Absolútnym víťazom a držiteľom titulu Mastercard Obchodník roka 2017 sa stal, rovnako ako v predošlých štyroch rokoch, Martinus. Bol ocenený aj v rámci sortimentnej kategórie ako Mastercard Obchodník s knihami 2017.
„V rámci súťaže Mastercard Obchodník roka oceňujeme slovenských obchodníkov a posudzujeme kvalitu ich ponuky, rozsah sortimentu alebo vzťahy so zákazníkmi. Kategórie ocenenia prechádzajú každý rok vývojom a jednou z tohoročných noviniek je kategória Millennials Obchodník roka. Víťazom sa stal obchodník, ktorý je populárny medzi generáciou Y, a zároveň ho mladí respondenti v porovnaní s ostatnými vnímajú odlišne. Stala sa ním spoločnosť New Yorker,“ povedal Josef Machala, Mastercard Rewards Program Leader. Ďalšou tohoročnou novinkou je rozdelenie odborovej kategórie Obchodník s odevmi a obuvou na dve samostatné kategórie. „O rastúcom záujme spotrebiteľov vyjadriť svoj názor a podporiť tak obľúbeného obchodníka svedčí počet hlasujúcich v kategórii Cena verejnosti. Tento rok sa do hlasovania zapojilo 111 442 ľudí, čo je o 31 tisíc viac ako vo vlaňajšom ročníku súťaže,“ dodal Josef Machala.
Celkový víťaz aj víťazi v jednotlivých sortimentných kategóriách boli určení na základe výsledkov rozsiahleho reprezentatívneho výskumu spoločnosti GfK Czech na vzorke 1 500 respondentov z celej Slovenskej republiky. Hodnotenými parametrami bolo spontánne menovanie predajne („top of mind“), počet nakupujúcich a miera ich vernosti predajni, dôvera zákazníkov a spokojnosť s vybranými parametrami (sortiment, kvalita, personál, služby, usporiadanie).
Víťazi jednotlivých kategórií Mastercard Obchodník roka 2017:
Obchodník s potravinami 2017
- Lidl Slovenská republika (vyhral vďaka vysokej úrovni spontánnej znalosti medzi zákazníkmi a ich lojalite)
- Kaufland
- Tesco
Obchodník s drogériou a parfumériou 2017
- dm drogerie markt (Zákazníci pozitívne hodnotili najmä splnenie svojich očakávaní pri nákupe.)
- TETA Drogerie
- 101 DROGERIE
Obchodník s odevmi 2017
- Reserved (Spoločnosť Reserved bola hodnotená v rámci sortimentnej skupiny najlepšie v parametroch ochota odporučiť predajňu, porovnanie s konkurenciou a splnenie očakávaní.)
- H&M
- Pepco
Obchodník s obuvou 2017
- DEICHMANN (DEICHMANN zvíťazil vďaka vysokej lojalite a dôvere zákazníkov)
- CCC
- Rieker
Obchodník so športovými odevmi a potrebami 2017
- Sportisimo
- Decathlon
- SportsDirect
Obchodník s elektronikou 2017
- NAY (NAY je medzi zákazníkmi veľmi známy a sú k nemu lojálni.)
- Alza.sk
- Mall.sk
Obchodník s knihami 2017
- Martinus (Kníhkupectvo Martinus sa teší vysokej dôvere zákazníkov.)
- Panta Rhei
- bux.sk/Media klub
Obchodník pre dom, záhradu a chovateľov 2017
- OBI (Silnou stránkou reťazca je lojalita jeho zákazníkov.)
- HORNBACH
- Super ZOO
Obchodník s nábytkom a bytovými doplnkami 2017
- IKEA (IKEA v kategórii zvíťazila vďaka vysokej lojalite a dôvere zákazníkov.)
- JYSK
- Merkury Market
Zvláštne ceny
Millennials Obchodník roka 2017
Mastercard inicioval vznik novej kategórie Millennials Obchodník roka 2017, pretože zákazníci v tejto vekovej kategórii (20–30 let) sú veľmi sledovaní samotnými obchodníkmi. Súčasne je veľký rozdiel medzi vnímaním obchodníkov u mladých respondentov v porovnaní s ostatnými. Do hodnotenia vstupovali preto obchodníci, ktorí sa v kategórii Millennials umiestnili na 1.–3. mieste v jednotlivých odborových kategóriách. Víťazom sa potom stal obchodník, ktorý mal najväčší pozitívny rozdiel medzi hodnotením všetkými respondentami a mileniálmi – je ním New Yorker.
Cena verejnosti
V kategórii Mastercard Cena verejnosti 2017 zvíťazila spoločnosť Lidl Slovenská republika, rovnako ako v predchádzajúcich štyroch rokoch.