Americký technologický gigant Google zo skupiny Alphabet investoval vlani do lobingu vo Washingtone rekordných 21 miliónov dolárov. Len za posledné tri mesiace na tieto účely vynaložila 4,9 milióna dolárov. Za rok 2018 tak pokoril predchádzajúci rekord 18 miliónov dolárov z roku 2017. Uviedla to firma v správe pre úrad predsedu amerického Senátu. Agentúra Bloomberg dáva vyššie výdavky za presviedčanie politikov do súvislosti so zvýšenou intenzitou vyšetrovanie veľkých technologických firiem.
To platí aj pre Facebook, ktorý výdavky na lobovanie zvýšil na rekord, a to z 11,5 milióna dolárov v roku 2017 na takmer 13 miliónov dolárov vlani. Len za posledný štvrťrok 2018 to bolo 2,83 milióna dolárov.
Sektor má podľa Bloombergu na presadzovanie svojich záujmov dobré dôvody. Čelia množstvu vyšetrovaní kvôli porušovaniu súkromia a tiež zisteniu, že Rusko údajne využívalo sociálne médiá na ovplyvňovanie prezidentských volieb v roku 2016. Kritika tiež tvrdí, že technologické firmy vyrástli do príliš veľkých a príliš mocných subjektov.
Google loboval za širokú škálu tém. V jeho vyjadrení sa spomína okrem iného súkromie, bezpečnosť dát, protimonopolné opatrenia, dane, obchod, umelá inteligencia, cloudové služby, užívanie opiátov, prisťahovalectvo. Z tohto zoznamu je zrejmé, ako neoddeliteľnými sa jej služby stali pre americké životy a ekonomiku, píše Bloomberg.
Obdobne sa v správe zmieňuje Facebooku lobing, najmä v otázkach kybernetickej bezpečnosti, súkromia, vládneho dohľadu alebo prisťahovalectva.
Internetový predajca Amazon zvýšil vlani výdavky na lobing na takisto rekordných 14,2 milióna dolárov z 12,8 milióna v roku 2017, pričom len v štvrtom kvartáli to bolo 3,7 milióna dolárov. Amazon síce v USA nie je pod takou paľbou kritiky ako Google a Facebook, vytýka sa mu ale, že poštovému úradu platia za zásielky príliš nízke ceny.