebo službu navyše, ktorá môže ľuďom v tomto období uľahčiť život. Buďte kreatívni, chápaví a ústretoví.
A hlavne – dajte o tom cieľovej skupine vedieť a neprestávajte komunikovať. Lokálny marketing globálnych značiek bude mať väčšie slovo než doteraz. Spotrebitelia budú viac vyžadovať lokálny produkt, obsah aj komunikáciu.
Komunikovať znamená neprestať sa rozprávať so zákazníkmi
|
Martin Mazag Managing Director Prime time |
Aby neprestali komunikovať. O tom, či majú dočasne prerušiť reklamnú alebo digitálnu kampaň, treba rozhodnúť v konkrétnej situácii daného klienta. Ale komunikovať by nemal prestať nikto, kto sa chce dlhodobo udržať na trhu. Komunikovať znamená neprestať sa rozprávať v rôznych formách so zákazníkmi, so zamestnancami, s komunitami. Lebo – ako hovorí Mark Ritson – čím väčší share of voice, tým väčší marketshare...
Nehľadať úspory práve v komunikácii
|
Peter Marčan konateľ ReputationN |
Nezľaknúť sa aktuálnej situácie a nehľadať úspory práve v komunikácii. Externá agentúra dokáže priniesť nadhľad, ktorý môže byť kľúčový pri úprave stratégií v dôsledku COVID-19, či už v rámci internej, ale aj externej komunikácie.
Ľudia si budú pamätať, ako sa ktorá značka zachovala v kríze
|
Michaela Benedigová Managing Director & Partner SEESAME Communication Experts |
Na obdobie, ktoré je pred nami, by sme sa nemali pozerať ako na „návrat“, skôr na éru, do ktorej si prinášame nový spôsob uvažovania aj nové zručnosti. Zásadným spôsobom sa zmenilo nazeranie na ochranu zdravia, na význam online technológií a na to, ktoré zručnosti sú v tejto novej ére dôležité.
V dňoch, keď sa opatrenia nateraz uvoľňujú, je najdôležitejšie nepanikáriť. Snažme sa byť empatickí k svojim zamestnancom aj nášmu okoliu. Vnímanie strachu je u každého rôzne, a tomu treba prispôsobiť aj nové pravidlá pre stretávanie a spoluprácu.
Ľudia si budú pamätať, ako sa ktorá značka zachovala v kríze. Rýchlosť a akcieschopnosť sa počítajú. Nezabudnime na to a ukážme, že firmy nie sú len ťažkopádne korporáty, ale tímy ľudí, ktorí chcú robiť užitočné veci. Na druhej strane, život pôjde ďalej. Všetko, čo robíme, musí mať zmysel v súčasnej situácii, ale aj v novej dobe po korone.
Nepanikáriť, neškrtať, vydržať
|
Soňa Lexmanová CEO SKPR STRATEGIES |
Nepanikáriť, neškrtať, vydržať. Investície do reputácie sú v dnešnej dobe dôležitejšie ako kedykoľvek predtým. Rovnako tak ako rýchla a pravdivá komunikácia. Rozsah transformácie biznisu, presun do online priestoru, osvojenie si digitálnych zručností, strata sociálnych väzieb a osobných interakcií všetkých zastihli v podstate nepripravených.
Každá kríza je ale príležitosť na zmenu. Nútená izolácia a „celosvetová“ karanténa nás v externej i internej komunikácii naštartovali k radikálnym krokom. Novej situácii sa klienti skôr či neskôr podriadili. Nesedia so založenými rukami. Realizujú aktivity, efektívne komunikujú a zároveň citlivo riešia doteraz nepoznané. Je totiž potrebné čím skôr prinavrátiť ľuďom istoty, o ktoré prirodzene v dôsledku nielen pandémie, ale aj „infodémie“ prišli.
Úprimnosť je jedinou cestou
|
Katarína Hojová PR director SNOWBALL COMMUNICATIONS |
Je čas na spoločenskú a občiansku zodpovednosť a spolupatričnosť. Úprimnosť je jedinou cestou, v súčasnej dobe sa skracuje čas do odhalenia neprávd a zamlčaných skutočností, zdroje informácií sú veľmi ľahko prístupné a overiteľné, novinári majú dobrý imidž a sú čoraz lepšie zorientovaní, odhaliť čokoľvek netrvá dlho.
Hľadať nové cesty a riešenia
|
Daša Matejčíková výkonná riaditeľka TIME.is COMMUNICATION |
Rada je 3-kroková:
1. Zanalyzovať situáciu.
2. Posilniť internú komunikáciu.
3. Hľadať nové cesty a riešenia pre fungovanie a ďalší vývoj či rozvoj.