Celosvetovo známa značka Nike oslavuje 30. výročie vzniku ikonického claimu Just Do It. Pri tejto príležitosti predstavila novú kampaň, ktorej tvárou je hráč amerického futbalu Colin Kaepernick.
Nová tvár reklamnej kampane nie je úplné neviniatko bez názoru. Colin ho prejavil pred dvomi rokmi, keď na protest proti rasovej diskriminácii počas znenia štátnej hymny pokľakol. Bývalý hráč sanfranciského klubu odmietol v roku 2016 povstať pred prípravným zápasom novej sezóny Národnej futbalovej ligy (NFL). Vzbudil vtedy viacero protestov proti policajnému násiliu na černochoch.
Ku Kaepernickovi sa vtedy pridali viacerí športovci. Všetkých priaznivcov tohto názoru ostro kritizoval v tom čase kandidát na prezidenta Donald Trump.
Believe in something, even if it means sacrificing everything. #JustDoIt pic.twitter.com/SRWkMIDdaO
— Colin Kaepernick (@Kaepernick7) 3. septembra 2018
Okrem hráča amerického futbalu sú tvárami Nike aj športové hviezdy ako tenistka Serena Williams a basketbalista LeBron James. Reklamy vyjadrujú podporu Colinovi so slovami: „Ver v niečo, aj keď to znamená obetovať všetko.“
Especially proud to be a part of the Nike family today. #justdoit pic.twitter.com/GAZtkAIwbk
— Serena Williams (@serenawilliams) 4. septembra 2018
Kampaň okamžite po predstavení nového ambasádora polarizovala verejnosť. Fanúšikovia Colina výročie oslavujú a naopak tí, ktorí jeho správanie neuznávajú, sa búria a ničia svoje Nike oblečenie. Na sociálnych sieťach sa šíria nesúhlasné reakcie #BoycottNike a #JustBurnIt. Zareagovali aj akcie značky, ktoré v utorok klesli približne o dve percentá.
Gino Fisanotti, predstaviteľ značky Nike, sa ku kauze o novej reklamnej kampani vyjadril, že považuje Colina za „jedného z najinšpiratívnejších športovcov, ktorý využil silu športu aby pomohol posunúť svet dopredu.“