Jaroslav Vígh (na obrázku vľavo) spolu s Lukášom Bandy Kristom (na obrázku vpravo) v národnom kole súťaže Young Lions vyhrali v kategórii Film prvé miesto. To im prinieslo postup do medzinárodného kola v Cannes. Zatiaľ čo pre Jaroslava to nebola prvá skúsenosť, minulý rok vyhral na rovnakej súťaži bronz, pre Lukáša išlo vôbec o prvé stretnutie s Cannes ako takým. Oboch sme sa spýtali, ako sa im v Cannes darilo.
Súťažili ste v kategórii Film, aké bolo vaše zadanie?
J.V.: Naším klientom bola nezisková organizácia Global Citizen, ktorej cieľom je bojovať proti rôznym neprávostiam na tomto svete. Medzi ne patrí aj genderová nerovnosť. Zhodou okolností to bola aj téma, ktorú sme mali v národnom kole. A priznám sa, dúfali sme, že ju nedostaneme. Za posledný mesiac sme totiž pracovali na nej už trikrát. Vždy sme sa snažili pozrieť na tento problém inak. V Cannes sme si vybrali dramatickejší pohľad. Chceli sme urobiť niečo mrazivejšie, temnejšie a vôbec nie pozitívne. Špeciálne sme sa zamerali na „sobáše detí“, ktoré sa v briefe aj často spomínali. Ale keď som videl víťazné práce, pochopil som, že keby sme urobili podobné video ako na Slovensku, možno by sme mali väčšiu šancu vyhrať.
Myslíte si, že vám téma ublížila?
J.V.: Tak, nechceli sme túto tému, ale opäť - nemôžeme sa na to vyhovárať. Aj doma predsa robíme na zadaniach jedného klienta niekoľko rokov a nemôže sa stať, že o dva mesiace nebudeme mať pre neho nápady.
L.K.: Priznávam, nechceli sme túto tému, pretože sme cítili, že už stačilo a modlili sme sa za nejaké plasty v oceánoch (smiech). Celkom by nám to vyhovovalo. Jednak preto, že sme nad takouto témou ešte neuvažovali a je tu aj more, mal by som kde točiť. (Smiech)
Predstavte nám video, ktoré ste vytvorili.
J.V.: V prvom rade treba povedať, že v našom filme si nezahral žiadny človek. Tentoraz sme si vystačili s jedným stolom, na ktorom bolo množstvo darčekov, napríklad torta, knihy, rôzne farebné elementy, ktoré divákovi mali navodiť dojem, že sa pozerá na príjemnú narodeninovú oslavu malého dieťaťa. Postupne, ako odhaľujeme obsah stola, vidíme fotografiu starého pána, ktorého bozkáva mladé dievča. Záber sa posunie a zrazu vidíte kartičku s odkazom „Just Married“. To, na čo sme sa pozerali celý čas, nebol narodeninový stôl, ale stôl plný darov pre nevestu, ktorá je vlastne dieťaťom.
Toto video žiaľ nepresvedčilo porotu. Ako hodnotíte práce konkurencie, ktorá obsadila prvé miesta?
J.V.: Musím povedať, že práce na prvých troch miestach boli naozaj veľmi silné a zvíťazili zaslúžene.
Koľko ste mali času na prácu?
J.V.: Pôvodne sme mali mať 48 hodín, avšak kvôli technickým problémom, (neprišli telefóny, pozn. red.) nám súťaž nielenže prehodili, ale aj skrátili. Mali sme nakoniec len 36 hodín, a za ten čas je to to najlepšie, čo nám napadlo. V každom prípade sa na to ale nemôžeme sťažovať, pretože všetci mali na súťaži rovnaké podmienky.
Po každej súťaži v jednotlivých kategóriách sme sa okrem víťazov dozvedeli aj názor poroty na ostatné práce, ktoré nevyhrali. Akú spätnú väzbu ste mali vy?
L.K.: To sme žiaľ nemali, aj kvôli už spomínanému posunu súťaže. Nestihlo sa to.
Napriek tomu, čo vám Cannes dalo?
L.K.: Jednoznačne skúsenosti. Viete, ja som pred polrokom nielenže nevedel, čo je Young Lions, ale nepoznal som ani len samotný festival reklamy v Cannes. Dostal som sa sem tak, že mi Jaro zavolal. Potreboval parťáka do tímu, ktorý by mu pomohol s videom. Moja filmárska duša by neprežila, keby som odmietol. Ale ani som nijako nedúfal, že by sme mohli vyhrať a ísť do Cannes, to už vôbec nie. Ja som taká flegmatická povaha, chcel som Jarovi pomôcť. Neznamená to ale, že keď som flegmatický, tak niečo odfláknem. Pre mňa bolo Cannes prevažne o skúsenostiach, za ktoré som vďačný.
J.V.: Ja som zasa ten súťaživý typ (smiech). Pre mňa je Cannes krásny moment, kedy sa človek môže porovnávať s najlepšími. Vyhrať národné kolo je veľmi dobrý pocit a vôbec ho týmto nechcem nejako degradovať, ale tá pravá súťaž sa začína až v Cannes. Môžete vyhrať národné kolo, ale o rok si na to nikto nespomenie. Vyhral som ho trikrát, hovorím z vlastných skúseností. Celé je to o tomto momente v Cannes, kde treba uspieť medzi najlepšími z celého sveta. Minulý rok napríklad proti nám súťažil tím z USA, v ktorom boli tí istí ľudia, čo robili na kampani Fearless girl. To je na tom festivale krásne – možnosť súťažiť s tými najlepšími.
L.K.: Keď sme s Jarom sedeli na briefe, tak som mu povedal, že je to super pocit byť medzi víťazmi v jednotlivých krajinách.
Čo vás zaujalo najviac v Cannes? Práca, prednáška, je to na vás.
J.V.: Vybrať jednu vec je veľmi ťažké. Je úžasné, že sa tu človek celý týždeň stretáva s kvalitou. Kedy si to môžete povedať? Nech už ide o akýkoľvek odbor. Dennodenne sa na vás valí priemer, šeď, a tu človek vidí iba kvalitné veci. To je na Cannes super.
L.K.: Ja som ten, ktorý pred niekoľkými dňami nevedel ani to, kto je to David Droga. A zrazu som bol v Cannes, obklopený tým najlepším v reklame. Beriem to ako veľkú príležitosť. Nemusím si namáčať nožičky, ale môžem teraz rovno skočiť do mora.
Jaro, vy ste už niekoľko rád dávali rady ohľadne súťaže Young Lions, predsa sa spýtam znova. Čo odporúčate kolegom do budúceho roka?
J.V.: To isté čo minulý rok. Ak je reč o kategórii Film, tak nešetriť na vašej snímke, nebáť sa nakúpiť rekvizity. A vo všeobecnosti - pozerať si víťazné práce. Porovnávať sa. Pýtať sa sám seba: urobil som to lepšie ako druhí? Vtedy budete mať šancu uspieť.
Dvojica v kategórii Film v súťaži Young Lions reprezentovala Slovensko aj vďaka podpore Nadácie VÚB Banky.
Pozrite si víťazné videá Young Lions 2018:
Zlato v kategórii Film pre Dánsko:
Striebro v kategórii Film pre Nórsko:
Bronz v kategórii Film pre Rusko: