Prvý ročník súťaže o najefektívnejšiu reklamu na YouTube – YouTube Works – je za nami. Išlo o spoločný prvý ročník, porota tak vyhodnotila najefektívnejšiu reklamu na YouTube nielen na Slovensku, ale aj v Česku. Špeciálnu cenu nad rámec kategórií si odniesla reklama pre Tatra banku, a to za najkomplexnejšiu YouTube stratégiu. A bodovala aj česká Zaraguza, ktorá si odniesla najvyššie ocenenie Grand Prix za prácu pre Rexonu. Opomenúť nemožno ani agentúru This is Locco, ktorá bodovala s prácou pre Liptov, kde v reklame využila Pyca. Prinášame kompletné výsledky.
Najlepšie využitie insightu o publiku: Ria
Klient: Hartmann-rico
Agentúra: Symbio
Ocenenie získala práca, ktorá najlepšie využívala štatistiky o publiku na YouTube vrátane údajov o komunite, dáta a cielenie alebo ktorá využívala analytické nástroje ako dosah na značku YouTube Analytics alebo Google Analytics s cieľom zlepšenia realizácie kreatívy a efektivity reklamy.
Najlepšia integrácia YouTube: Liptov
Klient: Savencia
Agentúry: This is Locco, Wavemaker
Najlepšia integrácia platformy YouTube, v rámci holistickej alebo širšej mediálnej kampane (napríklad v TV, OOH, digitálu), ktorá dokazuje, ako rôzne media doplnili širšiu kampaň a podporili tak obchodne alebo marketingové výsledky.
Najlepšia mediálna stratégia: Axe
Klient: Unilever
Agentúry: Zaraguza Cz, Mindshare
Práca, ktorá využila najlepšie kombináciu formátov, cielenie a sekvencie na dosiahnutie cieľov na YouTube.
Najlepšie využitie youTube pre výkonnostný marketing: Glami
Ocenenie získala práca, ktorá ukázala, ako boli reklamné formáty YouTube a súvisiace technológie použité na dosiahnutie cieľov v oblasti výkonnostného marketingu
Špeciálna cena: Tatra banka
Agentúry: Studio Echt, Performics
Špeciálna cena, ktorú porota udelila nad rámec stanovených kategórií. A to za najkomplexnejšiu YouTube stratégiu.
Najlepšia spolupráca medzi mediálnou a kreatívnou agentúrou: Maybelline
Klient: L’oreal
Agentúry: McCann Prague, MeTs Cz
Grand Prix: Rexona
Klient: Unilever
Agentúry: Zaraguza Cz, Mindshare
Grand Prix je ocenenie pre prácu, ktorá najviac demonštruje vplyv YouTube na obchodné alebo marketingové výsledky spoločnosti.
Najlepší kultúrny dosah pomocou YouTube: Rexona
Agentúry: Zaraguza Cz, Mindshare
Práca, ktorá mala širší vplyv na kultúru, nielen na obchodné a marketingové metriky. Výhercom sa stal Rytmus a jeho Mesto je moje fitko pre Rexonu.
Najlepšie dlhodobé používanie YouTube: Kytary.cz
Vyhrala práca, ktorá najlepšie demonštruje použitie YouTube k dlhodobej komunikácii s používateľmi, ktorá vedie k výborným výsledkom dosahu na značku.
Postrehy porotcov:
Čo ste v rámci poroty ocenili na prihlásených prácach najviac?
|
Juraj Kováč |
Hlavne využitie YouTube a online videa v rámci kampane. Hľadali sme komplexné a netradičné prístupy, ktoré fungovali.
|
Peter Michalka |
Časť poroty, v ktorej som zasadal, bola tvorená kreatívcami, respektíve ľuďmi z reklamných agentúr, a nie mediálnych. Preto sa popri mediálnych riešeniach snažili klásť dôraz na insight, originalitu a prevedenie idey, kreativity. Súťaž má veľmi slušný potenciál, keďže prác určených pre YouTube je čoraz viac a tento trend len tak neskončí. Potenciál súťaže samozrejme závisí od mnohých premenných a YouTube Works majú pred sebou ešte veľmi veľa práce.
Ktorá kategória bola pre vás najzaujímavejšia?
|
Juraj Kováč |
Pre mňa integrácia YouTube do kampane, ide o ucelený prístup, v ktorom treba zohľadňovať každý kanál a prispôsobiť naň ideu.
|
Peter Michalka |
Zaujímavé boli diskusie v kategórii insight. Bolo zaujímavé sledovať, ako rozdielne si úlohu insightu v reklame, a čo to insight vôbec je, predstavujú ľudia z reklamných agentúr, ľudia z mediálok a ľudia z YouTube. Osobne ma veľmi zaujala kategória, v ktorej išlo o dlhodobú prácu na YouTube. To, ako brandy budujú YouTube kanály, ako vytvárajú dlhodobý kontent. Skrátka niečo, čo pripomína skôr tvorbu televíznych relácií, a pritom je to sakra dobrý marketing.
Práca, ktorá pre vás bola najzaujímavejšia?
|
Juraj Kováč |
Axe s Gogom a Kytary.cz, ktoré vedia s interným tímom produkovať bombový obsah.
|
Peter Michalka |
Skvelý bol Gogov rapový song pre AXE, ale ešte taká kampaň na dámske vložky. Ale brand si nepamätám. Asi nie som cieľovka.
Pohľadom usporiadateľov súťaže:
|
Petr Houzar |
Aká je vaša spokojnosť s prvým ročníkom súťaže?
Získali sme veľmi pozitívny ohlas z celého trhu. Súťaž sa na Slovensku a v Česku konala prvýkrát, takže máme veľa poznatkov a podnetov na jej možné úpravy pre budúci ročník. Kvalita prác bola skutočne extrémne vysoká, tak by sme chceli odkázať prihláseným, že aj umiestnenie na shortliste sa dá považovať za veľký úspech. O našej vysokej spokojnosti hovorí aj fakt, že chceme v súťaži pokračovať aj budúci rok.
Ako hodnotíte počet zapojených prihlášok?
Počet prihlášok nás príjemne prekvapil a ich počet sa vyrovnal a v mnohých prípadoch dokonca predbehol násobne väčšie trhy západnej Európy. O niečo aktívnejší boli v prihláškach Česi, ale väčšina kampaní pokrývala oba trhy. Na Slovensku sa zas významne prejavila obrovská kreativita ich domácich tvorcov.
|
Marie Krátká |
Kam by ste ako organizátor radi posunuli súťaž?
Podľa globálnych pravidiel súťaže sa stane výhercom v jednej kategórii vždy len jedna kampaň. To by sme radi zmenili a odmenili väčšie množstvo prihlásených prác, pretože kvalita z hľadiska kreatívy, stratégie aj biznisu bola na veľmi vysokej úrovni.
Čo je podľa vás najväčšia devíza toho, prečo by sa mali do súťaže zapojiť agentúry s ich prácami?
Doteraz sme zverejňovali len rebríček YouTube Ads Leaderboard, ktorý hodnotí divácky najúspešnejšie reklamy na YouTube. Prostredníctvom súťaže YouTube Works sme chceli ukázať práce, ktoré majú okrem jedinečnej kreativity vplyv aj na obchodné a marketingové výsledky značiek. Je tu veľké množstvo kreatívnych a mediálnych agentúr, ktorých práca nie až taká zviditeľnená, a takisto tu vidíme aj priestor na edukáciu trhu v zmysle toho, čo všetko je možné na YouTube pre značku vytvoriť či zmerať.