Hoci aj Veľkú Britániu sužujú horúčavy a Vianoce sú ešte ďaleko, predajňa reťazca Tesco v anglickom meste Bristol už ponúka vianočné cukrovinky. A krčma v meste Filton má dokonca, od 2. augusta, už aj vianočný stromček.
Opýtali sme sa preto zástupcov obchodných reťazcov na Slovensku, kedy začnú s predajom vianočných ozdôb, cukroviniek či doplnkov. Kedy je podľa nich ten správny čas?
Tomáš Bezák, Vedúci úseku komunikácie Lidl SR:
Sortiment súvisiaci so sviatočným obdobím zaraďujeme do predaja postupne, s predstihom niekoľkých týždňov, rozhodne nie mnohých mesiacov.
Naši zákazníci zároveň vedia, že počas týždňov bezprostredne predchádzajúcim Vianociam či Veľkej noci im ponúkame prémiové produkty v rámci tematických „Deluxe týždňov".Eva Čekovská, Communication Coordinator TESCO STORES SR:
Vianoce sú pre všetkých obchodníkov najvýznamnejšou sezónou. Na základe našich skúseností zákazníci viac nakupujú už od novembra, pričom tzv. „nákupná horúčka“ vrcholí v priebehu decembra až do Štedrého dňa.
Nakupovanie darčekov začínajú mnohí riešiť v predstihu, a to od októbra, avšak najväčší záujem zákazníkov je o špeciálne ponuky, ktoré prebiehajú počas novembra a decembra na sortiment hračiek, kozmetických balíčkov, oblečenia našej značky F&F pre ženy, mužov i deti, či zimné dekorácie.
Aj v Tesco obchodoch sa v predvianočnom období sústredí viac zákazníkov ako počas bežných dní. Najrušenejšie dni bývajú štandardne piatky, soboty a nedele. Zákazníci si pred Vianocami radi doprajú kvalitnejšie a exkluzívnejšie výrobky.
Anna Buzinkay, Marketing and PR director Terno:
Tovar naskladňujeme priebežne od októbra. Zákazníci nájdu prvé vianočné položky v regáloch v druhej polovici októbra, kompletný sortiment vianočných cukroviniek od prvého novembra a kozmetiku či dekorácie približne v polovici novembra.
Pokiaľ ide o ideálny čas na začiatok vianočného predaja, rozlišujeme dve kategórie – pri cukrovinkách hovoríme o novembri; v prípade kozmetiky a dekorácií o prelome novembra a decembra.
Lucia Langová, vedúca úseku firemnej komunikácie a hovorkyňa Kaufland:
Už od nášho vstupu na slovenský trh začíname s predajom vianočných cukroviniek na konci septembra. Ponuka je určená zákazníkom, ktorí uprednostňujú skoršiu prípravu na sviatky a chcú sa vyhnúť zhonu v predvianočnom čase. Stretáva sa s dobrou odozvou, preto ju i každoročne opakujeme. Chápeme, že po teplotách nad 30 stupňov sú vianočné cukrovinky pre niekoho schladením, avšak Vianoce sú už o tri mesiace na to, či sa nám to páči alebo nie. Ľudia si bežne kupujú letné first minute dovolenky už v decembri alebo nové lyže v lete, dalo by sa teda povedať, že naša ponuka prichádza v porovnaní s týmito termínmi relatívne neskoro.Denisa Pernicová, marketingová riaditeľka BILLA:
Zaradeniu vianočného sortimentu predchádza komunikácia s našimi zákazníkmi, keď si vyžiadajú tovar skôr, vychádzame mu v ústrety. Samozrejme pri plánovaní predaja sa riadime nákupnými zvyklosťami na našom trhu a analyzujeme správanie počas minulých rokov. Retailové spoločnosti obvykle zaraďujú vianočný sortiment do svojej ponuky v druhej polovici októbra.