Módny vyhľadávač Glami na základe interných dát vyhodnocuje trendy a zmeny v nákupnom správaní užívateľov. Rok 2021 na Slovensku možno z pohľadu módy označiť za „sezónu striedania“ niekoľkomesačného lockdownu s obdobím úplného otvorenia obchodov a spoločenského života.
Analýza Glami dát v segmente online nákupov módy poukazuje na silný trend návratu do normálneho života a stavu pred pandémiou. Tieto zistenia priniesli vyhodnotenia zaujímavých štatistík a tiež porovnanie rokov 2020 a 2021.
Slováci pri nákupe módy aj naďalej preferovali pohodlie
Módny vyhľadávač zverejnil zaujímavé fakty o nákupnom správaní Slovákov počas uplynulého roku. Na rozdiel od užívateľov v susednej Českej republike, vyhľadávanie kategórií domáceho oblečenia u nás aj naďalej rástlo výrazným tempom:
- oblečenie na spanie (+88 % v roku 2020, +69 % v roku 2021)
- župany (+135 % v roku 2020, +47 % v roku 2021)
- papuče (+210 % v roku 2020, +49 % v roku 2021)
- spodná bielizeň (+108 % v roku 2020, +35 % v roku 2021)
- teplákové súpravy s rastom +121 % v roku 2021 patria k najvyhľadávanejším výrazom minulého roka
Otváranie a uvoľňovanie opatrení spôsobilo nárast nákupov sezónneho oblečenia do exteriéru
Uvoľňovanie opatrení spôsobilo, že zákazníci sa prestali orientovať iba na domácu módu a začali vyhľadávať aj oblečenie na von. Potvrdzuje to aj nárast kategórií „choď von“, ako aj záujem o konkrétne kúsky, napríklad:
- kabáty a bundy (+42 % v roku 2021)
- nohavice (+40 % v roku 2021)
- šaty (-26 % v roku 2020, +49 % v roku 2021)
- kabelky (-2 % v roku 2020, +72 % v roku 2021)
Zdá sa, že Slovákov zaujali zimné aktivity, keďže takmer polovicu zo 40 najobľúbenejších produktov tvoria bundy a kabáty. Najobľúbenejším artiklom roku 2021 bol biely mestský kabát.
Ktorý bol najvyhľadávanejší kúsok roka 2021 na Slovensku?
- Trendy tielka (tzv. crop topy) nemohli minulý rok v šatníku Slovákov chýbať a stali sa tak najobľúbenejším hľadaným výrazom.
- Pohodlné čižmy boli ďalšou z najobľúbenejších kategórií produktov.
- Na popredných priečkach sa umiestnili aj biele tenisky.
- Dámske nohavicové kostýmy sú na vzostupe, rovnako ako široké nohavice pre ženy.
- Prekvapením sú šaty, ktoré sa vracajú a záujem o ne prekročil úroveň pred koronou! Najobľúbenejšie z nich boli v roku 2021 elegantné šaty na rôzne príležitosti a všetky udalosti, na ktoré sa po dlhom období lockdownu nedočkavo čakalo – išlo najmä o krátke čierne šaty a košeľové šaty.
- Na druhej strane bol zaznamenaný pokles vyhľadávania hitu minulého roka – mikinových šiat.
Na základe výsledkov štatistík si môžeme položiť otázku, či nám vyrastá nová generácia „koroniálov“? Oproti poklesu celkovej kategórie detí o -58 % v roku 2020, kategória dievčat vzrástla o 122 % a kategória chlapcov o 44 % v roku 2021.
Okrem vyhľadávania samotných produktov eviduje Galmi aj zmenu v zadávaní kľúčových slov. Zaujímavým je napríklad nárast vyhľadávania výrazu Sexi (+ 427 %) a Pánskej plus size módy (+ 187 %, nadmerné veľkosti).