Z MMA (Mixed Martial Arts, v preklade zmiešané bojové umenia) sa stal za posledné roky celosvetový fenomén. Najznámejšou svetovou organizáciou je UFC (Ultimate Fighting Championship), ktorá vznikla v USA v roku 1993 ako prvá organizácia, ktorá sa venovala skutočným bojovým športom v klietke.
Takmer skrachovanú organizáciu kúpil v roku 2001 Dana White a z UFC vytvoril reality šou Ultimate Fighter, značku číslo jeden vo svete. Jej väčšinoví majitelia – bratia Frank a Lorenzo Fertittovci – predali v roku 2016 svoj podiel skupine investorov za 4 miliardy dolárov.
Bratia Fertittovci do UFC vstúpili v roku 2001, keď ešte značka nič neznamenala. Na kúpu podielu ich presvedčil práve Dana White a ich investícia bola 2 milióny dolárov. Podľa Forbes má v súčasnosti UFC hodnotu 1,7 miliardy dolárov a v rebríčku športových značiek je na siedmom mieste.
„Celá vlna prešla postupne aj do nášho regiónu a pred pár rokmi u nás vznikla organizácia Oktagon MMA,“ hovorí Roman Krajniak, odborník na športový marketing.
Najväčšiu česko-slovenskú organizáciu Oktagon MMA založili a vlastnia Slovák Pavol Neruda a Čech Ondřej Novotný, komentátor zápasov UFC.
V roku 2016 mal ich prvý turnaj Oktagon návštevnosť okolo dvetisíc divákov, o rok neskôr to už bolo takmer päťtisíc divákov, minulý rok prišlo do pražskej O2 Arény 10 500 divákov a tento rok v novembri plánujú na zápas storočia predať vyše 19 000 vstupeniek.
Je to jediný šport, ktorý zaznamenal takýto enormný nárast za posledné roky. „Podľa môjho názoru už takéto megazápasy nepatria úplne do kategórie športových podujatí. Z hľadiska biznisu majú neuveriteľný potenciál a zaradil by som ich skôr do novej kategórie – športového šoubiznisu,“ myslí si Krajniak.
Tržby spoločnosti Neruda Production, ktorá zastrešuje organizáciu Oktagon MMA, boli v roku 2015 podľa Finstatu 4 591 eur a firma vykázala stratu. O dva roky neskôr, v roku 2017, už bola firma zisková a pripísala si obrat takmer pol milióna eur. V minulom roku jej príjmy vzrástli na takmer 740-tisíc eur a spoločnosť dosiahla zisk 80-tisíc eur.
Biznis model
Základnými zdrojmi tržieb pri bojových športoch sú podľa Krajniaka príjmy z predaja vstupeniek, z vysielacích práv, podpory sponzorov a z online modelu PPV (pay-per-view). V USA dosiahli tržby pri jednom zápase, kde proti sebe nastúpili slávni bojovníci Floyd Mayweather a Conor McGregor, 770 miliónov dolárov. Z tejto sumy si zápasníci podľa odhadov odniesli spolu 400 miliónov a UFC okolo 100 miliónov dolárov.
Hoci v celkových príjmoch tvorili nezanedbateľné podiely tržby z predaja vstupeniek, ktoré prekročili 55 miliónov dolárov (cena vstupenky bola od 500 do 10-tisíc dolárov), a 100-miliónový príjem z predaja vysielacích práv, najväčším zdrojom príjmov (a ziskov) bolo online vysielanie prostredníctvom modelu PPV. Tieto tržby sa vyšplhali až na 580 miliónov dolárov, pričom diváci boli ochotní zaplatiť za pozeranie zápasu na internete od 25 do 100 dolárov podľa teritória, kde ho sledovali.
Organizátori Oktagonu majú prepracovaný každý turnaj a jeho propagáciu do najmenších detailov.
Česko-slovenský Oktagon MMA spustil PPV prvýkrát na jar tohto roka a diváci mohli sledovať cez túto online platformu posledné tri turnaje. Cena za livestream je v predpredaji za necelých 7 eur a v deň turnaja 9,99 eura. Až 70 percent predaných prenosov sa pritom predá za vyššiu cenu v deň turnaja.
Podľa Nerudu by mali tržby z PPV už tento rok prekonať príjmy z predaja vysielacích práv televíziám. Zápasy vysiela na Slovensku TV JOJ (na svojej stanici Plus), v Česku je to O2 TV Sport.
Divácky atraktívny produkt
„V poslednom období sme zaznamenali neuveriteľný záujem o bojové športy. Sledovanosť dosahuje podobné čísla ako futbalové alebo hokejové zápasy,“ uviedol Marek Kindernay, výkonný riaditeľ O2 TV Sport. V tomto roku prinesie televízia 60 priamych prenosov.
„Už od septembra budeme vysielať ďalšiu sériu Výzvy Oktagon MMA, ktorá po projektoch X a Y prinesie veľmi zaujímavé zmeny v zapojení ženských bojovníčok. Zároveň, po úspechu jarných LIVE zápasov, prinesieme Live z pražskej Štvanice aj koncoročný, s veľkým očakávaním prijímaný fight z pražskej O2 Arény, v ktorom sa postavia proti sebe Vémola s Véghom,“ uviedol Roman Neuschl, riaditeľ Úseku nových médií JOJ Group.
Oktagon MMA pripravuje aj československú reality šou Oktagon Výzva s profesionálnymi bojovníkmi, Projekt X, ktorý mapuje cestu obyčajných ľudí až do klietky, a jeho ženskú verziu Projekt Y, a tiež Oktagon Magazín mapujúci scénu bojových športov a talkshow Oktagon Majk.
Zápas storočia
V novembri tohto roka prinesie Oktagon MMA československý zápas storočia. V klietke sa v hlavnom zápase večera stretnú dvaja legendárni bojovníci – Slovák Attila Végh a Čech Karlos Vémola.
Záujem o vstupenky do pražskej O2 Arény je už teraz enormný, ich cena sa pohybuje od 39 eur až po 195 eur. Cena VIP vstupeniek za najlukratívnejšie miesta okolo ringu sa začína od 390 eur až po prémiové All In balíčky za 1 370 eur. Organizátori plánujú predať 19 600 vstupeniek, čo by bola historicky najvyššia návštevnosť O2 Arény.
Boj v klietke si na konci minulého roka vyskúšal aj Rytmus, ktorý sa postavil proti raperovi Marpovi. Hoci Rytmus zápas prehral, galavečer v pražskej aréne sledovalo viac ako 17-tisíc ľudí.
Organizátori Oktagonu majú prepracovaný každý turnaj a jeho propagáciu do najmenších detailov. „Za pár rokov vybudovali z Oktagonu taký divácky atraktívny produkt, že dokážu vypredať najväčšie haly v Česku a na Slovensku. Keď si pozriete prvý turnaj a ten posledný, tak vidíte, ako sa za tri-štyri roky dokázali profesionálne posunúť v produkcii a prezentácii celej šou. Je to, ako keby ste porovnávali Trabant a Mercedes,“ konštatuje Krajniak.
Popularizácii tohto športu, ale aj samotných športovcov a značiek výrazne pomáhajú aj sociálne siete. Organizácia Oktagon MMA má viac ako 220-tisíc fanúšikov na sociálnych sieťach a YouTube, kde mali videá len za rok 2018 vyše 30 miliónov zhliadnutí.
Samotní zápasníci sa stali vo svojej komunite celebritami. „Attila Végh (najväčšia hviezda MMA na Slovensku a jeden z bojovníkov v zápase storočia, pozn. red.) bol pred tromi rokmi neznámy človek. Na sociálnych sieťach nemal ani profil a dnes ho na Instagrame sleduje 126-tisíc ľudí,“ približuje Krajniak.
„Napríklad Conor McGregor z Írska, ktorý je najväčším a najpopulárnejším bojovníkom na svete, investoval do vlastnej značky whisky, ktorú propaguje na svojich sociálnych sieťach. Len na Instagrame má 31,3 milióna sledovateľov. Na whisky už zarába viac peňazí ako za turnaje,“ dodáva odborník na športový marketing.
Značky na vlne záujmu
Na popularite MMA vyrástli aj značky športového oblečenia. Na Slovensku dominuje značka TWINZZ SK, ktorá sa rozbiehala len pred dvomi rokmi s obratom 38-tisíc eur. „Malá značka so šiltovkami a s tričkami sa za dva roky spopularizovala tak, že ju nosia všetci zápasníci MMA,“ vraví Krajniak. Minulý rok už podľa Finstatu zarobila 365-tisíc eur a na Instagrame má takmer 63-tisíc fanúšikov.
Ďalšou slovenskou značkou, ktorá sa však zameriava na kategóriu fitnes a kulturistiku, je NEBBIA. Na Instagrame má 156-tisíc sledovateľov a jej obrat vzrástol zo 190-tisíc eur v roku 2013 na 3,8 milióna eur za minulý rok. Obidve spomenuté značky si svoje postavenie a podiel na trhu vybudovali zacielením na svoju veľmi špecifickú, no silnú komunitu.
Oktagon MMA podporujú aj známe značky ako Kia, Xiaomi či Krušovice. Organizáciu od jej vzniku podporuje aj najväčšia slovenská outdoorová spoločnosť Bigmedia. „Všetko sa to začalo menšou reklamnou kampaňou pre prvú Oktagon Výzvu,“ hovorí šéf spoločnosti János Gaál. Zo začiatku sa začala vzájomná spolupráca sponzorovaním športovcov, ktorí nemali dostatočné finančné prostriedky na prípravy a kempy.
„Tento šport ma postupom času natoľko zaujal, že som začal v OFA (Octagon Fighting Academy) zľahka pravidelne trénovať aj so svojimi synmi. V súčasnosti už máme na každom Oktagon podujatí svoj Big-Media Premium Team z našich sponzorovaných bojovníkov,“ dodáva. Partnerom budú aj v novembrovom zápase storočia v pražskej O2 Aréne.
„Sponzoring nám prináša pridanú hodnotu v ešte väčšom poznaní značky. Hodnotíme to na základe veľkého záujmu obchodných partnerov nielen zo Slovenska, ale aj z Česka, ktorí pred každým Oktagon podujatím prejavujú veľký záujem o to, aby boli súčasťou a prežili tento športový zážitok spolu s nami,“ zhodnotil spoluprácu Gaál.
Niektoré značky alebo firmy sa, naopak, nebudú s bojovými športmi nikdy spájať. „Je tam násilie, je tam krv, čo sú hodnoty, ktoré väčšinou tradičné značky nevyznávajú. Sú však značky, ktoré tam vidia svoju cieľovú skupinu, a pre tie je to veľmi dobrá marketingová príležitosť,“ uzatvára Krajniak.
Čo je MMA
MMA patrí medzi najtvrdšie športy na svete. Na boj využíva techniky rôznych bojových umení a štýlov, ako napríklad box, karate, jiu-jitsu či džuda. Zápasí sa v ringu v tvare osemuholníka – oktagonu, ohraničenom klietkou, ktorá slúži na ochranu zápasníkov, aby nevypadli pri boji z ringu. Jeden zápas má tri kolá, každé s dĺžkou 5 minút. Na bojovníkov sú kladené také extrémne nároky na fyzickú silu a kondíciu ako pri žiadnom inom kontaktnom športe, čo je pre divákov príťažlivé. V Česku a na Slovensku je najväčšou organizáciou Oktagon MMA. Zápasy MMA a Oktagon Výzvu, jedinú reality šou s profesionálnymi bojovníkmi u nás, pripravuje podľa vzoru americkej UFC.
Článok bol publikovaný v júlovom vydaní magazínu Stratégie, ktorý je práve v predaji. Dopĺňa ho aj rozhovor s Pavlom Nerudom, jedným zo zakladateľov a majiteľov česko-slovenskej organizácie Oktagon MMA.