Penny ako prvý český reťazec ponúka potraviny obsahujúce hmyz. V regáloch nájdu zákazníci zatiaľ jediný produkt – chlieb s rozomletými cvrčkami českého výrobcu Sens Food. Chlieb s desaťpercentným podielom cvrčej múky sa predáva za 49,9 českých korún. Vita chlieb obsahuje okolo 198 cvrčkov a má, v porovnaním s tradičným pečivom, viac vlákniny a bielkovín. Informoval o tom portál iDnes.cz.
„Cvrčky a hmyz sú potravinou budúcnosti. Chlieb vyrobený s podielom cvrčkov je výrazne výživnejší a viac zasýti. Veríme, že si ho zákazníci obľúbia a nám sa tak bude naďalej dariť búrať mýty, že hmyz sa jesť nedá,“ povedal Radek Hušek, spoluzakladateľ spoločnosti Sens Food, ktorá sortiment do Penny dodáva. Z oslovených konkurenčných reťazcov o uvedení takýchto výrobkov zatiaľ neuvažuje žiadny.
Firma Sens už rok vyrába tiež fitness a proteínové tyčinky z cvrčej múky. Tie sa presadzujú v posilňovniach, športových zariadeniach a predajniach so zdravou výživou aj za hranicami Českej republiky.
Aby mal výrobca dostatok kvalitnej cvrčej múky, založil v Thajsku automatizovanú priemyselnú farmu na chov cvrčkov. Tá je zatiaľ síce vo fáze testovania, ale ku koncu roka bude produkovať 3,5 tony cvrčej múky mesačne, čím sa stane najväčšou cvrčou farmou na svete. Zakladatelia Sens stavili tiež na zmenu legislatívy. V Česku totiž začala platiť legislatívy s názvom Potraviny nového typu, ktorá výrazne zjednodušuje plošnú legalizáciu jednotlivých druhov hmyzu.
Stratégie oslovili samotných zakladateľov s otázkou, či plánujú vstup aj na slovenský trh. „Sens predáva prostredníctvom svojho e-shopu v celej EÚ, vrátane Slovenska. Produkty Sens sa tiež predávajú v niekoľkých kamenných obchodoch na Slovensku. Väčší vstup na trh, ktorý by zahŕňal väčší obchodný reťazec, v tejto chvíli neplánujeme,“ povedala Anežka Svobodová zo spoločnosti Sens Food.
V každom prípade však dodávame, že sedem z desiatich Slovákov by nikdy neochutnalo hmyz. Vyplýva to z prieskumu Slovenského národného panela, ktorý prebiehal v auguste 2017 na vzorke 512 respondentov reprezentujúcich internetovú populáciu. Aj do reštaurácii chodíme najradšej na národnú kuchyňu. Ako najobľúbenejšiu si ju vybralo 49 % respondentov. Každý piaty Slovák preferuje taliansku kuchyňu a 6 % volí českú kuchyňu.