Odľahčený formát otázok pre talenty z našej brandže už poznáte. A určite aj Jaroslava Vígha, Creative Directora z MUW Saatchi & Saatchi, ktorý v slovenskej reklame pôsobí päť rokov.
Začínal v Zaraguze, kde sa staral o komunikáciu značiek Kofola, Semtex, Popradská káva či Slovenská sporiteľňa a stál pri takmer všetkých úspešných kampaniach agentúry z posledných rokov. V MUW Saatchi & Saatchi pôsobí od januára 2019 a vedie tím ČSOB. Jaro je držiteľom vyše štyridsiatich domácich a zahraničných ocenení za kreativitu a efektivitu v reklame, vrátane zlatej a bronzovej EuroEffie, a až päťnásobným víťazom národného kola Young Lions. Zároveň je druhým kreatívcom zo Slovenska, ktorému sa podarilo uspieť aj vo svetovom kole najprestížnejšieho festivalu reklamy Cannes Young Lions, kde v roku 2017 vyhral bronzovú medailu v kategórii Film.
Aká je najlepšia rada, akú ste dostali? A od koho?
Rasťo Uličný mi pred pár mesiacmi povedal peknú vetu, ktorej skutočný význam som pochopil, až keď som začal headhuntovať kreatívcov do agentúry: Vyberaj si ľudí, v ktorých vidíš seba.
Čoho ste sa museli vzdať, aby ste mohli robiť to, čo robíte?
Nemám pocit, že som sa musel niečo vzdať. Opak je pravdou. Reklama mi dala tak veľa, že cítim povinnosť jej to stále splácať.
Čo najdôležitejšie ste si naplánovali na tento rok?
Vždy zabudnem zhasnúť svetlo v šatníku. Hádam sa to už tento rok naučím.
Ktorý z vašich snov ešte chcete dosiahnuť?
Chcem splatiť hypotéku.
Čo vás najviac motivuje?
Tri veci: keď o vás niekto pochybuje, úspechy druhých, a ten pocit, keď vidíte reklamu, o ktorej viete, že ste ju mali vymyslieť vy, ale nevymysleli ste ju. Tieto tri veci ma vždy brutálne nakopnú.
Akú radu by ste dali svojmu 18-ročnému ja?
Prestaň nosiť XXL oblečenie.
Najpoužívanejšia aplikácia v práci?
YouTube, Facebook, Instagram.
Najobľúbenejšia aplikácia celkovo?
YouTube, Facebook, Instagram.
Najlepšia práca na slovenskom trhu za posledné obdobie?
Úver na dane pre podnikateľov od Poštovej banky. Aktuálne a drzé – také veci mám rád.
Práca, na ktorú ste najviac hrdý?
Hrdosť je prisilné slovo, ale v súčasnosti mi najväčšiu radosť robia naše úspechy s ČSOB. Za 5 mesiacov v MUW Saatchi & Saatchi sa nám s tímom podarilo zamakať a banke, ktorá osem rokov nevyhrala žiadne kreatívne ocenenie, priniesť tri Zlaté klince a dva Bronzové klince za tri rôzne práce. Je to príjemné, ale netreba sa k tomu zbytočne vracať. Úspech treba potvrdiť ďalšou dobrou robotou.
Najlepšie komunikujúci zahraničný brand?
Jednoznačne Burger King. Absolútny vrchol kreativity, odvahy a originality. Ich „hackvertising“ prístup je dokonalou definíciou modernej reklamy. Príkladom hodným sledovania je tiež Pornhub, ktorý svojou komunikáciou a prácou s dátami dostal dovtedy tabuizovanú tému do mainstreamu. A potom klasiky ako Ikea, Hornbach, Volkswagen...
Najlepšie komunikujúci lokálny brand?
Baví ma komunikácia Poštovej banky. Z nezaujímavej a nudnej značky sa agentúre a klientovi podarilo vytvoriť zaujímavý brand, ktorý ma baví sledovať.
Koho v brandži najviac obdivujete?
Každého, kto to nerobí len preto, aby mal z čoho zaplatiť šeky, ale má pre reklamu vášeň, žije ňou, chce v nej byť najlepší a ustavične to niekam ďalej posúvať. Pár takých je, ale s poľutovaním musím skonštatovať – mohlo by ich byť viac.
Čím ste chceli byť odmalička?
Toto bude zvláštne vyznanie, ale najprv taxikárom. Neskôr novinárom, a potom „tým týpkom, čo vymýšľa reklamy.“
Od čoho ste závislý?
Od cestovania a spoznávania nových miest. Je mi jedno, či sa za novými vnemami musím vybrať na druhý koniec kontinentu, alebo len pár kilometrov od nášho hlavného mesta, musí to byť skrátka niečo nové, nepoznané. A ešte som závislý od cestovín svojej priateľky. Ona je najlepší Talian na Krížnej!
Aké Slovensko si želáte?
Také, v ktorom je školstvo najdôležitejšou témou a učiteľ najlepšie zaplateným pracovníkom. Ak by boli v školstve peniaze, prilákalo by kvalitnejších ľudí, ktorí by ďalej vychovávali kvalitné deti. Priemerné školstvo bude produkovať väčšinou priemerných študentov, a to je katastrofa. Iba vďaka dobrej výchove budeme mať kvalitné, smart a pekné veci na všetkých úrovniach života a vo všetkom – v architektúre, v zdravotníctve, vo vede, v gastronómii, či v kultúre.
Rozhovor vyšiel v printovom vydaní júnových Stratégií.