Hokejové majstrovstvá sú síce za nami, ale v májových Stratégiách sme sa pozreli na najdôležitejšie dáta týkajúce sa hokeja. Naposledy sa MS v hokeji konali na Slovensku v roku 2011 a podľa štúdie Ekonomickej univerzity v Bratislave priniesli len hlavnému mestu takmer jedenásť miliónov eur, pričom najväčšia časť výdavkov návštevníkov MS sa minula v hoteloch či reštauráciách.
Podľa Slovenskej sporiteľne a štúdie Ekonomickej fakulty Technickej univerzity v Košiciach priniesli tieto majstrovstvá Košiciam takmer 5 miliónov eur. Táto suma zahŕňa všetky výdavky návštevníkov okrem výdavkov na vstupenky na zápasy. Hokejový šampionát si pozrelo viac ako 400- tisíc divákov, z toho 291 227 v Bratislave a 115 477 v Košiciach. Rekordérom je v prípade návštevnosti svetový šampionát v Prahe a Ostrave v roku 2004, kam zavítalo 552 097 divákov.
„Celková hodnota globálneho športového priemyslu dosahuje viac ako 500 miliárd eur, pričom zhruba 43 percent z toho ukrajuje futbal a jedným z najvýnosnejších športov je aj hokej,“ dodáva Lenka Buchláková, analytička Slovenskej sporiteľne.
Hokej je na Slovensku fenomén
V globálnom meradle je najpopulárnejším športom futbal, nasledovaný basketbalom a atletikou (Zdroj: Nielsen Sports, 2018). Futbal je síce dominantný aj na Slovensku, ale naším špecifikom a tiež špecifikom našich susedov Čechov je veľká popularita hokeja. Len pre zaujímavosť, v Holandsku je to zase rýchlokorčuľovanie.
Ako povedal Vladimír Janček, šéf marketingu Slovenského zväzu ľadového hokeja (SZĽH) a člen organizačného výboru MS v hokeji 2019, štandardne sa o hokej zaujíma približne 30 percent Slovákov, no počas svetových šampionátov sa toto číslo dokáže vyšplhať na hodnotu niekde medzi 70 a 80 percent.
„Slovensko je v tomto ohľade fenomén, ktorý je historicky daný a môžu za to určite úspechy, ktoré slovenskí hráči v hokeji dosahujú. Je to rýchlejší a dynamickejší šport ako futbal, ktorý neláka len fanúšikov mužov, ale čoraz viac aj ženy. Ako vyplýva z prieskumu agentúry 2muse, z hľadiska segmentácie fanúšikov možno povedať, že kým pri futbale tvoria 80 percent fanúšikov muži a 20 percent ženy, tak v hokeji je to už pomer 60:40,“ dodáva Martin Kohút, prezident SZĽH.
Obľubu športov ovplyvňuje úspech športovcov
Podľa prieskumu Median SK popri hokeji a futbale sa čoraz viac populárnym stávajú individuálne športy, ako napríklad cyklistika. Za to, samozrejme, vďačíme hlavne Petrovi Saganovi, ktorý nielen priláka fanúšikov k obrazovkám, ale je motivátorom pre športové aktivity samotných Slovákov, čo sa podpisuje aj pod predaj bicyklov, ktorý na Slovensku jednoznačne stúpa. Nasleduje zjazd a slalom, čo je opäť netradičné poradie, vzhľadom na celosvetový trend.
Roman Krajniak, odborník na športový marketing, dodáva ešte jeden fenomén, ktorý na Slovensku zažíva boom z hľadiska marketingu a návštevnosti. „MMA organizácia Octagon, česko-slovenská organizácia zmiešaného bojového umenia, má v našich končinách momentálne veľký marketingový potenciál. Veď ktorému športu sa bez problémov podarí vypredať O2 arénu v Prahe? Je to podľa mňa jeden z najrýchlejšie rastúcich športov v našich končinách.“
Reklamné príjmy narastú o 50 percent
Šport je pre televízie obsahom, ktorý im prináša nadštandardnú sledovanosť, a práve hokej je najsilnejším lákadlom pre divákov. Športové prenosy zápasov našej hokejovej reprezentácie na majstrovstvách sveta patria k najsledovanejším programom celého roka. Exkluzívne televízne, rozhlasové a internetové práva na hokejové šampionáty má až do roku 2023 RTVS, zaplatila za ne v roku 2015 Pragosportu 9 miliónov eur. Súčasťou zmluvy sú aj práva na ďalších trinásť podujatí.
Hoci boj o vysielacie práva na jednej strane zvyšuje cenu licencií, na druhej strane vytvára vysielateľom dostatok priestoru na príjmy z reklamy a zo sponzoringu. „Športové podujatia sú zastúpené 30-percentným podielom na celkových komerčných výnosoch RTVS za rok,“ uviedol Igor Slanina, riaditeľ a konateľ Media RTVS, dcérskej spoločnosti RTVS, ktorá je exkluzívnym predajcom vysielacieho priestoru.
Minuloročné majstrovstvá priniesli RTVS príjmy z reklamy a zo sponzoringu vo výške 800-tisíc eur, čo predstavovalo 16 percent z celkových plánovaných príjmov z reklamy za rok 2018. V tomto roku sme usporiadateľskou krajinou a RTVS očakáva nárast o 45 až 50 percent. „Celkové príjmy by tak mali dosiahnuť 1,3 milióna eur,“ uvádza Igor Slanina.
Spoločnosť Kantar poskytla Stratégiám sumu, ktorú investovali značky a spoločnosti do komunikácie v súvislosti s MS a v posolstvách spomenuli blížiace sa majstrovstvá. Jej výška je (údaj sa vzťahuje na komunikáciu do 20. 5.) na úrovni 24 miliónov eur. Ide o cenníkové ceny, takže reálne výdavky sú približne o tretinu nižšie.
K najväčším podporovateľom hokeja na Slovensku patria: Škoda, Orange, Kaufland, Coca-Cola, Pilsner Urquell a Nay. V májových Stratégiách sa o téme hokeja z pohľadu marketingu a zaujímavých dát dozviete viac.
Kreatívne uchopila dáta o hokeji agentúra Starmedia Co., v rámci svojho Data Science tímu. Spracovaním štatistík takto poukázala na fakt, že dátové výstupy sa dajú uchopiť viacerými spôsobmi a tu je výsledok: