Zatvorené obchody, skrátenie otváracích hodín, obmedzenie pohybu. Aj také sú následky a dopady pandémie na retailerov. Zažívajú však napríklad potravinári druhé Vianoce? Ako sa zmenil čas a tempo nákupov? Prečítajte si, aké dôsledky má vymedzenie nákupného času pre dôchodcov na zaľudnenosť prevádzok. Štúdiu pripravila analytická spoločnosť Pygmalios.
Graf zobrazuje, aký veľký bol pokles potenciálnych zákazníkov nachádzajúcich sa v okolí potravín v obchodných centrách oproti minulému roku.
Zažívajú potravinári druhé Vianoce?
Už od vypuknutia pandémie a zavedenia bezpečnostných nariadení sa rozprávalo o tom, ako potravinové reťazce zažívajú doslova „druhé Vianoce“. Uličky obchodov boli preplnené zákazníkmi, snažiacimi zásobiť seba a svoju rodinu na najbližšie obdobie. Počtami návštevníci naozaj dobiehali, a veľakrát aj predbehli, počty návštevníkov pred Vianocami.
Podobne ako na Vianoce, aj teraz bola takáto situácia chvíľková a trvala len niekoľko dní. Potravinovým reťazcom po úvodnom nápore klesli počty zákazníkov, ktorí sa dostatočne zásobili a začali sa viac zdržiavať doma. Tento trend nezmenil ani nástup Veľkej noci.
Vrcholy návštevnosti boli pred Vianocami a na začiatku obmedzení COVID19 približne na rovnakej úrovni. Návštevnosť po prvotnej panike rýchlo opadne a pokračovanie prepadu sa ukázalo počas Veľkej noci.
Ako sa vyvíjal čas, dĺžka trasy a tempo zákazníka?
Keď sa zásoby minú a zákazník sa opäť rozhodne ísť nakúpiť, môžeme badať zmeny v trase a tempe nákupu, a to pred a po nariadení (hovoríme o pohybe jednej osoby na ploche 25m²). Priemerný čas nakupovania sa pred a po nariadení výrazne nezmenil, pretože zákazníci dlhšiu trasu absolvujú rýchlejšie.
Dĺžka trasy nakupujúceho na prevádzke sa začiatkom pandémie predĺžila o 15 percent a rýchlosť nakupovania sa zvýšila o 20 percent. Inými slovami, zákazníci sa nachodili viac a v rýchlejšom tempe. Akonáhle však prišlo do platnosti obmedzenie počtu zákazníkov v predajniach, dĺžka trasy a tempo nakupovania sa opäť vrátili na svoje pôvodné hodnoty spred začiatku pandémie.
Vyhradené hodiny pre dôchodcov
V čase medzi 9-12 hodinou pred obedom boli obchody vyhradené pre dôchodcov. Na grafe je vidieť, že v rámci dĺžky trasy dominujú rána, čo pred nariadením nebolo vždy pravidlom. Je to zároveň dôkaz, že dôchodcovia nariadenie a svoj vymedzený čas dodržiavajú. Rýchlosť alebo tempo nákupu sa v týchto hodinách výrazne spomalili. Dôchodcovia zvyknú prejsť väčšinu prevádzky pomalším tempom a neponáhľajú sa.
Aký dopad má toto bezpečnostné nariadenie pre dôchodcov na zaľudnenosť prevádzky?
Hypotézu, že tri hodiny môžu byť potenciálne príliš dlhý čas na vyhradené nákupy pre jednu vekovú kategóriu, potvrdili aj dáta. Zaľudnenosť prevádzok je totiž počas tohto času veľmi nízka. Zaľudnenosť v priemere klesla o 23 percent oproti stavu bez nariadení. Tretia hodina z vymedzeného času (medzi 11-12 hodinou) bola z hľadiska návštevnosti najslabšou hodinou z celého dňa.
Kde sa zákazníci zdržujú najviac?
Správanie zákazníkov v prevádzkach ukazuje Pygmalios aj prostredníctvom tzv. „heat mapy“. Tá zobrazuje červenou farbou miesta, kde sa zákazníci zdržiavali najdlhšie. Zákazníci po prijatí bezpečnostných nariadení už nečakajú pri pokladniach tak dlho, keďže predajňa je menej zaľudnená. Pred nariadením sa zákazníci zdržiavali najmä pri pokladniach (červená farba).
Po prijatí nariadení sú zóny okolo pokladní menej zaľudnené. Toto zistenie je výbornou ukážkou „social distancing“ v praxi. Zákazníci sa menej zdržujú v pokladničnej zóne a radšej počkajú, kým sa vyprázdni rad.
Pygmalios je slovenská analytická spoločnosť, ktorá pomáha obchodníkom pripraviť sa na tieto zmeny a snaží sa podporiť efektívne riadenie prevádzok aj počas pandémie.