Poznáme ho ako moderátora, zabávača a herca a najnovšie sa nám prihovára aj s radami, ako môže byť Slovensko čistejšie aj bez vláčenia plastových fliaš z obchodu a späť do automatu. Juraj „Šoko“ Tabaček sa stal ambasádorom iniciatívy „Slovensko uvažuje“ a jeho video „Ako okamžite pomôcť slovenskej prírode?“ dosiahlo za pár dní takmer milión videní.
Juraj Tabaček sa stal tvárou kampane Hurá, Slovensko uvažuje!, ktorá poukazuje aj na iné možnosti znižovania odpadu z jednorazových plastových fliaš, než je zálohovanie. Hoci zabávač doteraz výrazne so žiadnou iniciatívou ani značkou nespolupracoval, svoje rozhodnutie teraz zmenil a upísal sa spoločnosti SodaStream.
„Prírodu si totiž veľmi vážim – príroda neklame, ukazuje nám, ako sa k nej správame a dáva nám možnosť stretnúť samých seba. Keď ma oslovili zástupcovia SodaStream Slovensko, že prichádzajú s alternatívou k zálohovaniu, ktorá je pre prírodu ešte prínosnejšia, bol som rozhodnutý okamžite,“ zdôvodňuje svoje rozhodnutie. Popularita influencera sa značke vyplatila. Video v teleshoppingovom štýle má už za pár dní 950-tisíc zhliadnutí.
Šoko podľa vlastných vyjadrení používa SodaStream už viac než päť rokov: „Mám ho doma, na chalupe, kúpil som ho deťom aj mame, keď som si uvedomil že kvôli svojej obľúbenej sýtenej vode musí absolvovať celkom náročný proces: ísť do obchodu, priniesť fľaše domov, poukladať, potom ich separovať. Vtedy sa ešte o zálohovaní nehovorilo; dnes si treba k týmto činnostiam pripočítať aj skladovanie PET fliaš a plechoviek a ich nosenie do automatu. Takže keď prišla ponuka na spoluprácu, vedel som, do čoho idem.“
Zálohovať, alebo nepoužívať?
Kampaň SodaStreamu sa pripája ku kampani Slovensko zálohuje, ktorú reprezentujú štyri známe tváre: moderátori Adela Vinczeová a Matej „Sajfa“ Cifra, herečka Kristína Tormová a komik Fero Joke. Jej leitmotívom je, že všetko sa začína pri jednotlivcovi, ktorý sa rozhodne niečo zmeniť.
Kampaň so Šokom však zároveň hovorí, že lepšie je PET fľaše vôbec nepoužívať. Ako je to teda? Zálohovať, alebo nepoužívať? „Nenabádame ľudí na „buď – alebo“. Chceme, aby začali uvažovať nad celým reťazcom, než sa plastová fľaša vyrobí, naplní, prepraví do obchodu, z obchodu k zákazníkom, potom späť do obchodu na recykláciu, odtiaľ do recyklačného centra, z neho k spracovateľovi a napokon späť k výrobcovi nápojov. V každom kroku sa spotrebúvajú cenné zdroje a svoj odpad môžeme výrazne zredukovať,“ vysvetľuje Šoko s tým, že hoci SodaStream používa aj plastové fľaše, tie sú, na rozdiel od jednorazových, určené na viacročné používanie.
Cieľom kampane nemá byť zľahčovanie dôležitosti zálohovanie plastových fliaš. „Naopak. Zálohovanie rieši problém existujúceho odpadu a jednoznačne patrí medzi najlepšie riešenia, ktoré znížia objem nežiadúcich plastov v prírode. No najlepším riešením stále zostáva odpad v podobe jednorazových plastov nevytvárať. Hlavnou pointou kampane Slovensko uvažuje je motivovať ľudí zredukovať odpad na minimum,“ dodáva Šoko.