Počas vianočného obdobia rastú aj výdaje slovenských spotrebiteľov – nielen na darčeky, ale aj na potraviny. Koncom roka si radi doprajeme viac a z roka na rok utrácame vyššie sumy za jedlo. Finančne najnáročnejším obdobím roka je už tradične pre spotrebiteľov december. Počas tohto mesiaca minieme približne desatinu z celoročného rozpočtu na potraviny a tento pomer sa v priebehu posledných rokov nemení. Výsledky vyplývajú z prieskumu agentúry Nielsen Admosphere.
Prvým obdobím, kedy sa začínajú tržby odkláňať od priemeru a sledujeme vyšší obrat za potraviny, je posledný novembrový týždeň. Avšak jednoznačne najsilnejším týždňom v roku je práve prebiehajúci tretí decembrový týždeň, t. j. posledný týždeň pred vianočnými sviatkami, kedy sa spotrebitelia zásobujú na dni voľna.
Pred sviatkami výrazne silnejú značkové produkty
Počas sviatočných nákupov dominujú v tržbách hlavne hypermarkety a supermarkety, kde minieme až dve tretiny predvianočných výdajov za potraviny. A nakupujeme hlavne produkty značkových výrobcov – práve v decembri sú značkové produkty potravín najúspešnejšie a ich podiel je tomto mesiaci najvyšší z celého roka.
Privátne značky reťazcov dosahujú v poslednom mesiaci roka najnižší podiel (okolo 19 %), kým priemer počas roka je viac ako 21 %. A naopak, v čase šetrenia po sviatočnej hojnosti sa podiel „privátok“ znovu zvýši v januári, kedy dosahuje svoj najvyšší podiel v roku (okolo 23 %).
Alkohol je ťahúňom predvianočných tržieb
Pred Vianocami utrácajú slovenskí spotrebitelia z celkových predvianočných (t. j. decembrových) výdajov za potraviny najviac – 14 % - za alkoholické nápoje. Nasleduje mäso a mäsové výrobky, ktoré tvoria necelých 14 % z celkového predvianočného obratu. Takmer 12 % z výdajov za potraviny si berie segment čerstvého ovocia, zeleniny a orechov a desatinu si ukrajuje skupina chladených čerstvých mliečnych produktov. Za sladkosti ako sú čokoládové cukrovinky, sušienky, oblátky či cukríky minieme asi 9 % a za čerstvé pečivo okolo 6,5 % z celkových výdajov. Na nealkoholické nápoje alokujeme zo svojich peňaženiek asi 6 % z celkových decembrových výdajov za potraviny a 4 % putujú za kávu, čaj a ostatné nápoje.
Ktoré druhy potravín nakupujeme cez vianočné sviatky viac ako v priebehu roka?
Favoritom sú čokoládové cukrovinky a alkohol. Skupina alkoholických nápojov tvorí väčšiu časť z našich nákupných košov počas vianočných nákupov v porovnaní s priemernými nákupmi počas roka. V rámci celého alko segmentu sa jedná predovšetkým o tvrdý alkohol a víno, ktoré tvoria v decembri viac ako 70 % z celého obratu za alkohol, kým počas roka je to približne 60 %. V porovnaní s českými susedmi má u nás tvrdý alkohol vyššie zastúpenie počas roka aj v poslednom mesiaci roka – kým v Českej republike je v obrate na prvom mieste v priebehu roka aj v decembri pivo, u nás je pivo v oboch prípadoch až na druhom mieste po tvrdom alkohole.
Podľa prieskumu Nielsen Admosphere je u Slovákov najčastejším dôvodom konzumácie alkoholu oslava alebo návšteva, čo deklaruje viac ako 80 % konzumentov. Takmer polovica si rada vypije vo voľnom čase strávenom s priateľmi a pätine alkohol jednoducho chutí a pijú ho pre jeho chuť. Necelá desatina si rada vypije po náročnom dni alebo si nalejú pohárik ku jedlu. A pokiaľ ide o konzumáciu alkoholu počas roka v porovnaní s vianočnými sviatkami, z prieskumu jednoznačne vyplynulo, že mnohí pijú alkohol len počas sviatkov - kým počas roka nepije 14 % Slovákov, cez Vianoce sú to len dve percentá.
Najviac posilňujú svoju pozíciu horké bylinné likéry, whisky, ale aj Tuzemák a likéry
Vodka ostáva najpopulárnejšou voľbou tvrdého alkoholu nielen počas roka, ale aj v decembri, kedy si ukrajuje približne štvrtinu z celkového koláča maloobchodných tržieb. Jej dôležitosť v poslednom mesiaci roka však z roka na rok výrazne klesá na úkor druhej najpopulárnejšej skupiny horkých bylinných likérov, ktoré, naopak, v decembri najviac zvyšujú svoj podiel. Ďalšími najpredávanejšími druhmi počas sviatkov sú konzumné liehoviny a borovička, ktoré tvoria viac ako desatinu z celkových tržieb, avšak pri lacnejších liehovinách sledujeme trend poklesu nielen celoročnej spotreby, ale aj odklon zákazníkov pred sviatkami.